Tokslut Tokslut skrev:
Hur gammal tror ni föraren av denna bil är?

Jag hade gissat på max 25år
Jag tyckte oclså det var häftigt med mattsvarta bilar när Robocop kom. Var väl 14 då....
 
Kretikos Kretikos skrev:
Jag tyckte oclså det var häftigt med mattsvarta bilar när Robocop kom. Var väl 14 då....
56år va föraren
 
Tokslut Tokslut skrev:
56år va föraren
Ok, då var han 24 när han såg de mattsvarta snutbilarna i Robocop och stannade där mentalt så din gissning på 25 var kanske inte så tokig.
 
  • Gilla
tompaah7503 och 1 till
  • Laddar…
Tokslut Tokslut skrev:
"Zombie response vehicle"

Edit: bildlänkarna fungerar tills jag klickar spara...
[bild]

[bild]
[bild]

[bild]
Han verkar satsa allt på att zombierna är ljusskygga.
 
Kan ju hoppas han byggde den som kul grej, inte att han trodde den ska vara praktisk emot zombies.

Sen tror jag vi hinner få andra problem än zombie, skulle uppstå. Som kan vara svårt att preppa för.
 
P Prodigys skrev:
En lada niva borde ju vara ett alternativ, nya delar som är konstruerade på 70(?)talet och knappt genomgått förändringar sedan dess. Finns knappt någon elektronik i dom heller, till och med radion måste eftermonteras
En gengas-konverterad (gengas="trägas") Niva bör ju vara perfekta prepperbilen. Bensin/Diesel bör vara svårt att få tag i krig/handelsblockad/långvarig kris. Trä finns det ju gott om i Sverige också. Allra häftigast om du har en liten gengas anläggning på ett släp.
 
T tompaah7503 skrev:
Det finns fullt automatiserade lösningar som kopplat om anläggningen till ödrift ("off-grid") när nätavbrott sker.
Liknande finns redan i form av UPS i datahallar eller mer avancerad avbrottsfri kraft till sjukhus och andra samhällskritiska anläggningar. Likadana lösningar kan man som privatperson installera hemma, det är inte vanligt så kunskapen är inte omfattande men det finns färdiga "på hyllan"-lösningar för det. Det innefattar för det mesta extra batteriväxelriktare, batteri samt automatisk frånskiljare (ofta inbyggd i batteriväxelriktaren).

Lösningarna kan kosta en slant, men folk lägger 7-siffriga belopp på bilar, 6-siffriga belopp på fritidshästar och andra stolligheter så varför inte lägga några tio tusen på elförsörjning hemma om man tycker det är nödvändigt och/eller roligt.
Annars är en fet kamin och anläggning för att tillverka gengas inte en dum idé. Trä är en ganska stabil och åtkomlig resurs, särskilt i sverige.
 
B bobolgob skrev:
En gengas-konverterad (gengas="trägas") Niva bör ju vara perfekta prepperbilen. Bensin/Diesel bör vara svårt att få tag i krig/handelsblockad/långvarig kris. Trä finns det ju gott om i Sverige också. Allra häftigast om du har en liten gengas anläggning på ett släp.
Enda felet är att den är rysk så reservdelar lär bli svåra att få tag på i västvärlden om några månader. Motorn på 1,7 liter torde annars passa bra för gengasdrift men den är ganska liten i förhållande till bilens vikt så med gengas blir det ganska liten motoreffekt. Det blir som krigstidens lastbilar. Man får plocka växlar i varje uppförsbacke.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.