Klipp/gräv av elkabeln till deras hus!
 
  • Gilla
  • Haha
TreeView och 3 till
  • Laddar…
B
V Viktoria D skrev:
Vet inte om tråden hamnade rätt här, men söker lite råd och perspektiv gällande störningar i kvarteret.

Vi har köpt drömhuset i Skåne, förutom en detalj. Granne med nytt högtalarsystem.

Det har framkommit att tidigare ägare flyttade med detta som en av anledningarna och genom åren har grannarna i kvarteret vid flertalet tillfällen bett dem dämpa ljudnivån, utan gehör. Det är alla andra det är fel på. Nu har de dessutom skaffat nytt system så det låter ännu mer. Det är så högt att det låter som om vi har rave hos oss, dagtid som kvällstid som natt.

Finns det något man kan göra på sin egen tomt för att minska ljudet? Bullerplank kanske inte är lösningen, andra idéer?

Någon med erfarenhet av liknande situation?

Tacksam för alla tips!
Har läst alla tips, men en fråga kvarstår ändå: Har ni varit ”osvenska” nog, att ni har knackat på när det inte är fest och bett om att få prata igenom situationen?

De allra flesta knyter näven i fickan och hatar i smyg. De tänker ut jävulska planer (så även jag, när jag är förbannad) de önskade att de hade mod att genomföra, sedan blir det inget med det. Bara att erkänna, alla ni tuffingar, som kommit med coola svar om hämnd och allt man ska göra mot grannarna som stör. MEN hur mycket av detta har ni mod att genomföra IRL? Är dessa hämndaktioner bara något som förekommer i era ”våta” drömmar om ”Me Tarzan - You Jane”?

Måste vara bättre att först försöka den fredliga justa vägen. Sätta sig ner tillsammans och prata. Berätta i ett läge när ni inte är upphetsade och motparten inte är bakfull, hur det upplevs av er. Att sätta upp högtalare, spela dragspelsmusik, äta surströmming mm - visst, det kan man väl göra om inget annat funkar, men försök först, den fredliga vägen.

Det brukar ju vara så att det är mycket svårare att strunta i sina grannar, sina fiender, sina ovänner, OM man lärt känna varandra. Kanske till och med lärt sig uppskatta varandra.

Kanske kan ni komma överens om hur dessa fester ska ”vara”, hur sent, hur ofta. Jag tycker iaf att det är värt ett försök. Vi/ni ska ändå leva sida vid sida i många år och att vara osams är skit. Ingen mår bra. Inte grannarna heller, även om ni tror att de är likgiltiga för situationen.

Du har inte sagt så mycket om vilka dina grannar är. Deras ålder. Deras intressen. Ta reda på om det finns några gemensamma beröringspunkter som gör att ni börjar lyssna på varandra. Kanske kan ni hjälpas åt med något och detta i sin tur skapar en naturlig vilja att visa hänsyn.

Sedan kan ni tycka att mina förslag är skit, men om ni inte försökt, kommer ni aldrig att få veta om de kan funka. Och vill de inte samarbeta, kan ni ju alltid leta reda på ”Neandertalaren” inom er och gå igenom listan med hämnd i olika form. Trevlig kväll.
:heart::heart::heart::heart:
 
  • Gilla
Fenris och 9 till
  • Laddar…
V Viktoria D skrev:
Nu har de dessutom skaffat nytt system så det låter ännu mer. Det är så högt att det låter som om vi har rave hos oss, dagtid som kvällstid som natt.

Finns det något man kan göra på sin egen tomt för att minska ljudet? Bullerplank kanske inte är lösningen, andra idéer?

Någon med erfarenhet av liknande situation?

Tacksam för alla tips!
Min erfarenhet är att tala med dem först, händer inget snabbt, anlägger man moteld.

Under min tid i Angola på 90-talet hyrde vi en lägenhet med en terass på 1:a våningsplanet för lägenheter (på taket till de 3 första våningarna som var kontor) de 4:a våningsplanen ovanpå det hade loftgångar, där lokalförmågorna lagade mat OCH diskade. Istället för en hink för diskvattnet hade man en lång slang som drällde ner allt diskvattnet på vår altan. När det inte gick att tala dem till rätta, satte vi en kork i slangen, när den var full, kopplade jag mina dykartuber till den och blåste upp allt diskvattnet genom slangen rakt upp i taket där de satt och åt... därefter hade de hink.

Vi hade en granne på landet som gillade att spela hög musik på tomten till klockan 4-5 på morgonen. Inget hjälpte. Tills jag tog fram motorsågen så nära jag kunde komma hans sovrumsfönster klockan 8 på morgonen och sågade upp massor med ved. Meddelandet gick hem. Lugnt sedan med bergsprängare med rap utomhus om nätterna...

Jag har en 18" Velodyne subbas hemma med 2.5kW förstärkare. Den går hela vägen ner till ca 15Hz. Den var mycket effektiv för att få särskilt en granne som gärna spelade högt väldigt sent att besinna sig. Hans porslin ramlade liksom ur köksskåpen när jag drog på. Fick hålla i mitt eget förstås. Hans kök låg vägg i vägg till mitt vardagsrum, så det var bara han som träffades av de fulla vibrationerna.

