• Gilla
Fogel74
  • Laddar…
R RichardRR skrev:
Vad har du för spännvidd mellan pelarna på den yttre bärlinan?
Håller på och dimensionerar mitt trädäck/altan via Träguiden/Byggbeskrivningar.se
[länk]
[länk]

Har dock reagerat på att deras dimensionering är "kraftig". Med typ 1,5m avstånd mellan plintarna för bärlinan var jag på över 90% belastning med 45x195mm

mvh
Richard
Bjälklaget är 3250 mm. Sedan 90+90 för bärlinor så totalt 3430 mm.
45x220 och cc30, trallen är 34x170, den gr tydligen sitt också :)

Jag Kollade också där och fick lite input, men gick så långt att jag kontaktade en kille här på forumet som räknade på nedböjning och svaj.
 
FredrikR FredrikR skrev:
Snyggt jobbat, vilket lyft! (y)

Fortsätt bildbomba, alltid kul att se andras lösningar och projekt. :cool:
M minitoy skrev:
Mycket fint. Keep up the good work
Stort tack till er båda :strong:
 
  • Gilla
  • Älska
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Viktor.J Viktor.J skrev:
Bjälklaget är 3250 mm. Sedan 90+90 för bärlinor så totalt 3430 mm.
45x220 och cc30, trallen är 34x170, den gr tydligen sitt också :)

Jag Kollade också där och fick lite input, men gick så långt att jag kontaktade en kille här på forumet som räknade på nedböjning och svaj.
Tänker på den bärlina som bärs upp av dina 4st 200x200 stolpar. Totala längden på den bärlinan är väl längre än 3430mm?
 
R RichardRR skrev:
Tänker på den bärlina som bärs upp av dina 4st 200x200 stolpar. Totala längden på den bärlinan är väl längre än 3430mm?
Nu är jag med. den är strax under 8m, fördelat på 4 pelare, så strax över 2,6m mellan varje stolpe. Men sedan är ju stopen i sig 20cm bred så spännvidden blir ca 2,4m.
 
E
Synd att du bor så långt bort. Hade kunnat få extraknäcka som.altanbyggare i Skåne annars. ;)
 
  • Gilla
Tjureda
  • Laddar…
E enoch85 skrev:
Synd att du bor så långt bort. Hade kunnat få extraknäcka som.altanbyggare i Skåne annars. ;)
Haha, Det fina med att bara lägga ut några bilder är att man inte ser hur lång tid det tar. Skulle jag debiterat mig själv så hade den blivit dyyyyr :) Men jag tar det som en komplimang :)
 
  • Gilla
SueSue och 1 till
  • Laddar…
Bara läst halvvägs än, men du ska veta att du är fan grym!! Stor high fine för motivation och mod.
Ha en fin dag och kämpa på!
 
Jockiebear Jockiebear skrev:
Bara läst halvvägs än, men du ska veta att du är fan grym!! Stor high fine för motivation och mod.
Ha en fin dag och kämpa på!
TACK :heart:
 
Viktor.J Viktor.J skrev:
Efter grovplaneringen av tomten så började jag med altanen.

Bärlina i fasad, 2st 45x220 skruvlimmade med drös av 8x140 skruv på cc30. Bärlinan i sig är utsalad från fasaden med 2st glespanel 28x70.
[bild]

För att ha något att utgå ifrån p.g.a. berget så borrade jag fast ett gäng stolpskor med en "provosorisk" bärlina.
[bild]

Från den byggde jag en temporär "vägg" för att lägga upp bjälklaget på.

