D
B Boende45 skrev:
Ja, det tog mer än 10 år för solel att nå 1% andel av svensk elproduktion. Utvecklingen går snabbare nu men det tar minst 20 år innan solel har betydande påverkan på spot-priset på elmarknaden.
Det har tyligen varit för billig el detta året men till hösten ska våra älskade elproducenter äntligen kunna göra lite vinst: https://www.sydsvenskan.se/2022-06-16/elpriset-i-skane-vantas-na-nya-rekordnivaer-under-hosten

Hoppas vi snart gör något åt de låga priserna på vatten, det är en skandal att den möjligheten till profit får ligga orörd!
 
Hur fick du ihop den logiken? De har inte problem med vinster.
 
D Daniel 109 skrev:
Hur fick du ihop den logiken? De har inte problem med vinster.
Ironi skulle jag
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
Kalla mig lobotomerad (det heter inte lobotimerad) igen så kan vi kanske träffas nån stans och prata om vad det skulle kunna få för konsekvenser.

Om du funderar lite på vad du skrev i inlägg #91 ”Varför spekulerar ni i spotpris ? Jag köpte nyligen fast elpris (5 år) för 1.25 kr/kwh (inkluderat allt).”

Nyligen, nej knappast. Avtalet tecknades tydligen 2019-02-07, alltså inte direkt nyligen utan för ungefär 40 månader sen. Det ser fö ut som att avtalet är på 36 månader och alltså har löpt ut. Teckna ett nytt 5-års nu så kostar det ungefär 125 öre jätte INTE inklusive nåt annat än moms.

Du är en sorglig clown.
Jag länkade tyvärr till mitt gamla avtal. Här kan du se mitt nya avtal (priset är som jag sagt tidigare):
 
  • Fakturaspecifikation från Eksjö Energi ELIT AB med elhandelsavtal och förbrukningskostnader.
B
M mtmmtm skrev:
Nej, 1.25 är inklusive allt. (skatter och elnätsavgifter)
M mtmmtm skrev:
Jag länkade tyvärr till mitt gamla avtal. Här kan du se mitt nya avtal (priset är som jag sagt tidigare):
Och var är posten för energiskatt, överföringsavgift och nätägarens fasta avgifter? 1.25 kr/kWh var ju inklusive allt sa du?

Detta visar bara elhandelsdelen, ej elnätsdelen där energiskatten tas ut. Kanske kommer det på en separat faktura.
 
  • Gilla
hsd och 1 till
  • Laddar…
Det är knappast Eksjö Energi som är nätägare i Göteborg, nej.
 
  • Gilla
Marcus Lundqvist
  • Laddar…
M mtmmtm skrev:
Jag länkade tyvärr till mitt gamla avtal. Här kan du se mitt nya avtal (priset är som jag sagt tidigare):
1.95 kr/kwh kan man binda på Eksjö så det här måste vara fejk eller så hade du tur och de gjorde fel när de gav dig priset
 
N nezze skrev:
1.95 kr/kwh kan man binda på Eksjö så det här måste vara fejk eller så hade du tur och de gjorde fel när de gav dig priset
Ja, här måste Eksjö Energi gjort ett misstag.
60 öre kilowatten inkl påslag på ett 5-års avtal tecknat i mars ska inte vara möjligt. Det vet ju även inläggets ägare.
 
Blodsoppen
B BSOD skrev:
Och var är posten för energiskatt, överföringsavgift och nätägarens fasta avgifter? 1.25 kr/kWh var ju inklusive allt sa du?

Detta visar bara elhandelsdelen, ej elnätsdelen där energiskatten tas ut. Kanske kommer det på en separat faktura.
Jag tror inte han har riktig koll på hur det funkar med alla skatter och avgifter. Som ni nämnt han måste få en faktura från nätägare också.
 
Blodsoppen Blodsoppen skrev:
Jag tror inte han har riktig koll på hur det funkar med alla skatter och avgifter. Som ni nämnt han måste få en faktura från nätägare också.
Visst, elskatten som tidigare togs ut av elhandelsbolaget tas sedan ett par år tillbaka ut av nätbolaget.

Det förklarar inte ett fast elhandelspris på 60 öre.
 
B BSOD skrev:
Och var är posten för energiskatt, överföringsavgift och nätägarens fasta avgifter? 1.25 kr/kWh var ju inklusive allt sa du?

Detta visar bara elhandelsdelen, ej elnätsdelen där energiskatten tas ut. Kanske kommer det på en separat faktura.
Här kan du se. 45.2 öre/KWh + moms=56.5 öre/KWh. Totalt 131 Öre/KWh (Jag räknade fel på några procent).

Skärmdump på en detaljerad elräkning som visar kostnader och energiförbrukning på 2274 kWh för perioden 1-31 mars.
 
N nezze skrev:
1.95 kr/kwh kan man binda på Eksjö så det här måste vara fejk eller så hade du tur och de gjorde fel när de gav dig priset
Jag band inte priset igår, utan för några månader sedan. Köpte fast pris för mitt sommarboende igår för 1.26 kr/Kwh (5 år fast) (inte inklusive nätavgifter).
 
M mtmmtm skrev:
Jag band inte priset igår, utan för några månader sedan. Köpte fast pris för mitt sommarboende igår för 1.26 kr/Kwh (5 år fast) (inte inklusive nätavgifter).
Ja då det förklarar ju saken. Men varför beter du dig som en dryg idiot och frågar varför folk spekulerar i elpriset och inte binder för 1,25 kr ink allt? När det endast var något som var möjligt för flera månader sedan.
 
Dags att börja röra dig i våra grannländer, dom har lika höga priser. Det som halkat efter i Sverige är lönerna. Därför upplever vi prisökningen som mer smärtsamt.

H Harald Blåtumme skrev:
Det som helt ignoreras i medierapporteringen kring detta är den enorma uppväxlingseffekten på drivmedelspriserna som kommer av våra extremt höga skatter på drivmedel. Utspelet som kom från regeringen för ett tag sedan för att lätta detta är enbart valfläsk / spel för gallerierna, har nästan noll effekt för slutkonsumenten.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
M Micke7700 skrev:
Dags att börja röra dig i våra grannländer, dom har lika höga priser. Det som halkat efter i Sverige är lönerna. Därför upplever vi prisökningen som mer smärtsamt.
Löner och våran valuta som sjunker som en sten

Men så går det när svenskarna kör landet emot botten i raketfart. Motverkar allt som gjort Sverige starkt genom tiderna.
 
  • Gilla
mnils och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.