G groetmann skrev:
Tackar för svar, jag kan också tycka att det är rimligt att om vi gjort något fel i beställningen hos entreprenören borde ju detta ha påpekats innan startbesked/under tekniskt samråd som senast. Men det har varit en hel del andra saker som inte prövats i bygglovet - t.ex. tillgänglighetsmått vid WC tittade de på först vid tekniskt samråd.

Ska försöka skissa ihop något och återkomma.



Vattenbolaget/kommunen påstår att de själva sett singel/grus/makadam i röret på kamera. Jag får dock inte ta del av dessa bilder, och de har påstått en hel del olika saker nu under denna process, vilket gör att jag just nu inte litar på något tills jag har något konkret att gå på. Men jag tycker att det borde gå att spola ur en 110 ner till kulvert om det skulle vara typ makadam i röret, jag är dock okunnig inom VA.



Kommunen säger att de har filmat men de kan inte med det materialet säga säkert vad problemet är. Jag får inte heller ta del av dessa bilder så jag kan t.ex. inte bekräfta att det ens är ett stopp (mitt avlopp funkar ju som sagt felfritt). Skulle kunna ta dit en spolbil som filmar åt mig privat men då blir det ju jag som får stå för den kostnaden.



Precis vad jag också tänker, det är inte jag som har problem, det är ju kommunen på uppdrag av grannen. Inledningsvis var jag inne på att hjälpa kommunen men tycker att detta spårat ur och mer blivit anklagelser av alla möjliga slag. Kommunen vill inte prata med entreprenören som utfört arbetet för att de "skiter fullständigt i deras åtaganden eftersom att det är en sak mellan mig och entreprenören" och vill istället köra dit en grävare som jag ska betala för. Så uppenbarligen vill man inte reda ut vad som möjligtvis kan ha hänt, vilket är rätt motsägelsefullt.



Jag tycker det jag med, det lustiga här är ju att de inte kan ordna fram några handlingar på hur det hela ser ut. Vilket jag uppfattat det som att det är deras (ledningsägarens) ansvar att bistå med handlingar på hur deras egen anläggning ser ut.

Såhär 24 timmar efter att de påstod att jag mer eller mindre skulle bila upp hela golvet hemma hos mig för att lösa ett stopp tycker jag hela grejen känns som en cirkus faktiskt.

Följande har hänt:

- Kommunen har gett mig bygglov för huset inkl. avloppsanslutningen (som flyttats från ett annat hus)

- Kommunen har inga handlingar på hur ledningarna går (det hade de inte när vi gjorde grunden heller, vet att markentreprenören satt måånga timmar i telefon med kommunen innan de själva ringde dit en firma som stakade ut var ledningarna fanns)

- Problemet är att grannen (en verksamhet) har problem, jag har inget problem med mitt avlopp rent funktionsmässigt

- Kommunen påstår att entreprenören sagt att de stängt igen brunnen som går under huset, när det visar sig vara betäckningen (locket/inspektionsluckan på brunnen ovanifrån?) som är stängt då den ligger under grunden - när jag frågat kommunen varför de säger att de stängt igen brunnen får jag inget rakt svar på varför man påstår något sådant (kommunen vet självklart vad en betäckning är)

- Kommunen svajar mellan problembeskrivningen - ena sekunden är det stopp, andra sekunden är det en läcka. Den tredje är det stopp under huset, fjärde stopp utanför tomtgräns osv.

Tänker att kommunen får inkomma med dokumentation om jag ska lägga mer tid på detta. T.ex. film från kamera eller annat underlag. Tills dess är det endast spekulationer.
Har dom filmat ledningen utan att kunna konstatera att det är fel någonstans så är det inge fel, jobbar inom VA branschen och är det något som är enkelt så är det att hitta vart det är stopp i en avloppsledning, man kollar mellan brunnarna tills man hittar en brunn med vatten i och en som är utan, sen spolar man ur ledningen mellan dem brunnarna med spolbil, sen kan man filma ledningen efter det, och är det problem så ser man det tydligt, lite grus i avloppet är ingen större fara för ens det når pumpstationen där avloppsvattnet samlas och pumpas vidare, där kan den slita på pumpar osv.
Sen ansvarar endast du för den ledningen som går från anslutningspunkt/TG in i din fastighet, oftast sitter det en spolbrunn vid TG så VA företaget kan se på vilken sida stoppet nu sitter.
Det finns ju dock vissa fall där stammen går över privata tomter, men då är det endå kommunen/va företaget som ansvarar för den ledningen och inte fastighetsägaren.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Riva huset ??
Är bara att dra om avloppet för kommunen,om det inte går att spola upp
Du har bygglov så Kommunen får absolut inte röra ditt bygge
Avlopp är ingen hightech direkt , svagt lutande rör i riktning från vattenlåset,huset för div jox som man vill bli av med under mark . nergrävt till frostfritt djup
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
G groetmann skrev:
Vi har inga problem med avloppet öht. Inte klar med huset ännu därmed har vi inte tagit avloppet i bruk.
Däremot finns 3st andra byggnader på fastigheten med avlopp som funkar felfritt, som jag fattat det (och logiskt även borde) går de på samma ledning inte märkt av någon förändring av funktionen.

