Nissens Nissens skrev:
Det kanske är vanligt i dina kretsar, men i Sverige generellt går väl 99,2% av alla i pension senast när man är 69.
Jag har under hela mitt yrkesliv aldrig träffat på någon fullt yrkesverksam som är 81 år gammal.
Han är dessutom likvidator för ett antal företag just nu.
- Snart kommer dom flesta att vara tvungna att jobba mycket längre än idag eftersom pensionsåldern höjs allteftersom. Tycker kommentaren var fördomsfull. Finns gott om pigga äldre.
- Att ha en advokatfirma och ta uppdrag med likvidation av ett antal aktiebolag är mycket vanligt, och många juristers specialité.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
A agl skrev:
För ett par dagar sedan fick jag en faktura angående ett vvs-jobb som utfördes förra sommaren. Det var ett gammalt 70-tals kranbröst/kranvred (lägger med bild på kranen - numera världens dyraste 70-talskran) som var monterat på handfat i källaren som gått sönder. Jag ringde en vvs-firma jag tidigare anlitat och de säger att de kan komma under dagen o fixa. Timmarna går och jag skickar ett sms för att säkerställa att de verkligen kunde komma under dagen och får svar ja. Jobbet utförs vid 18-tiden. Fakturan, när den dimper ner 1 år senare visar sig vara på den nätta summan 11 436 kr. 5300 + moms för första timmen jour (vilket de absolut inte informerat mig om) och sen tar de 2 timmar löpande jour (á 1250kr + moms) och sen 650 kr + moms /st x2 för materialet (passade på att fixa en till då den saknades på en annan kran i källaren - dumt gjort - kostar runt hundralappen på annat håll har jag lärt mig nu).

Kontaktar dem för att åtminstone få reda på vad det är för jobb fakturan avser (trodde helt enkelt att det hade blivit fel) men får ganska otrevliga svar om att jag inte hade brytt mig om att betala (även om de nu faktiskt glömt att skicka ut faktura), att de inte behöver förhålla sig till skälig kostnad- de kan sätta vilket pris de vill. Att det är kundens skyldighet att ta reda på pris. Att det inte spelar någon roll om vad jag eller konsumentverket säger. Inte den respons man kanske hade hoppats på Vad ska jag göra? Vad kan hända om jag inte betalar? Är det tom så att det är en skälig kostnad, jag har bara ingen koll? Tacksam för alla tankar och erfarenheter.

[media]
Bestrid fakturan! Vilka idioter! Sådana as ska hängas ut! Fram med namn på skit företaget!
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
K
ckswede ckswede skrev:
Bestrid fakturan! Vilka idioter! Sådana as ska hängas ut! Fram med namn på skit företaget!
Du kan lätt ta reda på det själv genom att läsa tidigare inlägg. Finns även namn på likvidatorn som hanterat likvidationen av aktiebolaget, så du kan även ta reda på det den vägen om du vill.
 
  • Gilla
Richard Möller
  • Laddar…
V
lunnabo lunnabo skrev:
Åk hem till honom.
Erbjud att betala vad Du tycker är skäligt i kontanter i ett för allt. Dvs att med denna betalning är allt slutligt reglerat.
Kan vara bra att du dokumenterar denna överenskommelse om han osannolikt nog skulle försöka kräva dig på pengarna igen.
Går du på droger eller ?
 
  • Gilla
Lövborgen
  • Laddar…
Märkligt att det tog 1 år att skicka fakturan. Inte konstigt att de går i konkurs.
Kan det vara så att de glömt fakturera och nu när konkursen är ett faktum så har man gått igenom räkenskaperna och så försöker konkursförvaltaren att skrapa ihop så mycket pengar det går?
 
  • Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
G gimmok skrev:
Det blir ännu dyrare, rot-avdraget kan du inte nyttja då arbetet gjordes förra året…
Varför gör det att man inte kan utnyttja rotavdraget? Det finns väl ingen gräns för hur tidigt arbetet gjorts utan bara att arbetet måste ha gjorts innan januari året efter rotavdraget?
 
