Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
Känns snarare som vaccinet fungerar 0-procentigt. Alla verkar ju få Covid, oavsett vaccinering eller ej. Vaccinerade smittar liksom ovaccinerade. Förut då man tagit vaccin mot olika sjukdomar var det för att undvika att få sjukdomen, men idag säger dom att vaccinet enbart hjälper mot svår sjukdom.

Men idag verkar ju alla få en lätt förkylning av Covid, oavsett antal vaccindoser.

Från början skulle man ta vaccinet för att inte smitta andra. Men idag är det ändrat så man ska ta vaccinet för att skydda mot svår sjukdom.
 
  • Gilla
  • Wow
Besiman och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
S SnickareHobb skrev:
Känns snarare som vaccinet fungerar 0-procentigt.
Det må kännas så men det stämmer inte med verkligheten, vare sig när det gäller insjuknande eller svårighetsgrad. Som vanligt hänvisar jag till dessa veckorapporter (räcker ju bra att läsa den senaste om man är intresserad): https://www.gov.uk/government/publications/covid-19-vaccine-weekly-surveillance-reports
Skydd mot symtom
Diagram som visar vaccinets effektivitet över tid mot Omikron- och Deltavarianterna efter andra och tredje dosen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


S SnickareHobb skrev:
Förut då man tagit vaccin mot olika sjukdomar var det för att undvika att få sjukdomen, men idag säger dom att vaccinet enbart hjälper mot svår sjukdom.
Som du ser i diagrammet stämmer det inte. Minst halverad risk att få symtom vid smitta med omikron när det har gått mindre än 3 månader efter tredje dosen.

Men det blir så när det dyker upp en variant (omikron) som är så väldigt annorlunda än den variant som vaccinet ska skydda mot. Det är samma sak med influensavaccin, om det blir andra varianter som sprids än de varianter som ingår i vaccinet så blir det ett svårt influensaår med många sjukdomsfall, allvarligt sjukdom och död bland de äldsta jämfört med när det blir "rätt" influensavaccin.

Det blev ingen deltavåg i höstas därför att vaccinet skyddade så bra mot deltavarianten, vilket ju också framgår av bilden ovan, minst 80 % skydd mot symtom i 6 månader efter andra dosen.

Tillägg:
S SnickareHobb skrev:
Men idag verkar ju alla få en lätt förkylning av Covid, oavsett antal vaccindoser.
Så är det ju inte heller utan det ligger många på sjukhusen. I Stockholm är det nu 2,5 gånger så många som för ett år sen.
#17546
 
  • Gilla
Blazermannen och 3 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Trams, såklart lär fler dö av vaccinet. Vi vet ju att vaccinet har biverkningar som kan leda till döden och att det finns dödsfall pga vaccinet.
De som dog lär inte bli levande igen, så det blir i alla fall inte mindre dödsfall. Och så länge man fortsätter att vaccinera, kommer såklart fler att dö.
Vilken tröttsam tråd. Tur att man inte behöver läsa samma ssker 100 ggr
 
  • Gilla
  • Haha
kashieda och 1 till
  • Laddar…
J
BirgitS BirgitS skrev:
Det må kännas så men det stämmer inte med verkligheten, vare sig när det gäller insjuknande eller svårighetsgrad. Som vanligt hänvisar jag till dessa veckorapporter (räcker ju bra att läsa den senaste om man är intresserad): [länk]
Skydd mot symtom
[bild]


Som du ser i diagrammet stämmer det inte. Minst halverad risk att få symtom vid smitta med omikron när det har gått mindre än 3 månader efter tredje dosen.

Men det blir så när det dyker upp en variant (omikron) som är så väldigt annorlunda än den variant som vaccinet ska skydda mot. Det är samma sak med influensavaccin, om det blir andra varianter som sprids än de varianter som ingår i vaccinet så blir det ett svårt influensaår med många sjukdomsfall, allvarligt sjukdom och död bland de äldsta jämfört med när det blir "rätt" influensavaccin.

Det blev ingen deltavåg i höstas därför att vaccinet skyddade så bra mot deltavarianten, vilket ju också framgår av bilden ovan, minst 80 % skydd mot symtom i 6 månader efter andra dosen.

