S skamper skrev:
Har du testat om det händer när du öppnar/stänger luckan när ugnen är kall? Känns ju som knapparna på micron blir ganska utsatta för varm luft från ugnen, kanske blir kondens någonstans som sluter en krets som inte ska vara sluten.
Har testat ett stort antal gånger nu med kall ugn, och micron går inte igång.

Så du kanske är på rätt spår.
 
C11 verkar inte vara någon felkod , det har med nån grundinställning av klockan att göra enl snabb googling.
Kan det glappat i matningen till ugnarna så micron startar om sig kanske?
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
A
sladden kanske inte sitter i väggen riktigt
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
B Bjober skrev:
C11 verkar inte vara någon felkod , det har med nån grundinställning av klockan att göra enl snabb googling.
Kan det glappat i matningen till ugnarna så micron startar om sig kanske?
Jag vet inte vad "glappat i matningen" innebär.
 
Om klocksymbolen på displayen på micron är en touch-knapp gissar jag att det blir kondens av varm luft på en kall display som gör att micron tror att den knapp trycks på. Vad händer om du trycker på klock-knappen? Får du samma meddelande på displayen?
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Börjar inse att det kanske var ett misstag att starta denna tråd, eftersom jag helt enkelt inte förstår svaren jag får.

Vi har t ex ingen aning om huruvida vi har en jordfelsbrytare. Brukar man ha det i vanliga lägenheter?
 
S skamper skrev:
Om klocksymbolen på displayen på micron är en touch-knapp gissar jag att det blir kondens av varm luft på en kall display som gör att micron tror att den knapp trycks på. Vad händer om du trycker på klock-knappen? Får du samma meddelande på displayen?
Hinner inte just nu, men jag ska sätta på ugnen och kolla detta lite senare.
 
T Talisman skrev:
Börjar inse att det kanske var ett misstag att starta denna tråd, eftersom jag helt enkelt inte förstår svaren jag får.

Vi har t ex ingen aning om huruvida vi har en jordfelsbrytare. Brukar man ha det i vanliga lägenheter?
Det är då man lär sig! Ta en bild på elcentralen så kommer någon svara på om ni har en jordfelsbrytare. Det brukar finnas men om det varit tvivelaktiga eljobb innan så är det ju inte säkert.
 
  • Gilla
mr.Ola och 1 till
  • Laddar…
S skamper skrev:
Det är då man lär sig! Ta en bild på elcentralen så kommer någon svara på om ni har en jordfelsbrytare. Det brukar finnas men om det varit tvivelaktiga eljobb innan så är det ju inte säkert.
Elcentralen?

Är det säkringarna på väggen i hallen du menar?
 
T Talisman skrev:
Elcentralen?

Är det säkringarna på väggen i hallen du menar?
Ja precis! Vanligtvis sitter även jordfelsbrytaren där.
 
T Talisman skrev:
Nej, inte vad jag kan förstå. Den är ju inbyggd.
Fast nånstans sitter det en stickpropp i ett uttag.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
A
useless useless skrev:
Fast nånstans sitter det en stickpropp i ett uttag.
i vardagsrummet...
 
Foto på säkringarna bifogas.

Har ingen aning om huruvida detta kan vara relevant, men:

När vi flyttade in i lägenheten 2015, så fanns det ingen sådan där liten lapp i anslutning till säkringarna, som alltid brukar finnas. Alltså där det står "Spis", "Belysning vardagsrum" och dylikt.

Så jag och sambon fick ägna ett antal timmar åt att stänga av en säkring i taget, och gå runt och kontrollera vad som slocknade/stängdes av.

Resultatet blev så här:

  1. Kök: Spis
  2. ? (Används sannolikt ej)
  3. ? (Används sannolikt ej)
  4. Vardagsrum, Sovrum samt Gästrum: Samtlig el
  5. Badrum: Tvättmaskin och torktumlare
  6. Badrum: Tvättmaskin och torktumlare
  7. Kök: All belysning, kylskåp, frys. (Ev. även eluttag)
  8. ? (Används sannolikt ej)
  9. Badrum: Belysning, samt Kök: Microvågsugn
  10. ? (Används sannolikt ej)
  11. Används ej (konstant av sedan inflyttning)
  12. Används ej (konstant av sedan inflyttning)

Kan ej hitta säkring till:

Kök: Ugn
Badrum: Golvvärme
Badrum: Eluttag


För mig, som inte förstår ett enda dugg av sådant som har med el att göra, och då menar jag INGET, så verkar det lite konstigt att så många säkringar verkar vara outnyttjade. Vad är då poängen med att ha så många säkringar...?

Jag trodde att säkringar kunde bli överbelastade, om dom "servade" för många olika apparater.

Men vad jag minns har inte en enda säkring gått på dessa 7,5 år, så det kanske är som det ska vara.
 
  • Elskåp med öppen dörr som visar flera säkringar och en huvudbrytare, utan märkning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Wow
Anna_H
  • Laddar…
Det är tydligen konstaterat att felet finns om ugnen är igång och varm. Det är också konstaterat att felet finns inte om ugnen är avstängd och kall.
Då vore det bra att kontrollera beteendet om ugnen är igång men kall. Sätt igång ugnen och gör testerna med öppna och stäng luckan. Blir det då fel, så vet vi att felet kommer om ugnen drar ström.
Testa för säkerhets skull även sedan med varm ugn, kontrollera att felet fortfarande finns som tidigare. Därefter, stäng av ugnen och testa med luckan med varm avstängd ugn.
 
H hempularen skrev:
Det är tydligen konstaterat att felet finns om ugnen är igång och varm. Det är också konstaterat att felet finns inte om ugnen är avstängd och kall.
Då vore det bra att kontrollera beteendet om ugnen är igång men kall. Sätt igång ugnen och gör testerna med öppna och stäng luckan. Blir det då fel, så vet vi att felet kommer om ugnen drar ström.
Testa för säkerhets skull även sedan med varm ugn, kontrollera att felet fortfarande finns som tidigare. Därefter, stäng av ugnen och testa med luckan med varm avstängd ugn.
Test nu utfört:

Ugn igång, men kall: Inget problem.
Ugn igång, och varm: Inget problem (!)
Ugn avstängd, men varm: Inget problem.

Det enda som skiljer förutsättningarna vid testet från förutsättningarna vid incidenten igår, är att jag då hade mat som tillagades i ugnen. Vid testet var ugnen tom.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.