A adron skrev:
Varför gör det att man inte kan utnyttja rotavdraget? Det finns väl ingen gräns för hur tidigt arbetet gjorts utan bara att arbetet måste ha gjorts innan januari året efter rotavdraget?
Betalning för faktura ska ske samma kalenderår som arbetet utförs, eller att man betalar i förskott och arbetet utförs under januari året efter. Vilket man inte ska göra..
 
A agl skrev:
För ett par dagar sedan fick jag en faktura angående ett vvs-jobb som utfördes förra sommaren. Det var ett gammalt 70-tals kranbröst/kranvred (lägger med bild på kranen - numera världens dyraste 70-talskran) som var monterat på handfat i källaren som gått sönder. Jag ringde en vvs-firma jag tidigare anlitat och de säger att de kan komma under dagen o fixa. Timmarna går och jag skickar ett sms för att säkerställa att de verkligen kunde komma under dagen och får svar ja. Jobbet utförs vid 18-tiden. Fakturan, när den dimper ner 1 år senare visar sig vara på den nätta summan 11 436 kr. 5300 + moms för första timmen jour (vilket de absolut inte informerat mig om) och sen tar de 2 timmar löpande jour (á 1250kr + moms) och sen 650 kr + moms /st x2 för materialet (passade på att fixa en till då den saknades på en annan kran i källaren - dumt gjort - kostar runt hundralappen på annat håll har jag lärt mig nu).

Kontaktar dem för att åtminstone få reda på vad det är för jobb fakturan avser (trodde helt enkelt att det hade blivit fel) men får ganska otrevliga svar om att jag inte hade brytt mig om att betala (även om de nu faktiskt glömt att skicka ut faktura), att de inte behöver förhålla sig till skälig kostnad- de kan sätta vilket pris de vill. Att det är kundens skyldighet att ta reda på pris. Att det inte spelar någon roll om vad jag eller konsumentverket säger. Inte den respons man kanske hade hoppats på Vad ska jag göra? Vad kan hända om jag inte betalar? Är det tom så att det är en skälig kostnad, jag har bara ingen koll? Tacksam för alla tankar och erfarenheter.

[media]

Nej, bestrid hela vägen till tinget,
Nog för att jag allt som oftast tar hantverkarens parti, men detta är ocker,
Har du inte bett om jour så har du inte,
 
  • Gilla
Hemtorparen och 2 till
  • Laddar…
Nissens
M MagHam skrev:
- Snart kommer dom flesta att vara tvungna att jobba mycket längre än idag eftersom pensionsåldern höjs allteftersom. Tycker kommentaren var fördomsfull. Finns gott om pigga äldre.
- Att ha en advokatfirma och ta uppdrag med likvidation av ett antal aktiebolag är mycket vanligt, och många juristers specialité.
Fördomsfull??? Jag bara berättade om min erfarenhet. Den är baserad på fakta.

Dessutom är 81 år väldigt nära medellivslängden för män. Det betyder att de allra flesta inte har hälsan att arbeta i den åldern. Det är fakta, inte några fördomar. Allt tyder på att den här likvidatorn har rätt stora tillgångar, så han lär knappast behöva jobba om han inte vill.
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
G gimmok skrev:
Betalning för faktura ska ske samma kalenderår som arbetet utförs, eller att man betalar i förskott och arbetet utförs under januari året efter. Vilket man inte ska göra..
Var finns den regeln som säger att betalning ska ske samma år som arbetet utförs? Det måste vara oerhört vanligt att arbeten som utförs sent på året inte faktureras förrän året efter. Jag sökte på skatteverkets sidor om rot utan att hitta något i stil med det du beskriver.
 
A adron skrev:
Var finns den regeln som säger att betalning ska ske samma år som arbetet utförs? Det måste vara oerhört vanligt att arbeten som utförs sent på året inte faktureras förrän året efter. Jag sökte på skatteverkets sidor om rot utan att hitta något i stil med det du beskriver.
Det stämmer att betalning ska ske samma kalenderår som arbetet utfördes. Och roten skall sökas senast sista januari året därpå.
Det finns på SKV Hemsida om du letar :)

Däremot så är det väl väldigt svårt att kontrollera denna typen av fakturor för skatteverket.
Sen vilken skillnad det gör vet jag inte riktigt heller men någonting bra ska det väl medföra gissar jag?!
 