[bild]


Sedan ut med bjälklaget. 45x220 på cc30 :) borde hålla. Anledningen till den grova dimmensioneringen är att spännvidden blir ca 3,3 m så jag ville ha det så stumt som jag kan få (inom rimliga gränser).
[bild]
[bild]

Sedna gav jag mig på mina 3st stolpar, eller "sparrar". De är 200x200
[bild]



Fogsvans is the shit
[bild]

Linoljebad för ändrät, tror de sög i sig ca 30 cl rå linolja vardera.
[bild]

Med pelarna på plats och "hängande" från bärlaget via temp. väggen så kunde jag börja gjuta fötterna
[bild]

5 st 12mm armeringsjärn dubbade i berget med kemankare per stolpe
[bild]

Gjutform med ingjutna järn. 4 st 8mmx50mm järn per stolpe. I asymetrisk höjd och centrum offset för att inte riskera att krocka med skruvarna.
[bild]
[bild]

Sista stolpen (nr 4) kommer döljas + att det är 1m jord. Så här nöjde jag mig med att gjuta en hög blint på 25cm i dameter
[bild]
[bild]

Den där altanen blir stabil (y)
 
  • Gilla
Viktor.J
  • Laddar…
M Morgonskiftet skrev:
Den där altanen blir stabil (y)
Tack. Jag hoppas det
 
Liten uppdatering, tyvärr (för huset) så försvinner mycket tid under semestern!
Altan under konstruktion med verktyg och byggmaterial utlagda på trallen, omgärdat av ofärdiga trästaket och naturell omgivning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

På altanen ligger 170x34.

Delvis konstruerad träaltan med mesta av trall på plats, ommålade pelare och krans, med bakgrund av träd och husvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Börjat måla "kransen" och pelarna med linoljefärg.

Nybyggd träaltan med linoljemålade pelare, smidesräcke, omgiven av grönska och hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mesta av trallen på plats.


Visa bilaga 638043

Profilen börjar kanske bli tydligare här. Har rent av kopierat en gjuten altan från ett hus med samma byggnadsår.

Renovering av vit husfasad med pågående arbete på altanen där trall och smidesräcke delvis är installerade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Altan under konstruktion med ny trall, målade pelare och smidesräcke, vid ett vitmålat hus med gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Altan under byggnation med nylagd trall och svart smidesräcke, i bakgrunden syns hus och natur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Altan med ny trall och smidesräcke, hus med terrakottafärgad fasad i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Smidesräcke på plats. Köpte begagnat från ett hus från 1950. Smed har lappat och lagat, blästrat och lackerat.
 
  • Altan under konstruktion med linoljemålade pelare, trall, och en stege framför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
TickyNucker och 15 till
  • Laddar…
Parallellt med altanen försöker jag få upp en stödmur.

Utgrävd grund för stödmur på berg, med synliga reglar för gjutform och armeringsjärn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Någorlunda utgrävt.

Utgrävning för stödmur med färdigställda formreglar och armeringsjärn framför hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Börjat fixera reglar för formen. "problemet" med Berg är ju att det är omständigt att ha något att fästa i och bygga vidare ifrån. Jag gjuter fast stolpskor.

Utgrävning och uppställda träformar för en stödmur vid sidan av en altan, med armeringsjärn i berg och byggverktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sakta tar formen form :)

Pågående arbete med stödmur, utgrävning och formar av reglar uppförda på bergsgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Dubbat ner ca 20 st 12mm armeringsjärn i berget.

Utgrävning med formar och reglar för stödmur, armeringsjärn syns dubbat i underliggande berg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Typ färdig form. Sulan blir som tunnat 7cm men då står den direkt på berg, och som djupast 30 cm. Där berget gick djupare har jag fyllt upp med 8-16 makadam för att komma till ca 30 cm höjd.
 
  • Gilla
Osc9 och 3 till
  • Laddar…
Viktor.J Viktor.J skrev:
Liten uppdatering, tyvärr (för huset) så försvinner mycket tid under semestern!
[bild]
På altanen ligger 170x34.

[bild]
Börjat måla "kransen" och pelarna med linoljefärg.

[bild]
Mesta av trallen på plats.


[media]

Profilen börjar kanske bli tydligare här. Har rent av kopierat en gjuten altan från ett hus med samma byggnadsår.

[bild]


[bild]
[bild]
[bild]
Smidesräcke på plats. Köpte begagnat från ett hus från 1950. Smed har lappat och lagat, blästrat och lackerat.
Så jäkla snyggt med räcket tillsammans med övriga designen.
 
  • Gilla
Viktor.J
  • Laddar…
maah maah skrev:
Så jäkla snyggt med räcket tillsammans med övriga designen.
Stort tack !
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.