R
vi har anlagt vår gräsmatta med 10cm matjord ovanpå lerjord.
men nu med åren så har matjorden blandat sig med lerjorden, vilket man märker när man gräver.

till frågan:
kan man dressa med stenflis eller sand i omgångar, för att få den mindre kompakt?
något jätteprojekt med att börja byta ut översta jordlagret kan jag inte göra nu
 
  • Gilla
itrent
  • Laddar…
Vad jag förstått så vill du snarare ha mer mullämnen, för blandar du i sand eller liknande så blir det mer som betong.
 
  • Gilla
Månskensbyggare och 6 till
  • Laddar…
B
Vi har lera på tomten. Sand finns det många generellt på Youtube som rekommender, i små mängder i en mix. Men det som hjälper är nån form av toppdress, med jord med mycket mull.

Jag brukar förbättra min jord genom att gödsla med en mix av torvmull/hästgödsel, som jag kan få tag på i princip gratis. Här har jag blandat i små mängder sand. Jag har haft förhållandet typ 1:30 med sand i förhållande till övrigt.
 
  • Gilla
Hjogvik
  • Laddar…
Claes Sörmland
Jag håller med de andra. Lera är lera och förblir lera. Det enda som gör den bättre är regelbunden tillförsel av mull, t ex barkmull,. torv, kompost och liknande. Det tråkiga är ju att mullämnena effektivt bryts ned i den fuktiga leran så det är ett ständigt underhållsprojekt man får ägna sig åt. Ingen quick fix.

En quick fix är att schakta bort säg 20 cm av leran och sen påföra sandbaserad gräsmattejord (med ett begränsat lerinslag) och anlägga på nytt. Så gör man ju ibland när man anlägger trädgård eller offentliga miljöer.
 
  • Gilla
Julistormen
  • Laddar…
Som redan nämnt så gäller det att tillföra mull.

Angående sand har jag läst att det är stor skillnad mellan sand och grovsand, och att det är det sistnämnda som ibland används. Generellt sett avråddes vi (under min utbildning till trädgårdsingenjör) att tillföra sand i privata trädgårdar, men det rekommenderades ibland i publika miljöer eftersom hårdheten gör gräsmattan mer slitstark.
 
Jag skulle vilja påstå att en kompakt lerjord behöver både humus och sand.
 
Claes Sörmland
Problemet med att tillföra sand till lera är mängden som krävs för att långsiktigt få jorden bättre. Man behöver typ 80-90% sand och därmed endast 10-20% lera för att jorden inte ska upplevas som en lera. Leran äter upp sanden genom att omsluta den.
 
Om man tittar på hur golfbanorna gör så jobbar de hårt med sand där den finaste fraktionen är borttagen. Ganska mycket dessutom. Detta tillsammans med gödsel och lämna klippet på mattan.
Sanden gör även så att en hel del annat inte trivs bla mossa.

Skulle gissa att de har bäst koll på gräsmatteskötsel…
 
  • Gilla
Hellwiz
  • Laddar…
Förutom dress kan du ju lufta den också, alltså med vertikalskärare.
 
BirgitS
Matte001 Matte001 skrev:
Om man tittar på hur golfbanorna gör så jobbar de hårt med sand där den finaste fraktionen är borttagen. Ganska mycket dessutom. Detta tillsammans med gödsel och lämna klippet på mattan.
Sanden gör även så att en hel del annat inte trivs bla mossa.

Skulle gissa att de har bäst koll på gräsmatteskötsel…
De har väl inte lerjord.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Vad jag förstått så vill du snarare ha mer mullämnen, för blandar du i sand eller liknande så blir det mer som betong.
Grov sand eller torv tång kutterspån sågspån allt för att få lift i jorden
 
johnsilver johnsilver skrev:
Grov sand eller torv tång kutterspån sågspån allt för att få lift i jorden
Precis det.
Anlade ny gräsmatta på lerjord när vi byggde hus. Fräste ner just sågspån, torv och grov sand. Mycket av det också, la på 7-8 cm före fräsningen.
Efter tre år var min gräsmatta formidabel, grannarnas stenhård och gles. Kutterspån är säkert jättebra, man kan köpa stallpellets och strö ut och sedan vattna. Om man nu inte redan har en gräsmatta förstås.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Första frågan är väll om du har problem med att det växer dåligt, har du inga problem med gräsmattan så finns det inget att lösa.
 
  • Gilla
Matte001 och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
De har väl inte lerjord.
Har det varit lera tidigare är det nog det fortfarande. De har knappast flyttat bort så mycket material då det skulle kosta skjortan.
Skulle misstänka att de bara dränerar och fyller på nytt på toppen vid anläggningen.
 
  • Gilla
Ninjasmurfen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.