Kommunen påstår dock att det kan vara så att det är ett stopp där som håller på att byggas upp. De har varit på plats med kamera och påstår att det finns singel/makadam/grus i avloppet. Inget jag sett med egna ögon dock. Värt att tillägga är att VA-ingenjören vinglar lite mellan att problemet ligger på vår sida av tomtgräns eller inte. Han har först sagt att problemet är på vår sida av TG, några minuter senare säger han att det inte säkert är på vår sida av TG.

Grannen påstår att de har problem, men mer än så vet de inte. Och vi är således utpekade som möjlig orsak till att de har problem. Vilket kommunen härleder till att markentreprenören tydligen sagt att han pluggat brunnen. Jag har inte hört honom själv säga det eftersom att han inte svarar mig. Senast när jag pratade med entreprenören sa han att "detta är gjort enligt konstens alla regler".
till att börja med bör man med kamera enkelt kunna se vad problemet är är det grus eller något annat skräp i ledningen borde en sporbildande kunna lösa problemet. Är det så att problemet är att entreprenören pluggat en brunn som inte skulle pluggas river man inte ditt hus utan lägger nya ledningar utanför ditt hus. Att däremot bygga ett hus ovanpå gamla ledningar är ju totalt vansinnigt man borde bytt dessa innan plattan byggdes men nu får ni hantera detta utifrån läget. Men klart är att det dyraste alternativet är att riva. Börja med att reda ut vad som är problemet sedan kan ni hitta lösningar.
 
Kempa_swe
problemet som jag kan se är ifall röret kollapsat under huset och det fortfarande används. För varje gång det spolas vatten i det då så sköljs sand och jord ner mellan stenar mm det är så slukhål kommer till. Är det så då blir risken för sättningar och sprucken platta större för var dag som går.
 
Jag ser det så här. Om kommunen riktar anklagelser mot Dig, så måste de styrka sin anklagelse. Om Du inte godtar deras argument så kom överens med kommunen att De filmar från Ditt hus till anslutningspunkten och om det då visar sig att stoppet ligger utanför Din tomtgräns så får de ta kostnaden för filmningen och det är deras problem att lösa stoppet och ta kostnaderna för det. Hur det än går så kan det aldrig bli tal om att riva huset eller bila upp bottenplattan. Då får avloppet dras om utanför Ditt hus istället.
 
  • Gilla
RRRi och 1 till
  • Laddar…
Det låter ju helt barockt, vilken kommun är det?
Det jag lärt mig genom alla år efter kontakter med kommunen och ffa stadsbyggnadskontoret är att invänta alla handlingar eller beslut innan jag ens lyfter ett finger. Samt ibland, självklart beroende på omfattning och synlighet, inte bry mig om dem överhuvudtaget, det tar mest en massa tid.
 
  • Gilla
Hansuno
  • Laddar…
G groetmann skrev:
Vi har inga problem med avloppet öht. Inte klar med huset ännu därmed har vi inte tagit avloppet i bruk.
Däremot finns 3st andra byggnader på fastigheten med avlopp som funkar felfritt, som jag fattat det (och logiskt även borde) går de på samma ledning inte märkt av någon förändring av funktionen.

Kommunen påstår dock att det kan vara så att det är ett stopp där som håller på att byggas upp. De har varit på plats med kamera och påstår att det finns singel/makadam/grus i avloppet. Inget jag sett med egna ögon dock. Värt att tillägga är att VA-ingenjören vinglar lite mellan att problemet ligger på vår sida av tomtgräns eller inte. Han har först sagt att problemet är på vår sida av TG, några minuter senare säger han att det inte säkert är på vår sida av TG.

Grannen påstår att de har problem, men mer än så vet de inte. Och vi är således utpekade som möjlig orsak till att de har problem. Vilket kommunen härleder till att markentreprenören tydligen sagt att han pluggat brunnen. Jag har inte hört honom själv säga det eftersom att han inte svarar mig. Senast när jag pratade med entreprenören sa han att "detta är gjort enligt konstens alla regler".
Om kommunen gjort en filmning måste det ju finnas dokumentation från den filmningen. Ritningar. Var de gått ner, vilken ledning de går fram i med kameran, hur många m in stoppet är och vad det är.
Som jag ser det är det de som ska bevisa att du eller din markentrwprenör orsakat stoppet, sådana dör svävande anklagelser ska du inte acceptera.
 
  • Gilla
Hansuno och 2 till
  • Laddar…
X
Har inte läst hela tråden men reagerar på att kommunen inte vet exakt var felet ligger någonstans.
Man kan med extrem noggrannhet ta fram det mycket enkelt vi pratar alltså ofta decimeternoggrannhet.
Så kommunens svammel att man inte vet var är alltså just det, svammel.
 
