Vi köpte en tomt tidigare i våras där det stod några gamla förråd/nåt utedass/låg byggmaterial mm. Allt detta är fallfärdigt och vissa saker bara påbörjade. Inga stora projekt men för mycket för att vi skulle ha tid att ta hand om det själva att köra till tippen.

Bortsett från att man kan behöva rivningslov undrar vi om det är något vi bör vara vaksamma på när vi anlitar en firma för att göra detta? Vi är helt nya tomtägare och har inte tagit in många offerter tidigare och nu har det gått så lätt/smidigt att vi nästan är rädda att det är för bra för att vara sant.

vi begärde offret från några ställen, fick svar från 2 ställen. 1.knappt tid och kom med en uppskattat pris på ca 60-70.000:- + moms. De visste inte när de skulle ha tid. 2. Hade tid direkt och åkte ut samma dag för att kunna sätta ihop en riktig offert. Vi fick en offert samma kväll på ca 65.000:- . Vi frågade sen om det gick att göra något på priset och man räknade om timmarna (från 160 till ca 132) och fick en ny offert på 57.000:- efter Rot.
Vi tyckte detta lät bra och de skulle köra igång efter ett par dagar. Vi har inte träffat dem på plats utan haft mailkontakt och pratat ett par gånger. De har varit supertrevliga och tillmötesgående och allt har gått så fort så vi blir nästan oroliga att det är för bra för vara sant. Rätt nytt företag men inget ser konstigt ut på alla bolag etc.

vad ska man tänka på vid rivning?
Vad ska man tänka på generellt när man tar in hantverkare och har fått offert?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det här är bra sidor att gå igenom när man ska anlita hantverkare:
[länk]
[länk]

Stort tack! ska spana in dem.
 
Tänk på att det som finns får du renovera men har du rivit så kanske du inte får bygglov på nya byggnader på samma plats.
Det kan även bli problem med för många kvadratmeter byggyta vid nybygge.
Tänk även på eventuellt strandskydd som kan hindra nybygge men inte hindrar renovering av befintlig byggnad.
Kolla allt först tänk efter och eventuellt riv sedan.
 
  • Gilla
Sajmon och 4 till
  • Laddar…
S sarsag skrev:
Vi köpte en tomt tidigare i våras där det stod några gamla förråd/nåt utedass/låg byggmaterial mm. Allt detta är fallfärdigt och vissa saker bara påbörjade. Inga stora projekt men för mycket för att vi skulle ha tid att ta hand om det själva att köra till tippen.

Bortsett från att man kan behöva rivningslov undrar vi om det är något vi bör vara vaksamma på när vi anlitar en firma för att göra detta? Vi är helt nya tomtägare och har inte tagit in många offerter tidigare och nu har det gått så lätt/smidigt att vi nästan är rädda att det är för bra för att vara sant.

vi begärde offret från några ställen, fick svar från 2 ställen. 1.knappt tid och kom med en uppskattat pris på ca 60-70.000:- + moms. De visste inte när de skulle ha tid. 2. Hade tid direkt och åkte ut samma dag för att kunna sätta ihop en riktig offert. Vi fick en offert samma kväll på ca 65.000:- . Vi frågade sen om det gick att göra något på priset och man räknade om timmarna (från 160 till ca 132) och fick en ny offert på 57.000:- efter Rot.
Vi tyckte detta lät bra och de skulle köra igång efter ett par dagar. Vi har inte träffat dem på plats utan haft mailkontakt och pratat ett par gånger. De har varit supertrevliga och tillmötesgående och allt har gått så fort så vi blir nästan oroliga att det är för bra för vara sant. Rätt nytt företag men inget ser konstigt ut på alla bolag etc.

vad ska man tänka på vid rivning?
Vad ska man tänka på generellt när man tar in hantverkare och har fått offert?
Vid rivning ska du fundera på om du kan göra vissa delar av arbetet själv, det är ju ett ganska enkelt jobb. Fundera på om det är några delar som kan skänkas bort, kanske någon vill komma och hämta.

