TRJBerg
M Mathias Märsta skrev:
En till oseriös clown som bygger halmdockor och argumenterar mot. Så brukar stand up komiker bygga upp sina skämt, fast med mer lyckat resultat.
Din "argumentation" är inte lyckad.
 
  • Gilla
Bangan och 5 till
  • Laddar…
TRJBerg TRJBerg skrev:
Rent spontant för mig så finns inget 0.9 meters staket som barn inte kan klättra över.
Anekdot: när jag var i kanske 2-årsåldern och var satt i spjälsäng med höga sidor så skruvade (!) jag isär den och överraskade mamma i köket.

Ett 90cm staket kommer hålla de flesta barn på rätt sida och skulle vi bygga allt 100%igt är det mycket i samhället som skulle behöva se helt annorlunda ut. Gillar man inte staketet kan man ju ha någon typ av täckning istället, tycker reglerna är helt rimliga.
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Ett 90cm staket kommer hålla de flesta barn på rätt sida och skulle vi bygga allt 100%igt är det mycket i samhället som skulle behöva se helt annorlunda ut. Gillar man inte staketet kan man ju ha någon typ av täckning istället, tycker reglerna är helt rimliga.
Fast nu pratar vi ju inte om det flesta barn utan snarare nollvision. Förskolan i fråga hade säkerligen ett staket över 90cm med.
 
TRJBerg
M MsTake skrev:
Fast nu pratar vi ju inte om det flesta barn utan snarare nollvision. Förskolan i fråga hade säkerligen ett staket över 90cm med.
Av bilden att döma inte mycket över 90 cm.
 
F fsn skrev:
Det är inte en klassfråga, jag vet flera sossar som har pool…
Numera ja, men en gång SD alltid SD
 
M MsTake skrev:
M MsTake skrev:
Att vissa spjälsängar är högre och att det händer att bebisar tar sig ur dem innan de lärt sig att gå. Så att ha 90 cm som ”krav” känns lite klent om man vill förebygga. På samma sätt som förskolors staket/grindar är undermåliga när barn rymmer dagligen.
Ja jag förstår att du tycker att alla som inte tycker som du inte bör finnas. Inte ha pool, körkort etc. Fascist?
Dina första inlägg kanske bara var MissTakes. Där urskuldade du poolägare som inte följer reglerna och ville lägga allt ansvar på föräldrar/personal. Där skrev du att det inte var så viktigt med skyddade pooler:
"Poängen är att det finns en miljon farliga saker för en 4-åring så du kan ha fyrtioelva skyddade pooler men är barnet inte under uppsikt eller kan rymma från förskolan/hemmet så har du ett problem oavsett."

Resonerar man så är man självfallet inte lämplig som poolägare. Precis som man ska ha, och får, indraget körkort vid en mängd förseelser, bland annat att köra mer än 20 km/h för fort där det är 30 km/h.

Nu låter det som du argumenterar för strängare skyddsregler, högre staket än 90 cm. Eller behövs inga staket alls eftersom barn ändå kan ta sig över dem? Det är lite oklart vad du menar och vad du är ute efter.

  • Ni som tycker reglerna är så absurda, skulle ni resonera likadant om era barn drunknade i grannens pool?

 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
TRJBerg TRJBerg skrev:
Din "argumentation" är inte lyckad.
Skulle du resonera likadant om ditt barn drunknade i grannens pool? Skulle du raljera över skyddsreglerna?
 
MathiasS MathiasS skrev:
Ett 90cm staket kommer hålla de flesta barn på rätt sida och skulle vi bygga allt 100%igt är det mycket i samhället som skulle behöva se helt annorlunda ut. Gillar man inte staketet kan man ju ha någon typ av täckning istället, tycker reglerna är helt rimliga.
Ja, och det lär inte vara förbjudet med ännu högre skyddsstaket.
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
K Krille4 skrev:
Du har missförstått. Barn respekterade inte det på 70 och 80 talet heller utan istället dog en hel del barn helt i onödan p g a dåligt säkerhet. Precis som det gör även idag i det Thailand du verkar ha som förebild.

/Krille
Varför måste Sverige alltid vara bättre än alla andra länder oavsett vad det gäller? Förr kunde vi vara ett stolt litet land med företag som Volvo, Saab, SKF, Asea, Ericsson, IKEA etc. Idag har vi ingenting kvar att vara stolta över.

Se hur faan det gått för landet efter det att barnen som var små på 90 talet kommer ut i samhället
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
M MsTake skrev:
Fast nu pratar vi ju inte om det flesta barn utan snarare nollvision. Förskolan i fråga hade säkerligen ett staket över 90cm med.
Du har ju argumenterat mot poolägarens ansvar.
Skyddsreglerna är minimiregler.
Och barnet kan ha smitit ut när någon vuxen slarvat med grinden. Det är det troligaste.
 
TRJBerg
M Mathias Märsta skrev:
Skulle du resonera likadant om ditt barn drunknade i grannens pool? Skulle du raljera över skyddsreglerna?
Var får du "raljera" ifrån?
 
  • Gilla
videopac och 1 till
  • Laddar…
R Rolle85 skrev:
Jag har tre småbarn och kan mycket väl anlägga pool men jag skulle Aldrig i hela mitt liv våga göra det oavsett vilka säkerhetsanordningar man kan skaffa. Mina småungar är kreativa och starka i armarna och kan dra sig upp över saker. Aldrig pool!
Men förhoppningsvis lär du dina barn vad som är mitt och ditt och att det är totalt förbjudet att beträda andras tomter och pooler annars lever du jävligt farligt
 
  • Arg
  • Gilla
Besiman och 1 till
  • Laddar…
TRJBerg TRJBerg skrev:
Var får du "raljera" ifrån?
Du skrev bland annat:
"så är det närmast sådana här krav som behövs:
* Staket runt förskolor och liknande verksamheter skall ha en höjd av typ fyra meter med små maskor eller motsvarande (plank). Och förstås inga tvärstag.
* Alla dörrar till utsidan skall bara kunna öppnas med nyckel."


Det är att raljera.
 
  • Wow
Workingclasshero
  • Laddar…
En väldigt tragisk och sorglig händelse detta, men är de verkligen sant att det är lag på att man måste ha staket eller pooltäckning?
Hur gör man om man t ex har en bäck som passerar genom tomten, eller om man har sjötomt?
 
  • Gilla
Grizzlybjörnen123
  • Laddar…
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Varför måste Sverige alltid vara bättre än alla andra länder oavsett vad det gäller? Förr kunde vi vara ett stolt litet land med företag som Volvo, Saab, SKF, Asea, Ericsson, IKEA etc. Idag har vi ingenting kvar att vara stolta över.

Se hur faan det gått för landet efter det att barnen som var små på 90 talet kommer ut i samhället
Jag kan ha sympati för det resonemanget. Men skyddsregler är något som faktiskt är typiskt svensk. Tänk på Volvo exempelvis.

Alla regler är inte av ondo. Barn är oskyldiga.
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.