  • Haha
Borgir
  • Laddar…
S Sajmon skrev:
Det stämmer att betalning ska ske samma kalenderår som arbetet utfördes. Och roten skall sökas senast sista januari året därpå.
Det finns på SKV Hemsida om du letar :)

Däremot så är det väl väldigt svårt att kontrollera denna typen av fakturor för skatteverket.
Sen vilken skillnad det gör vet jag inte riktigt heller men någonting bra ska det väl medföra gissar jag?!
Jag har faktiskt läst igenom hela deras sida om rot nu *utan* att hitta en regel som säger att arbetet måste utföras samma år som man ansöker om rot. Alla texter säger att det är året då fakturan betalas som styr. Kanske har reglerna ändrats så att man nu kan få rot för gamla arbeten?
 
Nissens Nissens skrev:
Nu verkar det som att han är densamme som äger företaget eftersom det har hans för- och efternamn samt att han är ordförande i bolaget, och företaget har ett rätt fett eget kapital. Så att han skulle behöva öka ut pensionen är väl tveksamt.

Som sagt, han är likvidator för flera företag just nu, så även om vart och ett inte är någon stor arbetsbelastning så borde de tillsammans utgöra en hyfsad belastning.

Men där ser man hur olika det kan vara, i min utåtriktade yrkeskarriär som är runt 35 år lång har jag aldrig träffat på någon som är fullt yrkesverksam och 81 år gammal, medan du har träffat flera, till och med så många att du inte ens reagerar för det.

:)
Man kan ju vara president i usa när man är 80 så..
 
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
H
A adron skrev:
Jag har faktiskt läst igenom hela deras sida om rot nu *utan* att hitta en regel som säger att arbetet måste utföras samma år som man ansöker om rot. Alla texter säger att det är året då fakturan betalas som styr. Kanske har reglerna ändrats så att man nu kan få rot för gamla arbeten?
På fakturan står det ju att typ, om inte rot kan dras så fakturerar de för roten också, då bör de ju ha sökt för rotavdrag. Eller? Kolla med Skatteverket.
 
A agl skrev:
För ett par dagar sedan fick jag en faktura angående ett vvs-jobb som utfördes förra sommaren. Det var ett gammalt 70-tals kranbröst/kranvred (lägger med bild på kranen - numera världens dyraste 70-talskran) som var monterat på handfat i källaren som gått sönder. Jag ringde en vvs-firma jag tidigare anlitat och de säger att de kan komma under dagen o fixa. Timmarna går och jag skickar ett sms för att säkerställa att de verkligen kunde komma under dagen och får svar ja. Jobbet utförs vid 18-tiden. Fakturan, när den dimper ner 1 år senare visar sig vara på den nätta summan 11 436 kr. 5300 + moms för första timmen jour (vilket de absolut inte informerat mig om) och sen tar de 2 timmar löpande jour (á 1250kr + moms) och sen 650 kr + moms /st x2 för materialet (passade på att fixa en till då den saknades på en annan kran i källaren - dumt gjort - kostar runt hundralappen på annat håll har jag lärt mig nu).

Kontaktar dem för att åtminstone få reda på vad det är för jobb fakturan avser (trodde helt enkelt att det hade blivit fel) men får ganska otrevliga svar om att jag inte hade brytt mig om att betala (även om de nu faktiskt glömt att skicka ut faktura), att de inte behöver förhålla sig till skälig kostnad- de kan sätta vilket pris de vill. Att det är kundens skyldighet att ta reda på pris. Att det inte spelar någon roll om vad jag eller konsumentverket säger. Inte den respons man kanske hade hoppats på Vad ska jag göra? Vad kan hända om jag inte betalar? Är det tom så att det är en skälig kostnad, jag har bara ingen koll? Tacksam för alla tankar och erfarenheter.

[media]
Fruktansvärt dålig vvsfirma. Verkar inte ha rent mjöl i påsen. På sin höjd 2000 kr för det lätta jobbet inklusive resa och matrial.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.