Prata först - moteld sedan! Mycket effektivt.
 
  • Gilla
  • Haha
pingis och 8 till
  • Laddar…
banjoragge banjoragge skrev:
Kanske en infraljudgenerator kan hjälpa. Bygg en fyrkantig låda med en fyrkantig kolv i. Ca 800x800 mm . Fixa till en motor med vev och en kolvstång. Veven kan du göra så den klarar ett kolvslag på ca 200 mm. Sedan kör du motorn på 10 varv/min och riktar lådan mot grannen. Se bara till att du inte kommer i vägen själv eller får in ljudet i ditt hus. Inga detaljer, men det är effektivt och grannen kommer inte undan. Har du lite snits på tekniken, letar du upp självsvängningsfrekvensen för en av hans väggar eller ett glasparti och ställer in din generator på det varvtalet. Reaktionen kommer inte att utebli :)
Mucka aldrig med en ingenjör!!
 
  • Gilla
  • Haha
Klyktattarn och 10 till
  • Laddar…
V Viktoria D skrev:
Tror ni att en hög & tät häck skulle kunna dämpa ljudet något? Eller plank?
Jag spelade motörhead med högtalaren riktad mot elementet i min lgh på 80 talet. Det gjorde susen.
 
  • Haha
Peternow
  • Laddar…
F
Haha, ursäkta att jag skrattar, men det är alltid lite komiskt att läsa dessa trådar när man hör om alla människor som flyttar till hus för att de är trötta på grannarna i lägenhet och att man får sååååå mycket frihet i hus. Ja du, så här ser friheten ut.

Faktum är att i lägenhet har du flera medel att ta till, som t ex störningsjour och föreningen. I villa är du i princip rättslös. Jag vet då jag varit i exakt samma sits som ts. Och detta är vad jag har att säga...

Ring polisen. Det är det enda som hjälpte i vår situation. Vi sa till flera gånger, men detta ignorerades. Det var som om dessa människor var helt beroende av att spela stereon hela jävla tiden på max. En sorts mani typ. Det var inte bara vanligt spelande heller, utan maxvolym typ. Kunde vakna av en jävla chock på morgonen av musiken. Basfrekvenser går heller inte att värna sig mot. Absolut inget hjälper, vare sig öronproppar eller plank. Det vibrerar i varenda skruv och mutter. Man mår psykiskt dåligt av det till slut.

Så vi ringde polis en kväll och det urartade rejält (vilket var bra för oss). Trodde inte ens polisen skulle bemöda sig att komma, men det gjorde dom. Grannen var berusad dessutom (jackpot) och patrullen måste ha känt sig obekväma då de genast kallade till sig en till bil. Slutar med att de brottar ner idioten och tar med han. Kändes så jävla bra. Blev väl socanmälan å skit eftersom de hade en unge på 9-10 år.

Hur som helst flyttade vi till slut till lägenhet och trivs otroligt bra nu. Nyproduktion och knäpptyst. Slipper höra ungar som hoppar studsmatta, gräsklippare kl 08 på morgonen och allt det där. Vande mig aldrig vid detta.

I slutänden spelar det dock ingen roll om man bor i villa, radhus eller lägenhet. Mycket hänger på vilka grannar man har.
 
Redigerat:
  • Gilla
mcj och 3 till
  • Laddar…
banjoragge banjoragge skrev:
Kanske en infraljudgenerator kan hjälpa. Bygg en fyrkantig låda med en fyrkantig kolv i. Ca 800x800 mm . Fixa till en motor med vev och en kolvstång. Veven kan du göra så den klarar ett kolvslag på ca 200 mm. Sedan kör du motorn på 10 varv/min och riktar lådan mot grannen. Se bara till att du inte kommer i vägen själv eller får in ljudet i ditt hus. Inga detaljer, men det är effektivt och grannen kommer inte undan. Har du lite snits på tekniken, letar du upp självsvängningsfrekvensen för en av hans väggar eller ett glasparti och ställer in din generator på det varvtalet. Reaktionen kommer inte att utebli :)
Du menar per sekund va?
 
  • Gilla
banjoragge
  • Laddar…
F Feratin skrev:
Haha, ursäkta att jag skrattar, men det är alltid lite komiskt att läsa dessa trådar när man hör om alla människor som flyttar till hus för att de är trötta på grannarna i lägenhet och att man får sååååå mycket frihet i hus. Ja du, så här ser friheten ut.

Faktum är att i lägenhet har du flera medel att ta till, som t ex störningsjour och föreningen. I villa är du i princip rättslös. Jag vet då jag varit i exakt samma sits som ts. Och detta är vad jag har att säga...

Ring polisen. Det är det enda som hjälpte i vår situation. Vi sa till flera gånger, men detta ignorerades. Det var som om dessa människor var helt beroende av att spela stereon hela jävla tiden på max. En sorts mani typ. Det var inte bara vanligt spelande heller, utan maxvolym typ. Kunde vakna av en jävla chock på morgonen av musiken. Basfrekvenser går heller inte att värna sig mot. Absolut inget hjälper, vare sig öronproppar eller plank. Det vibrerar i varenda skruv och mutter. Man mår psykiskt dåligt av det till slut.

