F
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Försent.

Med ungar lite varstans i landet kommer vi få ordning igen och sätta såna som du bakom lås o bom där ni hör hemma med resten av sossepacket:crysmile::crysmile::crysmile:
Om jag får gissa lite här. Antingen är du 19år gammal eller så är du strax under 30, lågutbildad, kanske arbetslös men både din obefintliga utbildning och den eventuella arbetslösheten är nån annan fel eller hur? Du bor i en mindre ort i ett gammalt hus för det var det du hade råd med och du röstade på SD, precis som dina polare.

Hur nära sanningen var det?

Vidare… Jag är inte sosse. Jag bor i villa och jag har en pool. Den har fö ett godkänt, låsbart tak.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
Rasputitsa och 3 till
  • Laddar…
F
MathiasS MathiasS skrev:
är det inte bara lättare att erkänna att logiken inte höll hela vägen för dig? Du håller ju med om det jag säger. Det skulle hedra dig mer att erkänna att det blev lite fel när du skrev de senaste tio i läggen.
10 bara?
 
F fsn skrev:
10 bara?
du har nog rätt. Jag försökte vara snäll.
 
  • Haha
fsn
  • Laddar…
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Nä, men så urbota dumma skribenter
Du ?

En gång har du inga ungar. Sen har du ungar över hela landet.
Sen prylar du ungar, och tycker det är okej med barnmisshandel.

Ger du din 5 åring örfilar?
Om du slutar trolla på byggahus och uppfostrar ditt barn så märker du att stryk är meningslöst.
 
  • Gilla
Mathias Märsta
  • Laddar…
Kempa_swe
De borde sätta höga böter till personerna som ej följer reglerna med pool eller tvinga att fylla igen den om de ej bryr sig. Skulle vara ett beslut som ej går att överklaga. Finns många som totalt skiter i att täcka över mm för det är "jobbigt". Är det jobbigt att täcka över så skall man ej ha någon pool.
 
  • Gilla
Mathias Märsta
  • Laddar…
Kempa_swe Kempa_swe skrev:
De borde sätta höga böter till personerna som ej följer reglerna med pool eller tvinga att fylla igen den om de ej bryr sig. Skulle vara ett beslut som ej går att överklaga. Finns många som totalt skiter i att täcka över mm för det är "jobbigt". Är det jobbigt att täcka över så skall man ej ha någon pool.
Vill inte ha poolen övertäckt då det för mig är lika mycket en vatten och ljusinstallation som något att bada i.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
Kempa_swe Kempa_swe skrev:
"Pool - Boverket" [länk]
ok ja där står det inte att du ska ha både och.
 
MathiasS MathiasS skrev:
ok ja där står det inte att du ska ha både och.
Ja precis det är bara exempel, du behöver verken ha staket eller täckning.
 
Redigerat:
M MsTake skrev:
Ja precis det är bara exempel, du behöver verken ha staket eller täckning.
…..nej du kan välja en annan lösning som ger motsvarande skydd. Helt utan får du inte vara.
 
MathiasS MathiasS skrev:
…..nej du kan välja en annan lösning som ger motsvarande skydd. Helt utan får du inte vara.
Likvärdigt skydd och vi har ju konstaterat att 90cm staket inte är något vidare skydd;)
 
  • Haha
Workingclasshero
  • Laddar…
F
M MsTake skrev:
Ja precis det är bara exempel, du behöver verken ha staket eller täckning.
Du behöver ha nånting. Det finns godkända tak med lås och det finns från Boverket ett ”godkänt” staket på minst 0,9m som inte är uppenbart lättklättrat. Har du nån bättre lösning som uppfyller samma krav?

reglerna är rätt klara, läs på och täck din jävla pool. Det finns transparenta tak så du ser både vatten och lampor.


Bestämmelser om skydd mot drunkning finns i Boverkets byggregler och i ordningslagen. Båda innehåller bestämmelser om att bassänger och liknande anläggningar ska ha ordentliga säkerhetsskydd och att skyddet mot barnolycksfall särskilt ska uppmärksammas.

Boverkets byggregler gäller endast för fasta pooler och bassänger på tomtmark, inte lösa pooler. Ansvaret för att uppfylla kraven vilar på fastighetsägaren. Ordningslagen omfattar alla bassänger, fasta som lösa, på tomtmark och på allmän plats. Enligt ordningslagen är det anläggningens ägare som ansvarar för att bestämmelserna i lagen uppfylls.
 
  • Gilla
Mathias Märsta och 1 till
  • Laddar…
F
M MsTake skrev:
Likvärdigt skydd och vi har ju konstaterat att 90cm staket inte är något vidare skydd;)
Det är likväl vad lagen kräver. Vad har du för lösning som trumfar det?
 
  • Gilla
Mathias Märsta och 1 till
  • Laddar…
Om uppfostran och lydiga barn nu och då; jag tror inte barnen är mer olydiga idag, jag tror snarare att de flesta barn är mer hårt hållna - fast mer curlade. Undantaget de unga som hamnat i klankriminella gäng - där känns ju min hemstads värsting, uppsalamaffians ledare, Tjock-Steffe som en korgosse i jämförelse. Men om vi nu bortser från det, en fyraåring på dagis, jag tror kungafamiljens telningar eller en blivande gängkriminell i fyraårsåldern kan vara lika benägna att utforska grannens tomt.

Om dagiset skulle ligga utmed en motorväg eller vid en havsstrand (vilket vore ett osannolikt ställe att lägga ett dagis på iofs) är jag rätt övertygad om att det skulle finnas väldigt bra staket och personalen skulle vara extra uppmärksam. En pool kan ju ligga lite varstans och tillkomma efter det att ett dagis byggs, så det finns lite större anledning att ha bra säkerhet då på själva poolen.

Och om man nu som förälder är "en dålig förälder" och inte borde skaffat barn om man inte tänkt stanna hemma tills barnen är stora nog att hantera alla risker (15 års åldern?) så är en betydande del av Sveriges befolkning usla föräldrar. De flesta tycker nog att förskolan är ett bra upplägg för att kunna återgå till arbetet efter 2 års föräldraledigt.

Att hitta syndabockar till en enskild olycka är inte så givande. Att förbättra regler, förståelse och säkerhet för att minska risken för framtida olyckor är väl jättebra. En pool kostar ju rätt mycket att anlägga, så det är inte helt orimligt att man lägger till några kronor för att göra den säkrare.
 
  • Gilla
Mathias Märsta och 4 till
  • Laddar…
M MsTake skrev:
Likvärdigt skydd och vi har ju konstaterat att 90cm staket inte är något vidare skydd;)
Nej det går inte att dra en sådan slutsats baserat på att en unge har trixat sig förbi ett staket. Vi vet inte ens om barnet klättrat över staketet. Hur många har INTE kommit ut? När du vet det kan du avgöra om ett staket är bra eller inte. Statistik är inte alltid lätt.
 
  • Gilla
Mathias Märsta och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.