Är det bara små bodar/utedass behöver du inte rivningslov, så länge de inte är K-märkta.

Rivningsmaterial ska sorteras. Är rivningsmaterialet osorterat kan det bli ganska dyrt att lämna på tippen. Se till att kostnad för deponi är med i offerten.

I övrigt, speca allt på pricken vad som ska göras och hur det ska göras när du begär in offerter.

Ta in fler offerter om du kan så att du har något att jämföra med. Sedan ska du ta referenser från andra som har anlitat dem. Det är särskilt lurigt när det är ett nystartat företag. Kolla så att företaget inte är med i vår Svarta lista: https://www.byggahus.se/svartalistan/?kategori=bostad
 
  • Gilla
dilemma
  • Laddar…
B Bengt Larsson skrev:
Tänk på att det som finns får du renovera men har du rivit så kanske du inte får bygglov på nya byggnader på samma plats.
Det kan även bli problem med för många kvadratmeter byggyta vid nybygge.
Tänk även på eventuellt strandskydd som kan hindra nybygge men inte hindrar renovering av befintlig byggnad.
Kolla allt först tänk efter och eventuellt riv sedan.

Tack, bygglovsbiten har vi rätt bra koll på men det är bra påminnelser. Det stämmer inte riktigt det som står hos kommunen och vad som faktiskt finns på plats i dagsläget massa fuskbyggen och bränder.
Utanför detaljplan och vi ska inte bygga så stort i framtiden.
 
  • Gilla
Bengt Larsson
  • Laddar…
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Vid rivning ska du fundera på om du kan göra vissa delar av arbetet själv, det är ju ett ganska enkelt jobb. Fundera på om det är några delar som kan skänkas bort, kanske någon vill komma och hämta.

Är det bara små bodar/utedass behöver du inte rivningslov, så länge de inte är K-märkta.

Rivningsmaterial ska sorteras. Är rivningsmaterialet osorterat kan det bli ganska dyrt att lämna på tippen. Se till att kostnad för deponi är med i offerten.

I övrigt, speca allt på pricken vad som ska göras och hur det ska göras när du begär in offerter.

Ta in fler offerter om du kan så att du har något att jämföra med. Sedan ska du ta referenser från andra som har anlitat dem. Det är särskilt lurigt när det är ett nystartat företag. Kolla så att företaget inte är med i vår Svarta lista: [länk]

Tack för ditt svar! Svarta listan hade jag missat, där fanns de i alla fall inte.

Har du själv tagit referenser när du anlitat någon? Hur brukar det gå till?

Tror att vi annars har tänkt på många av de punkter du nämner, kanske att vi kunde fått offerten mer detaljerad.
 
BirgitS
S sarsag skrev:
Har du själv tagit referenser när du anlitat någon? Hur brukar det gå till?
Man får en lista med namn och telefonnummer eller mejladresser som man använder för att kontakta personerna för att fråga ut dem om deras upplevelse av företaget.
 
H
Vad stora byggnader är det prat på?
Jag rev ett skjul 4*7,5 m 4,5 m i nock höjd.
Jag gjorde det på en dag.
Hyrde in ett flak från ragnsells för trä kosta 4500 fast pris.

fönster och dörr gick på tippen.
Sen rev jag med en minigrävare med grip.
Sortera plåt i en hög isolering rakt i släpkärran och trä i containern.
Nu hade jag tur att containern stod helt bredvid.
Sambon körde isolering till tippen och jag fyllde på när hon kom i retur.
6 timmar plockade jag ned det på.
Sen sopade vi lite dagen efter en timme cirka och beställde hämtning av containern.

nu vet jag inte dina förutsättningar om man måste bära långt, eller om det skulle gå att använda maskin för det går så mycket fortare.

Tyckte det lät som mycket pengar för något som är enkelt själv.
Men alla har dock inte tid.
 
  • Gilla
sarsag
  • Laddar…
S sarsag skrev:
Tack för ditt svar! Svarta listan hade jag missat, där fanns de i alla fall inte.

Har du själv tagit referenser när du anlitat någon? Hur brukar det gå till?

