plåtrickard plåtrickard skrev:
Balkar, tak hade jag använt korrigerad aluminium
Det låter lovande! Jag ska leta runt :)
 
Inget svar ännu och huset ska få tak till helgen. Jag har insett att vikt diffen är 10kg mellan lättbalk och konstruktionsvirke så kör på den enklare och tyngre varianten. Dvs 45x170mm bärlina och 45x220 takbalkar. Nu kommer frågan med plåt och underlagsduk och hela det köret.

Det jag hittat som klarar 3° Var den mataki Haloten steel, samt så antar jag att vanlig åldersbeständig plast bör hålla tätt om man tejpar skarvarna.

jag kan klara mig utan armering om det inte är något lagkrav på att ha det som vanlig hemmafixare.

jag tänker om man ser ovanifrån att jag kör korrigerad plåt, plast/underduk, luftspalt mellan reglarna ca 20mm, glasfiber isolering 150mm, vindskydd längst ned ovanpå isoleringen, och sist innerpanel.

skulle detta fungera?
 
Jag skulle nog gå ner i dimension på takbalkar och bärlina för att få ner vikten. Blir det en extrem vinter med jättemkt snölast går det att skotta..
 
Lulaua Lulaua skrev:
Jag skulle nog gå ner i dimension på takbalkar och bärlina för att få ner vikten. Blir det en extrem vinter med jättemkt snölast går det att skotta..
iofs, jag har utgått från träguidens dimensioneringsprogram. Men den kanske förutsätter att man ska kunna gå på taket rätt obehindrat samt snölasten såklart.
vad tror du kan vara rimligt?
bärlinan är också mellan två stolpar som sitter på ena sidan, så dem får en fri längd på ca 2.4m.

Hur såg mitt resonemang om luftspalt/lager ut?
 
T Vilgot Småhus skrev:
iofs, jag har utgått från träguidens dimensioneringsprogram. Men den kanske förutsätter att man ska kunna gå på taket rätt obehindrat samt snölasten såklart.
vad tror du kan vara rimligt?
bärlinan är också mellan två stolpar som sitter på ena sidan, så dem får en fri längd på ca 2.4m.

Hur såg mitt resonemang om luftspalt/lager ut?
Utan att veta vad du bör ha så har jag byggt snarlikt träguidens dimensioner men då blir jag utskrattad av gubbarna runtomkring när de är så grovt.. Men deras plockepinn byggen har stått pall genom vargavintrarna här i Västernorrland trots att de är ungefär halva dimensionen av träguidens, men de lär nog inte klarat kraven på nedböjning..
 
L lodin92 skrev:
Utan att veta vad du bör ha så har jag byggt snarlikt träguidens dimensioner men då blir jag utskrattad av gubbarna runtomkring när de är så grovt.. Men deras plockepinn byggen har stått pall genom vargavintrarna här i Västernorrland trots att de är ungefär halva dimensionen av träguidens, men de lär nog inte klarat kraven på nedböjning..

Så k av det nog vara, men nu är både bärlina och takbjälkar uppe, sen när taket är klart ska hela alltet åka och vägas…
 
Skulle oroa mig mer för vindfånget än snö om det skall sitta på en lastbil.
Frigolit och glasfiber?
 
Ja vindfånget är lite oroande, men mest från väggarna då huset plus lastbil är ca 4m högt. Dock finns inget direkt överhäng på taket så det borde inte fångas vind mot den iallafall
 
I och med att du bygger på en lastbil.
Är det inte smidigast att använda ett skåpsläp?
Eller är det något som jag missar?
 
W whak skrev:
I och med att du bygger på en lastbil.
Är det inte smidigast att använda ett skåpsläp?
Eller är det något som jag missar?
helt klar smidigast men inte särskillt ombonat, tanken är att använda den som permanentbostad så vi försöker bygga den med alla bekvämligheter som ett vanligt hus
 
Tänker typ 12x2,5m släp.
Lär väl bli samma mått som att bygga själv?
 
Ja om du menar att man har det som underrede. Men vi valde bort det för att göra projektet möjligt. Huset ska vara klart tills i höst och har man släp behöver man dragbil och då börjar kostnaderna dra iväg
 
Okey, ska inte snurra till din tråd mera.
Eftersom du skrev att ni bygger på en lastbil så antog jag att ni har en dragbil.
Så att ni då kunde köpa ett skåpsläp på 12x2,5m och bygga vidare på.
Då har ni redan golv väggar och tak.
 
W whak skrev:
Okey, ska inte snurra till din tråd mera.
Eftersom du skrev att ni bygger på en lastbil så antog jag att ni har en dragbil.
Så att ni då kunde köpa ett skåpsläp på 12x2,5m och bygga vidare på.
Då har ni redan golv väggar och tak.
jag förstår, det är en lätt lastbil, dvs en liten
 
  • Gilla
whak
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.