Tillägg:

Så är det ju inte heller utan det ligger många på sjukhusen. I Stockholm är det nu 2,5 gånger så många som för ett år sen.
#17546
det som du gör fel i hela ditt antagande är att du inte ser till naturlig immunitet efter en genomgången infektion. Du fortsätter att kolla på siffror kopplade till vaccination. Det är därför det är så tröttsamt att läsa dina inlägg. Fler och fler studier bla den senaste från Umeå universitet, visar att man har 95% lägre risk att återinsjukna och 87% lägre risk för sjukhusvistelse än de utan immunitet. Dessa siffror är i klass med och tom bättre än de som bara är vaccinerade. En israelisk forskningsstudie kom dessutom fram till att flera doser än 1 inte var associerad med högre effektivitet… (Detta gällde alltså de som fått en naturlig immunitet.)
De allra flesta klarar av en infektion. Antalet som inte klarar av en infektion som inte tillhör en riskgrupp utgör 0.012% av Sveriges befolkning…
Så jag bygger inte min uppfattning på strunt utan snarare att jag kan se till flera fakta och ställa dessa mot varandra.
 
  • Gilla
tank77 och 1 till
  • Laddar…
Blodsoppen
J Janetgorgis skrev:
det som du gör fel i hela ditt antagande är att du inte ser till naturlig immunitet efter en genomgången infektion. Du fortsätter att kolla på siffror kopplade till vaccination. Det är därför det är så tröttsamt att läsa dina inlägg. Fler och fler studier bla den senaste från Umeå universitet, visar att man har 95% lägre risk att återinsjukna och 87% lägre risk för sjukhusvistelse än de utan immunitet. Dessa siffror är i klass med och tom bättre än de som bara är vaccinerade. En israelisk forskningsstudie kom dessutom fram till att flera doser än 1 inte var associerad med högre effektivitet… (Detta gällde alltså de som fått en naturlig immunitet.)
De allra flesta klarar av en infektion. Antalet som inte klarar av en infektion som inte tillhör en riskgrupp utgör 0.012% av Sveriges befolkning…
Så jag bygger inte min uppfattning på strunt utan snarare att jag kan se till flera fakta och ställa dessa mot varandra.
Och just därför har jag inte vaccinerat mig mot Covid-19.(y)
 
Fairlane
J Janetgorgis skrev:
det som du gör fel i hela ditt antagande är att du inte ser till naturlig immunitet efter en genomgången infektion. Du fortsätter att kolla på siffror kopplade till vaccination. Det är därför det är så tröttsamt att läsa dina inlägg. Fler och fler studier bla den senaste från Umeå universitet, visar att man har 95% lägre risk att återinsjukna och 87% lägre risk för sjukhusvistelse än de utan immunitet. Dessa siffror är i klass med och tom bättre än de som bara är vaccinerade. En israelisk forskningsstudie kom dessutom fram till att flera doser än 1 inte var associerad med högre effektivitet… (Detta gällde alltså de som fått en naturlig immunitet.)
De allra flesta klarar av en infektion. Antalet som inte klarar av en infektion som inte tillhör en riskgrupp utgör 0.012% av Sveriges befolkning…
Så jag bygger inte min uppfattning på strunt utan snarare att jag kan se till flera fakta och ställa dessa mot varandra.
Fast för att få den fina "naturliga" immuniteten behöver man först bli sjuk med risk att bli allvarligt sjuk.
 
  • Gilla
Blazermannen och 8 till
  • Laddar…
J
Fairlane Fairlane skrev:
Fast för att få den fina "naturliga" immuniteten behöver man först bli sjuk med risk att bli allvarligt sjuk.
Fast hur stor är risken att du blir allvarligt sjuk? Jag blev sjuk som höggravid, feb 2020. Jobbigt? Ja. Men fortfarande inte tillräckligt för att det ska motivera en vaccination. Andelen människor som blev så sjuka att de hamnar på IVA och inte tillhör en riskgrupp är 0,012% av Sveriges befolkning. Drygt 2000 st på 2 1/2 år. Säg 1000 st/år. Det där 12000 st/år till följd av rökning.. drygt 2000 st/år av alkholrelaterade sjukdomar…. Ser du mönstret? Det finns betydligt bättre saker att lägga pengar på än att massvaccinera bara för sakens skull.
 