  • Gilla
Brainsplitter och 1 till
  • Laddar…
G groetmann skrev:
Inte hört något specifikt, det mumlas mest från deras håll.
Men rimligtvis måste ju någon form av underlag fram från deras håll där det klart och tydligt framgår vad problemet är tänker jag, och precis som du säger bör det ju vara en offentlig handling. Möjligtvis inte iom. att det inte är kommunen i sig som äger ledningarna utan det är ett kommunalt VA-bolag.
Offentlighetsprincipen gäller även kommunala bolag (ägda av kommuner, regioner eller kommunalförbund, men däremot gäller inte offentlighetsprincipen för statliga bolag). De kan nog knappast neka, åtminstone inte om resultatet är inspelat. Om de vill neka måste de motivera och lämna en besvärshänvisning dit man kan överklaga.
 
Redigerat:
X Xanthopteryx skrev:
Har inte läst hela tråden men reagerar på att kommunen inte vet exakt var felet ligger någonstans.
Man kan med extrem noggrannhet ta fram det mycket enkelt vi pratar alltså ofta decimeternoggrannhet.
Så kommunens svammel att man inte vet var är alltså just det, svammel.
Det bör ju vara rätt enkelt som du säger att mäta hur långt bort från startpunkten (där kameran stoppas ned) det är till stoppet, men om kommun inte vet i vilken riktning rören går, om det finns krökar och så vidare blir det ju svårt ändå att veta var felet ligger. Man kan tänka sig att kamerasonden skulle innehålla en elektronisk kompass men då får inte gjutjärnsrör eller liknande störa. Kan man mäta avståndet till stoppet från flera håll kan möjligheterna till positionsbestämning öka.
 
X
Man skickar in kamera till platsen man vill åt. Kameran innehåller en sond. Du lokaliserar sedan sonden.
Se här som exempel:

Rekommenderar för övrigt hans kanal. Riktigt intressanta saker och man lär sig saker på vägen också!
 
  • Gilla
grilja och 1 till
  • Laddar…
Provar att skaka liv i denna tråden igen.

Vi har nu bott i huset i ca 2 veckor. Igår när jag hade startat tvättmaskinen så kom det vatten upp ur golvbrunnen i tvättstugan. Blev att stänga av tvättmaskinen och börja tömma tvättstugan på vatten.

Testade sedan att spola en toalett, vattnet betedde sig märkligt, wc-stolen fylldes upp en bra bit för att sedan börja sjunka. Vattennivån var igår när jag gick och lade mig högre än normalt (uppskattningsvis 5-7cm ovan "normal" nivå).

Konstaterar således att det är något som inte stämmer, det är alltså någon form av stopp. Kikade spolbrunnen utanför huset (ligger ca 2m frå huset) och när jag lyfte på locket kom det upp vatten. Således måste ju stoppet vara utanför huset - då kan vi rimligtvis stryka teorin som kommunala VA-bolaget hade kring att stoppet var i stammen rakt under huset.

Nu ca 20 timmar senare har vatten sjunkit undan iaf i WC och tvättstuga, så det är inte total tvärnit tolkar jag det som men däremot väldigt väldigt trögt.

Har bokat en spolbil med kamera som kommer och undersöker saken på onsdag fm (om 1,5 dag dvs).

Finns det något jag bör göra eller inte göra tills dess? Några teorier till vad som har hänt?
Tänker att antingen så har markfirman gjort bort sig vid rördragning, eller så ligger felet utanför tomtgräns.
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Om det inte är en olägenhet för andra så kan du ju hinka upp överskottet i yttre brunnen och tippa någonstans så att ni åtminstonde kan nyttja toan utan att det rinner över inomhus.
 
Plätt Fia Plätt Fia skrev:
Om det inte är en olägenhet för andra så kan du ju hinka upp överskottet i yttre brunnen och tippa någonstans så att ni åtminstonde kan nyttja toan utan att det rinner över inomhus.
Tack, olägenhet för andra tror jag inte att det är. Men vi har WC & dusch tillgängligt i ett annat hus på fastigheten åtminstone t.om. onsdag, så på den fronten är det lugnt. Kan kika i brunnen och se om det är möjligt att tömma.
 
  • Gilla
Plätt Fia
  • Laddar…
G groetmann skrev:
Tack, olägenhet för andra tror jag inte att det är. Men vi har WC & dusch tillgängligt i ett annat hus på fastigheten åtminstone t.om. onsdag, så på den fronten är det lugnt. Kan kika i brunnen och se om det är möjligt att tömma.
Är den fastigheten ansluten på samma ledning? Isåfall är det troligtvis bara stopp mellan eran servis och huvudledningen med tanke på att avloppet funkar i fastigheten bredvid, förmodligen ligger det grus någonstans om det är nydraget avlopp, enkelt fixat med spolbil och kamera!
Svaret på din fråga är att det är bara du som blir lidande av att använda avloppet, ingenting värre än att vattnet tränger upp i spolbrunnen utanför huset eller i lägst liggande golvbrunn!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.