Här ett land som bygger miljövänligt, Bhutan. Mycket miljövänligare än Sverige och troligen hela Europa.
 
Mina kunskaper om Bhutanska byggmetoder är lite begränsade. Har du något exempel på metod/material som de använder som är bättre än våra här i Sverige.
 
Koskit, gräs, lera, snacka om back to nature!
 
  • Gilla
  • Haha
SonnyListon och 2 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Koskit, gräs, lera, snacka om back to nature!
Det stämmer att det är de dom bygger med "av gjord är du kommen och till jord ska du åter bli" inte som här "djupt under backen är du kommen och till gift ska du sedan bli". Och det är det tyskarna har börjat producera storskaligt, lerskivor men med vass som armering, och sen vad jag har läst så har dom mer erfarenhet av lågenergihus. Sen är säkert inte en stor del av deras byggteknik som inte är så miljövänlig, men dom ligger längre fram än vi i Sverige

Gips, eller kalciumsulfat vilket är det systematiska namnet för gips och man bryter kalciumsulfatet vid dagbrott/stenbrott. Industrigips framställs på kraftvärmeverk vid avsvavling av rökgaserna från förbränning av olja eller kol. När gipset läggs på deponi så kommer ämnen så som svavel att laka ut och deponi är det vanligaste idag. Inte så miljövänligt med gips. Bättre då med lerskivor. Men vi i Svenskar är lite svår att ändra på. Här ska det vara gips och mineralull.
 
F
Bjor Bjor skrev:
Det stämmer att det är de dom bygger med "av gjord är du kommen och till jord ska du åter bli" inte som här "djupt under backen är du kommen och till gift ska du sedan bli". Och det är det tyskarna har börjat producera storskaligt, lerskivor men med vass som armering, och sen vad jag har läst så har dom mer erfarenhet av lågenergi hus.

Gips, eller kalciumsulfat vilket är det systematiska namnet för gips och man bryter kalciumsulfatet vid dagbrott/stenbrott. Industrigips framställs på kraftvärmeverk vid avsvavling av rökgaserna från förbränning av olja eller kol. När gipset läggs på deponi så kommer ämnen så som svavel att laka ut och deponi är det vanligaste idag. Inte så miljövänligt med gips. Bättre då med lerskivor. Men vi i Svenskar är lite svår att ändra på. Här ska det vara gips och mineralull.
Du är väldigt konstig.
 
  • Gilla
  • Haha
jonmo och 4 till
  • Laddar…
P
13th Marine 13th Marine skrev:
Ni som är emot, har ni några förslag för hur man ska styra om till ett mer klimatsmart byggande då?
Vakna upp för fasiken, det är inte byggnader eller bilar som styr klimatet, det är SOLEN.

Såg din text : "f it aint broken, take it apart and fix it.", visar tydligt en Miljöpartists inställning.
 
MultiMan
 
R
P Peter787 skrev:
Vakna upp för fasiken, det är inte byggnader eller bilar som styr klimatet, det är SOLEN.
Jo du har redan sagt det. Jag väntar fortfarande på din vetenskapliga rapport ;)
 
  • Gilla
  • Älska
Bjor och 2 till
  • Laddar…
Redaktionen Redaktionen skrev:
Nybyggen ska ha krav på klimatdeklaration från och med 2022.

Du kan läsa artikeln här: Regeringen vill införa klimatdeklaration
Stolleprov.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
S
R RoAd skrev:
"it’s completely full of shit":

[länk]

[länk]
R RoAd skrev:
"it’s completely full of shit":

[länk]

[länk]
Du frågade och fick svar. Jag kan leta upp kritik till de du postade också.
 
R
Ok, gör gärna det. Om du kan visa att solen ligger bakom klimatförändringen är jag idel öra ihop med i stort sätt hela forskarkåren :rolleyes:
 
  • Haha
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
O olotor skrev:
Utdrag från Råd & Rön, visserligen från 2009. Det lär väl inte ha blivit billigare.


"Ockerpriser för energideklaration?
2009-04-22

Bo Carlsson skulle sälja sin villa i Lund och beställde en energideklaration genom Anticimex i Malmö. – Två timmars okvalificerat arbete för 5 000 kronor är lurendrejeri, säger han. Nu har han anmält ärendet till Allmänna reklamationsnämnden.

Lagkravet från 1 januari 2009, om att alla småhus ska energideklareras inför försäljning, har retat upp många villaägare. Bo Carlsson i Lund är en av dem.