  • Gilla
Beape och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
J Janetgorgis skrev:
det som du gör fel i hela ditt antagande är att du inte ser till naturlig immunitet efter en genomgången infektion. Du fortsätter att kolla på siffror kopplade till vaccination. Det är därför det är så tröttsamt att läsa dina inlägg. Fler och fler studier bla den senaste från Umeå universitet, visar att man har 95% lägre risk att återinsjukna och 87% lägre risk för sjukhusvistelse än de utan immunitet. Dessa siffror är i klass med och tom bättre än de som bara är vaccinerade. En israelisk forskningsstudie kom dessutom fram till att flera doser än 1 inte var associerad med högre effektivitet… (Detta gällde alltså de som fått en naturlig immunitet.)
De allra flesta klarar av en infektion. Antalet som inte klarar av en infektion som inte tillhör en riskgrupp utgör 0.012% av Sveriges befolkning…
Så jag bygger inte min uppfattning på strunt utan snarare att jag kan se till flera fakta och ställa dessa mot varandra.
Felet du gör är att du tydligen inte förstår att det i statistiken jag hänvisar till ingår även folk som har varit sjuka tidigare, med resp. utan vaccinering. Du verkar inte heller förstå att immunitet uppstår av vaccinering.

Du verkar inte heller inse att studier om risk för återinsjuknande etc. bara gäller för de varianter som var igång när insamlingen av data pågick. Under hela 2022 har ungefär 10 % av de bekräftad fallen varje vecka i Sverige varit bekräftade fall tidigare och till detta ska läggas alla som har haft covid tidigare utan att ha varit ett bekräftat fall (ungefär 3 gånger så många vid årsskiftet).

Du ska inte heller glömma bort att omikron kunde sprida sig i södra Afrika därför att den just kunde återinfektera människor. Man ser också att de nya varianterna BA.4 och BA.5 (också från södra Afrika) just får folk att än en gång insjukna, inkl. de som var sjuka efter att ha smittats med BA.1. Vilket nu leder till ökad smittspridning i flera europeiska länder, inkl. Sverige, och ökat antal som behöver sjukhusvård.

Det är därför mycket dumt att förlita sig på att man tidigare har varit sjuk. Det förhindrar verkligen inte att man blir sjuk på nytt. Du ser tydligen inte till alla fakta alternativt inte förstår vad de innebär.

Ingen har sagt något annat än att de flesta klarar av en infektion. Men du kan tydligen inte förstå att just din sjukdom kan göra att någon annan som tillhör just den lilla andelen blir smittad. Uppenbarligen så inträffar det ju i verkligheten.

Den studien från Umeå Universitet som du syftar på verkar vara den som det refereras det till här: https://www.umu.se/nyheter/vaccin-skyddar-aven-efter-genomgangen-covid-19_11573037/
Den visar ju hur väldigt bra det är att vaccinera sig även när man har varit sjuk då risken för att bli sjuk då inte längre är 5 % utan 6 % av 5 %, och då kan man börja tala om försumbart.
Även personer som har genomgått en infektion i covid-19 får ett ytterligare stärkt skydd mot återinsjuknande om de blir vaccinerade efter infektionen.
– Genomgången infektion i sig är kopplat till en låg risk att bli sjuk en andra gång men det innebär såklart inte att det är smart att utsätta sig för smitta, med tanke på den ökade risken för komplikationer och död som infektionen innebär. Vaccination är alltså att föredra.
Oavsett om man har haft covid-19 eller inte, bör man alltså se till att fortsätta låta vaccinera sig, säger Peter Nordström, professor i geriatrik vid Umeå universitet.
Gäller förstås för tiden innan omikron så det är ju rätt ointressant numera annat än som historiskt dokument.
Andra studier visar på sämre skydd från både infektion och vaccination mot omikron. Vaccin är därför således viktigt för att få upp immuniteten.
Lustigt att du tar upp en studie som just pekar på vikten av att vaccinera sig.
 
  • Gilla
vanpire och 6 till
  • Laddar…
Fairlane
J Janetgorgis skrev:
Fast hur stor är risken att du blir allvarligt sjuk? Jag blev sjuk som höggravid, feb 2020. Jobbigt? Ja. Men fortfarande inte tillräckligt för att det ska motivera en vaccination.
Varför inte? Hur stor är risken att du skulle få allvarliga problem med vaccinationen?

Ser även att du räknar de som hamnat på IVA. Hur är det med de som bara behövde vanlig sjukhusvård, exempelvis syrgasgrimma ett antal dagar? Hur är det med de som dras av långtidseffekter?
 
  • Gilla
Blazermannen och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
J Janetgorgis skrev:
Andelen människor som blev så sjuka att de hamnar på IVA och inte tillhör en riskgrupp är 0,012% av Sveriges befolkning. Drygt 2000 st på 2 1/2 år. Säg 1000 st/år
Nej, nästan alla IVA-fall inträffade under perioderna 20 mars 2020 - 1 juli 2020 samt 20 oktober 2020 - 28 maj 2021, så det var övervägande under 13 månader. Tack vare massvaccineringen så blev det få IVA-fall under fjärde vågen under januari-februari i år. Det hade alltså varit betydligt fler som behövt IVA-vård om det inte hade massvaccinerats.

