Jag har köpt ett hus, kan för att det ska låta lite mer romantiskt kalla det för torp, ca 80 kvm 1 1/2 plan. Fast just nu är det ett ganska fult litet hus med massor att göra. Men fullt beboeligt. Lite mark för andra fyrbenta invånare men tyvärr inte några ekonomibyggnader att tala om. Ett par små förråd bara. Halva huset från tidigt 1900 i behöver i princip totalrenoveras (ok kan ha tagit mig vatten över huvudet här…). Frågan är var jag ska börja… riva ut och sätta igång på momangen eller bida min tid och planera ordentligt och kanske satsa på att bygga garage i höst så jag har någonstans att förvara byggmaterial. Nackdelen med att vänta är att det är dåligt isolerat och uppvärmning är direktel och en liten luft-luft värmepump och att trappen upp är hiskeligt brant. Och rummen på övre plan är 2 genomgångsrum av tre. Vi är tre som vill ha sovrum (finns ett nere). Fördelarna är ju att jag hinner bo in mig på platsen, känna av hur jag vill ha det planera i godan ro och ta in offerter på det jag inte kan göra själv.
Gamla delen behöver fixas i åtminstone halva torpargrunden, bytas panel, nya fönster, isoleras och bytas tak… och fixas invändigt. Nya delen behöver nytt tak och det är trevligt om fönstren blir enhetlig. Har också tankar på lite annat, takkupa, glasveranda etcetc Drömma måste man få göra☺️
Känner en viss skräckblandad förtjusning över det här…
 
  • Gilla
HSP och 3 till
  • Laddar…
Den bästa investeringen kanske är att börja med att renovera murstocken alt sätta in en kamin så jag kan elda.
 
Kontraktet är påskrivet = känslan av skräckblandad förtjusning håller i sig:rofl:
 
  • Gilla
sir_daniel
  • Laddar…
Bilder, bilder och åter bilder! :D
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
ErikCarlsson ErikCarlsson skrev:
Bilder, bilder och åter bilder! :D
:rofl: Det kommer men har inte tillträde än så jag kan inte fota som jag vill;)
 
Har varit ut till huset idag ihop med en elektriker, inga direkta överaskningar förutom att utedelen av luft/luft hade en lös, lång kanel som satt i ett uttag på andra sidan huset. Annars var eldragningarna som väntat av blandat slag, gammal, äldre, äldst och några hobbydragningar. Jaja, det blir till att rensa upp, dra om och snygga till allteftersom renoveringen går framåt. Elektriker ska också ha jobb ;)
 
  • Gilla
HSP
  • Laddar…
Så här ser det ut idag. Röd stuga med vit veranda och slitet plåttak, brunn i förgrunden, omgiven av träd och gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rödmålat hus med vita fönsterkarmar och parabolantenn under en solig himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rött trähus med plåttak och vita fönsterkarmar, omgivet av torrt gräs och träd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
HSP och 2 till
  • Laddar…
Haft ute besiktningsman som krälat och krupit undet plintgrunden. Det såg fint ut där under(y) Väntar på svar på vattenprovet som borde komma vilken dag som helst.
 
  • Gilla
HSP och 1 till
  • Laddar…
Vattenprovet var bra! Fick visserligen ”tjänligt med anmärkning” men det är för vattnets hårdhet. Mycket kalk, kanske får installera en avhärdare så småningom. Nu är det bara att vänta på den stora dagen när vi får nyckeln:cool:
 
  • Gilla
HSP och 1 till
  • Laddar…
Idag blev det första riktiga husdagen. Tog bort några buskar vid fasaden, rensade hängrännor, plockade ihop lite rat. Undersökte syllen på gamla delen, den verkar rätt ok utifrån mina lekmannakunskaper. Förutom ett hörn som är kexigt… Har rivit lite golv i hallen i huset, många lager: gummimatta från jula, osb-skiva lös, plastmatta lös, spånskiva spikad, linoleummatta lös, tidningspapper, trägolv Kolla datumet på tidningen! Och så var det en artikel om Lenin, så jag får väl skaffa en tidning i morgon som det står om Putin i och lägga tillbaka ihop med denna… Det kom fram en fin tapet under glasfiberväven också. Kanske 50-tal på den med?
 
  • Golvrivning med flera lager material och gammalt mönstrat tidningspapper synligt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammal tidning från 5 juni 1956 under golvet, synligt trägolv och rivna lager av byggmaterial.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammal tapet med blommönster som framträder efter borttagen väv, synliga lagren på ett trägolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gamla golvskikt med tidningspapper, linoleummatta och trägolv upprivna under renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Haha
HSP och 3 till
  • Laddar…
Händer inte så mycket med huset då jag väntar på lite besked om någon har tid att fixa murstocken innan vintern. Utan hel murstock så kan vi inte flytta in, vi behöver kunna elda. Och var övriga arbetet ska starta beror på om vi ska flytta innan vintern eller inte… Så jag kör röjsåg/grästrimmer och gräsklippare och röjer ute istället.
 
  • Gilla
HSP
  • Laddar…
Har flyttat, mellanlandar i lägenhetså länge tills det går att flyttain i huset.
Tog fram kofoten idag och rev fram murstocken i sovrummet nere. Inte då snygg:crysmile: Men har nog hittat en murare som kan ta sig an både skorstenen och murstocken! Den fina vedspisen ska bytas ut mot en kamin, men vedspisen sparas och jag ska hitta en ny plats till den. Enl sotaren är den i bra skick (till skillnad mot skorstenen…
 
  • Renoveringsprojekt där en murstock avtäckts i ett sovrum med gammal tapet och synliga tegelstenar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammal murstock på ett tak som behöver renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammal vedspis i ett hörn av ett rum med synliga skorstensrör, redo att renoveras enligt inlägget.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
HSP
  • Laddar…
Rätt snygg tapet ändå som gömts bakom soånskiva med glasfiberväv…
 
  • Äldre blommig tapet med beige och bruna nyanser delvis exponerad bakom trasiga väggbeklädnader.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
HSP
  • Laddar…
Börjat riva tak och väggar på övervåningen. Ett sovrum är ju som ok, bara ytskikt som ska fixas. Nu tänkte jag fixa ett till sovrum som en period får vara genomgångsrum tills trappen är flyttad. I mitten av övervåningen är planen att bygga frontespiser åt båda håll och ev en utbyggnad åt ena. Men behöver bygglov på det så det får bli nästa vår. Någon tidigare ägare har isolerat övervåningen med 2x45 mineralull, inte mycket det. Ska stärka upp reglarna och sätta gles och sen blir det träfiber i lösull som också får fylla upp ytterväggen där det är sågspån som sjunkit ihop. Hittade ett ekorrbo och ett gäng getingbon, som tur var inget aktivt.
 
  • Rivna tak och väggar med synlig träkonstruktion och gammal mineralullsisolering i ett renoveringsprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rivna väggpartier med synlig isolering och gamla getingbon i ett hus under renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
HSP och 1 till
  • Laddar…
Tjoho! Nu blir det ny skorsten och putsad murstock och installation av kamin.
 
  • Röd stuga med ny skorsten på taket och förberedelser för att putsa murstocken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
HSP och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.