Så vi ringde polis en kväll och det urartade rejält (vilket var bra för oss). Trodde inte ens polisen skulle bemöda sig att komma, men det gjorde dom. Grannen var berusad dessutom (jackpot) och patrullen måste ha känt sig lite obekväma så de kallade genast till sig en till bil. Slutar med att de brottar ner idioten och tar med han. Kändes så jävla bra. Blev väl socanmälan å skit eftersom de hade en unge på 9-10 år.

Hur som helst flyttade vi till slut till lägenhet och trivs otroligt bra nu. Nyproduktion och knäpptyst. Slipper höra ungar som hoppar studsmatta, gräsklippare kl 08 på morgonen och allt det där. Vande mig aldrig vid detta.

I slutänden spelar det dock ingen roll om man bor i villa, radhus eller lägenhet. Mycket hänger på vilka grannar man har.
Tack för att du delar! Skönt att ni hittade rätt till slut;) Ja man drar ju sig för att ringa polisen. Helst hade jag bara byggt något ljudisolerande runt tomten men det verkar ju inte fungera..Inget är ju svart eller vitt, de kan vara trevliga ibland och våra pojkar har lekt hos dem tidigare.
 
F
V Viktoria D skrev:
Tack för att du delar! Skönt att ni hittade rätt till slut;) Ja man drar ju sig för att ringa polisen. Helst hade jag bara byggt något ljudisolerande runt tomten men det verkar ju inte fungera..Inget är ju svart eller vitt, de kan vara trevliga ibland och våra pojkar har lekt hos dem tidigare.
Tro mig, vi drog oss också för att ringa polisen. Men vi kände att det inte fanns något mer att göra och vi insåg att grannsämjan var över och att vi ändå inte kommer att bo kvar om detta inte får ett stopp. Det fick bära eller brista. Gränsen var nådd.

Vi tänkte oss att polisen skulle knacka på och be dom lugna ner sig, dvs att det skulle räcka för att avskräcka dom. Men grannen blev alltså kränkt på fyllan och började gapa mot poliserna. Han lät dock som ett litet lamm sen när han låg där bojjad som den patetiska nollan han är medan hans stackars unge chockad såg på :)

Jag kan lägga till att, om du knackat på och klagat och störningen ändå fortsätter trots uppmaning, då kan det röra sig om ett ofredandebrott. Du kan polisanmälan detta. Spela in och dokumentera.

Och som andra redan påpekat är det ett bötesbrott numera att störa genom hög musik. Det kan vara värt ändå att tillkalla polis. Du kan glömma att kommun eller något annant kommer hjälpa.
 
Redigerat:
B
F Feratin skrev:
Tro mig, vi drog oss också för att ringa polisen. Men vi kände att det inte fanns något mer att göra och vi insåg att grannsämjan var över och att vi ändå inte kommer att bo kvar om detta inte får ett stopp. Det fick bära eller brista. Gränsen var nådd.

Vi tänkte oss att polisen skulle knacka på och be dom lugna ner sig, dvs att det skulle räcka för att avskräcka dom. Men grannen blev alltså rejält kränkt på fyllan och började gapa mot poliserna. Han lät dock som ett litet lamm sen när han låg där bojjad som den patetiska nollan han är medan hans stackars unge chockad såg på :)

Jag kan lägga till att, om du knackat på och klagat och störningen ändå fortsätter trots uppmaning, då kan det röra sig om ett ofredandebrott. Du kan polisanmälan detta. Spela in och dokumentera.
Antar att du ”vågar” säga det du skriver här face to face om du möter honom…..coolt :cool:
 
F
B Byggahus48 skrev:
Antar att du ”vågar” säga det du skriver här face to face om du möter honom…..coolt :cool:
Vad har det med saken att göra? Jag kunde inte bry mig mindre. Det hör till det förflutna för mig.
 
  • Gilla
AcuraJan
  • Laddar…
Smyg över till grannen och lossa PEN i mätarskåpet.
 
  • Haha
  • Gilla
15minuter och 1 till
  • Laddar…
Huggedugge1 Huggedugge1 skrev:
Har själv två jobbiga grannar som inte gillar musik eller fester - ens på midsommar…
Låter snarare som du är den jobbige grannen.....
 
  • Haha
Huggedugge1
  • Laddar…
B
F Feratin skrev:
Vad har det med saken att göra? Jag kunde inte bry mig mindre. Det hör till det förflutna för mig.
Jag skrev ju att du agerade ”coolt”.

Du fick honom att känna sig ynklig med handfängsel på och skämmas inför sitt rädda och ledsna barn, alltmedan du belåtet kikade genom tittögat i din lägenhetsdörr. Ingen av DEM kommer att glömma händelsen.

Kanske var det DIN enda lösning, men hur blev det för dem?

Kränkta människor är de vi bör frukta mest….
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.