J Janetgorgis skrev:
Det där 12000 st/år till följd av rökning.. drygt 2000 st/år av alkholrelaterade sjukdomar…. Ser du mönstret? Det finns betydligt bättre saker att lägga pengar på än att massvaccinera bara för sakens skull.
Det är ju bra att kunna ha flera tankar i huvudet och både kunna tänka ut hur man skyddar folk från att dö av covid och hur man förhindrar folk från att röka och dricka.

Din argumentation för att man kan strunta i de människor som blir kritiskt sjuka och/eller avlider är ett hån mot de barn och vuxna som har sett sina föräldrar, makar och barn just bli kritiskt sjuka och/eller avlida.
 
  • Gilla
frasen_36 och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
Blodsoppen Blodsoppen skrev:
Och just därför har jag inte vaccinerat mig mot Covid-19.(y)
Så du grundar ditt beslut på en studie som förespråkar vaccination eftersom det ger ett kraftigt förbättrat skydd även för de som har varit sjuka.
 
  • Gilla
  • Haha
vanpire och 4 till
  • Laddar…
Blodsoppen
BirgitS BirgitS skrev:
Så du grundar ditt beslut på en studie som förespråkar vaccination eftersom det ger ett kraftigt förbättrat skydd även för de som har varit sjuka.
Att du orkar. Vad är det för fel på dig?
 
  • Gilla
tank77
  • Laddar…
BirgitS
Blodsoppen Blodsoppen skrev:
Att du orkar. Vad är det för fel på dig?
Det är inget fel på mig. Är det fel på dig?
 
  • Gilla
frasen_36 och 4 till
  • Laddar…
Att säga att man litar på ”naturlig immunitet” är egentligen att lita på att immunförsvaret klarar av en infektion utan vaccin.

”Naturlig immunitet” innebär olika saker före och efter omikrons intåg. Medan Delta var vanlig och vaccinet effektivare fans en teoretisk möjlighet att vaccinets bort pandemin. Man hade ”bara” behövt vaccinera hela jordens befolkning på mindres än ett halvår för att (näst intill) utrota (delta)viruset. :rolleyes:
Med omikron varianterna som snabbt smittar många byggs det också snabbt upp immunitet, men hur effektiv är denna immunitet mot andra gamla eller nya varianter? (Mot nya går förstås inte att veta). Det tar ca 3 månader att skapa flockimmunitet mot en omikron variant, sen kommer en ny omikron variant som ersätter den gamla.

Stapeldiagram över andelen neutraliserande antikroppar mot olika SARS-CoV-2-varianter över tid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men hur bra immunitet får man efter genomgången omikroninfektion?

Limited cross-variant immunity from SARS-CoV-2 Omicron without vaccination
https://www.nature.com/articles/s41586-022-04865-0
Sammanfattning
SARS-CoV-2 Delta and Omicron are globally relevant variants of concern (VOCs). While individuals infected with Delta are at risk to develop severe lung disease, infection with Omicron often causes milder symptoms, especially in vaccinated individuals1,2. The question arises whether widespread Omicron infections could lead to future cross-variant protection, accelerating the end of the pandemic. Here we show that without vaccination, infection with Omicron induces a limited humoral immune response in mice and humans.
Neutraliserande immunitet, som gör att man inte insjuknar, är alltså väldigt specifik för den variant man infekterats med just för omikronvarianterna, men en omikroninfektion är bra på att boosta immuniteten efter vaccination [och rimligen också tidigare Wild/alfa/delta-immunitet].
Hur bra skydd en omikroninfektion ger mot svår sjukdom framgår inte av studien.
 
  • Gilla
Blazermannen och 2 till
  • Laddar…
J Janetgorgis skrev:
Fast hur stor är risken att du blir allvarligt sjuk? Jag blev sjuk som höggravid, feb 2020. Jobbigt? Ja. Men fortfarande inte tillräckligt för att det ska motivera en vaccination. Andelen människor som blev så sjuka att de hamnar på IVA och inte tillhör en riskgrupp är 0,012% av Sveriges befolkning. Drygt 2000 st på 2 1/2 år. Säg 1000 st/år. Det där 12000 st/år till följd av rökning.. drygt 2000 st/år av alkholrelaterade sjukdomar…. Ser du mönstret? Det finns betydligt bättre saker att lägga pengar på än att massvaccinera bara för sakens skull.
Garanterat större än att dö av vaccinet iallafall
 
  • Gilla
Blazermannen och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.