Tror att vi annars har tänkt på många av de punkter du nämner, kanske att vi kunde fått offerten mer detaljerad.
Ja, man frågar helt enkelt entreprenören om de har några referenser, om man kan få telefonnummer till någon av deras tidigare kunder. Det tror jag är ganska vanligt.

När jag tänker efter så har vi fått våra bästa hantverkare på referens från andra hantverkare. När vi skulle riva t ex så var det vår snickare som tipsade en en bra rivare/grundläggare som han hade arbetat med vid tidigare byggen. En annan snickare tipsade om en bra murare etc.
 
  • Gilla
sarsag
  • Laddar…
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Ja, man frågar helt enkelt entreprenören om de har några referenser, om man kan få telefonnummer till någon av deras tidigare kunder. Det tror jag är ganska vanligt.

När jag tänker efter så har vi fått våra bästa hantverkare på referens från andra hantverkare. När vi skulle riva t ex så var det vår snickare som tipsade en en bra rivare/grundläggare som han hade arbetat med vid tidigare byggen. En annan snickare tipsade om en bra murare etc.

Så har vi gjort tidigare men snickare/röris/el (som förvisso var kass) och det har funkat väldigt bra. Nu ligger det i en ny kommun och med


Det jag tänker med referenser är att om det är skojare så lämnar de förmodligen inga riktiga referenser. Annars kan man kanske få en fingervisning från referenser på Google och Facebook. De hade en sida med några referensprojekt, inte Mycket kommentarer men såg rent och snyggt ut.
 
H Hallerudsbo skrev:
Vad stora byggnader är det prat på?
Jag rev ett skjul 4*7,5 m 4,5 m i nock höjd.
Jag gjorde det på en dag.
Hyrde in ett flak från ragnsells för trä kosta 4500 fast pris.

fönster och dörr gick på tippen.
Sen rev jag med en minigrävare med grip.
Sortera plåt i en hög isolering rakt i släpkärran och trä i containern.
Nu hade jag tur att containern stod helt bredvid.
Sambon körde isolering till tippen och jag fyllde på när hon kom i retur.
6 timmar plockade jag ned det på.
Sen sopade vi lite dagen efter en timme cirka och beställde hämtning av containern.

nu vet jag inte dina förutsättningar om man måste bära långt, eller om det skulle gå att använda maskin för det går så mycket fortare.

Tyckte det lät som mycket pengar för något som är enkelt själv.
Men alla har dock inte tid.

Det låter ju t o m kul
Vi har kollat över allt och bedömer att det skulle ta oss alldeles för lång tid och framför allt många vändor till tippen. Container kanske hade varit ett alternativ men efter lite överslag kom vi fram till att vi inte skulle hinna med det.

uppskattar dina tips!
Här är en bild på det som ska rivas (ej skjulet med x). Allt är väldigt fallfärdigt, mer än vad som syns på bilden och tak har ramlat in/röta överallt. Man ser inte allt på bilden ordentligt, t ex dassen.
 
  • Fallfärdiga byggnader och röran av material på en gräsmatta, skjulet med rött kryss ej att rivas.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Lite beroende på var man bor men det kan vara svårt och veta att firma hantera avfallet på rätt sätt och inte bara dumpar det någonstans,
 
H
Ja visst är det kul
 
  • Renoveringsarbete med grävmaskin vid en delvis riven byggnad och träspill på marken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
S sarsag skrev:
Det jag tänker med referenser är att om det är skojare så lämnar de förmodligen inga riktiga referenser. Annars kan man kanske få en fingervisning från referenser på Google och Facebook. De hade en sida med några referensprojekt, inte Mycket kommentarer men såg rent och snyggt ut.
Man får ju be dem att redogöra för vad som firman gjorde och ställa sådana följdfrågor att man förstår om det var ett riktigt jobb eller inte. Man ska vara medveten om att även på Reco och andra liknande sidor med omdömen om företag förekommer falska omdömen, både såna som företaget skriver och såna som konkurrenter skriver.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.