Han trodde att tjänsten som han köpte från Anticimex för 4 975 kronor var ett kvalificerat uppdrag som skulle ta minst en halv dag att utföra. Men efter 37 minuters arbete "på gymnasienivå" lämnade energiexperten huset.
– Experten ställde triviala frågor och mätte fönsterytor och vindbjälklagets isolering med en tumstock. Allt han gjorde hade jag kunnat göra själv, säger Bo Carlsson.

Efter ett par veckor fick Bo Carlsson en rapport från Anticimex med förslag på energibesparande åtgärder, "standardförslag som man kan läsa i vilken artikel som helst", och med felaktiga beräkningar.
– Jag tycker att företagen utnyttjar konsumenters okunskap och en lagstiftning som jag är tvungen att följa. Allt över 2 000 kronor för en sådan tjänst måste betraktas som ocker, säger han."

:
Jag råkade ut för exakt samma sak. Firman (som rekommenderades av mäklare) skickade en totalt okunnig kille. Under ca 20-25 minuter, ställde han ett antal frågor där vi satt vid köksbordet. Han gick inte runt i huset.
- ”Hur många fönster och hur stora är de”?
Jag svarade att det är 7-8 fönster som kanske är 1,40 till 1,60 breda och ca 1.10-1,20 höga, treglas.
- ”Vi skriver 8 st 1,50x1,20 då”.
-”Isolering i väggar då?”
Jag svarade att jag inte visste men att jag gissade att det var kutterspån och 1,5-tumsplank med tretex på insidan.
-”Vi skriver 10 cm isolering plus 2 cm panel”
Jag påpekade att det var 1,5 tum spåntade brädor - inte 2 cm panel.
”Nähä - hur tjockt blir 1,5 tum då?”
Jag förklarade och tillade att han inte fick glömma att skriva dit beklädnadsteglet också.
”Hur tjockt är teglet?, 15 cm?”
Återigen fick jag förklara.
Konversationen pågick och han fortsatte med likadana frågor och jag såg hur han matade in allt i programmet. Jag fick be honom rätta på något ställe då det blev meter istället för centimeter.
”Öppen spis såg jag när jag gick in. Fungerar den?”
Jag sade att min far aldrig eldat i den och att den troligen hade eldningsförbud.

Ett tu tre så sa tryckte han på ”klar”-knappen och jag såg rapporten genereras. Han kryssade i några rutor med öppen spis och isolering och rapporten fick någon extra sida.
Det hade nu gått ca 20-25 minuter och han tackade för sig och sade att han skulle åka till kontoret och göra beräkningar till energideklarationen och skriva rapport.
Dagen efter kom deklarationen tillsammans med fakturan på 3800 kr (snart 10 år sedan). Rapporten i brevlådan såg exakt likadan ut som den som jag såg vid köksbordet på hans dator. Den innehöll massa standardtext som t.ex. att det kan löna sig att tilläggsisolera väggar och sätta en kassett i den öppna spisen (som ju hade eldningsförbud).

Min slutsats är att han inte gjorde ett endaste arbete på kontoret förutom att skicka rapporten till skrivaren samt generera en faktura som också skulle skrivas ut. Alltihop skulle sedan stoppas i ett kuvert och postas till mig.
Denna rapport är det mest värdelösaste dokument som jag sett i hela mitt liv. Dessutom så hade min gamla far legat på vårdboende över vintern innan han dog så inget av förbrukningssiffrorna (fjärrvärme, el, vatten) stämde med verkligheten (vilket jag påpekade). Huset fick ett väldigt bra energivärde och köparen av huset bara skakade på huvudet när han såg den.

Jag fasar för att klimatdeklarationen kommer att bli exakt lika meningslös och kostsam. Trams är vad det är.
 
  • Gilla
  • Haha
Bjober och 11 till
  • Laddar…
S senap skrev:
Jag råkade ut för exakt samma sak. Firman ….
Jag kan tillägga att när jag ärvde huset i Spanien så fanns det ett exakt lika meningslöst dokument som man var tvungen att betala för:
För att kunna genomför arvet krävdes ett ”bebolighetsintyg” där en arkitekt skulle åka ut till huset och fysiskt sticka in huvudet genom dörren och ställa sig frågan: ”Går det att bo här? Svaret är naturligtvis alltid ”ja” om det inte är ett ödehus eller rivningskåk. Intyget kostade ca 300-400 Euro.
Det finns tydligen klåfingriga politiker i alla länder.
 
  • Gilla
Peter787
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.