S Styrman_jansson skrev:
Jag får tillägga att när TS begär specifikationen så nämn inte att du på något sätt bestrider eller motsätter dig priset utan att du helt enkelt vill verifiera att allt är korrekt.

Jag skulle tro att besiktningsmannen får svårt att motivera priset med hänsyn till det som nämnts här.
S Styrman_jansson skrev:
Jag får tillägga att när TS begär specifikationen så nämn inte att du på något sätt bestrider eller motsätter dig priset utan att du helt enkelt vill verifiera att allt är korrekt.

Jag skulle tro att besiktningsmannen får svårt att motivera priset med hänsyn till det som nämnts här.
Ja det är ett bra tips. Ska ta med det.

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Jag är osäker på om stadgarna trumfar lagen i detta fall. Den kanske någon bättre påläst medlem kan svara på.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Oj, det var rejält olagliga stadgar. Dags för en liten stadgeändring till nästa stämma så att ni börjar följa bostadrättslagen.
Nämndes i all hast tidigare men det är (tyvärr) inte en BRF utan bara en BF. Bostadsrättslagen gäller inte för bostadsföreningar. Däremot gäller lagen om ekonomiska föreningar för bostadsföreningar (och även för bostadsrättsföreningar).
 
  • Gilla
kortis och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
E elkongo skrev:
Nämndes i all hast tidigare men det är (tyvärr) inte en BRF utan bara en BF. Bostadsrättslagen gäller inte för bostadsföreningar. Däremot gäller lagen om ekonomiska föreningar för bostadsföreningar (och även för bostadsrättsföreningar).
Ok, då kanske det finns större utrymme för egna lösningar.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Ok, då kanske det finns större utrymme för egna lösningar.
Ja, det verkar öppna upp för lite alternativa stadgar.
 
Fast borde inte ktj vara tillämplig här?
 
  • Gilla
dvolny_85
  • Laddar…
Claes Sörmland
S Styrman_jansson skrev:
Fast borde inte ktj vara tillämplig här?
Om TS är beställaren av tjänsten så är den solklart det.
 
  • Gilla
jonas.o
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Om TS är beställaren av tjänsten så är den solklart det.
Då öppnar det ju upp för en mängd möjligheter. Besiktningsmannen blir då skyldig att på anmodan redovisa underlag till Fakturan.
 
  • Gilla
jonas.o
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
Då öppnar det ju upp för en mängd möjligheter. Besiktningsmannen blir då skyldig att på anmodan redovisa underlag till Fakturan.
Besiktningsfirman har fakturerat bostadsföreningen som i sin tur begär summan av mig i samband med kvartalshyran. Jag har dock kommunicerat med besiktningsfirman direkt gällande när de kan komma och besikta osv. Ska fråga föreningen vad de har fått för underlag.
 
  • Gilla
jonas.o och 4 till
  • Laddar…
Düsseldorff
Besiktningsmannen har fakturerat fel part. Det är föreningen som har beställt tjänsten. Efter betalning kan föreningen, med stöd av stadgarna, kräva ersättning för kostnaden från TS.

TS bör alltså bestrida fakturan på den grunden att han är fel part. I rådande situation känner TS dessutom redan till kostnadens storlek och bör informera föreningen om att han anser den vara oskälig och avser att bestrida föreningens kommande krav mot honom.

Edit: Ovanstående inlägg dök upp medan jag skrev. Då är i alla fall partsställningen korrekt.
 
  • Gilla
Astrokane och 1 till
  • Laddar…
Med det priset och allt man hört från vänner och bekanta om div. styrelser börjar man ju undra om styrelsen och besiktningsmannen är kåmpizar :surprised:
 
  • Gilla
redep och 13 till
  • Laddar…
E elkongo skrev:
Hej,

Fick till min stora förvåning en räkning från bostadsrättsföreningens besiktningsman för en slutbesiktning på strax under 13000:-. Jag hade nog räknat med ungefär hälften. Priset har inte förhandlats av mig som beställare av renoveringen, utan av bostadsrättsföreningen som kräver en slutbesiktning på alla arbeten i fastigheten. Är det en skälig prislapp för en slutbesiktning?

Besiktningsmannen var i min bostad i ungefär 20-30 minuter och har därefter skrivit/skickat ut protokollet samt mottagit bilder på en åtgärdad brist som blev godkänd. Transportkostnad till Stockholm innerstad ska vara inkluderad. Omfattningen kan ni se nedan. Besiktningsmannen är RISE certifierad.

Saxat från protokollet:
[bild]
Jag betalade 5000:- för en besiktning 2015, men det är ju några år sen och det var i Linköping, så det låter inte helt orimligt med 13 000:- om det är idag och i Stockholm.
 
  • Gilla
Klumpeduns
  • Laddar…
Exostor Exostor skrev:
Jag betalade 5000:- för en besiktning 2015, men det är ju några år sen och det var i Linköping, så det låter inte helt orimligt med 13 000:- om det är idag och i Stockholm.
Nej, det låter ganska rimligt med dina siffror i åtanke. Känns bara mycket att ta ut denna summa (min uppskattning):
- Transport till lägenhet: 1 timme (gratis parkering)
- Platsbesök 20-25 min
- Transport tillbaka: 1 timme
- Granska intyg och egenkontroller, skriva protokoll och skicka ut: 1.5 timme
- Svara på mail med bilder på åtgärder: 10 min
= ~ 4 timmar

Hur länge var din besiktningsman på plats?
 
Betalde 5000:- 2021 för en mycket mer omfattande besiktning än de där 20-30 minuterna.
I Malmö dock. Men 8 tusen till för att det är i Stockholm känns ju märkligt.
 
  • Gilla
Astrokane och 6 till
  • Laddar…
E elkongo skrev:
Nej, det låter ganska rimligt med dina siffror i åtanke. Känns bara mycket att ta ut denna summa (min uppskattning):
- Transport till lägenhet: 1 timme (gratis parkering)
- Platsbesök 20-25 min
- Transport tillbaka: 1 timme
- Granska intyg och egenkontroller, skriva protokoll och skicka ut: 1.5 timme
- Svara på mail med bilder på åtgärder: 10 min
= ~ 4 timmar

Hur länge var din besiktningsman på plats?
5 minuter. Han klev inte ens ur bilen, vi stod och pratade vid grinden. Han undrade om jag var tveksam över något. Nä, det ser bra ut tyckte jag. Då var han nöjd.
 
  • Wow
  • Gilla
DataJonny och 4 till
  • Laddar…
Exostor Exostor skrev:
5 minuter. Han klev inte ens ur bilen, vi stod och pratade vid grinden. Han undrade om jag var tveksam över något. Nä, det ser bra ut tyckte jag. Då var han nöjd.
Haha, helt otroligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.