Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
L
Jag tycker vi skjuter förbi målet angående den fuskande spanske läkemedelsbolagschefen.

Poängen i artikeln är att han fuskade med sitt vaccinationsbevis, så den naturliga följdfrågan blir varför en person med nedanstående meritförteckning inte tror på att vaccinera sig (för tredje gången). Tror han inte på forskning och vetenskap? Förstår han inte hur man tolkar statistik och tittar han på konspirationsvideor istället för att läsa vetenskapliga rapporter?

Bäst vore om han fyllde i frågorna från @blackarrow :)

En delfråga att diskutera är varför han inte öppet meddelar att han inte tror på vaccination (åtminstone för egen del) och istället gör sig skyldig till brott.

José María Fernández Sousa-Faro, who founded PharmaMar in 1986, is a professor of Biochemistry at the Complutense Universities and Santiago de Compostela and has a degree in Business Management from IESE in Madrid. It has about 100 publications and patents in the area of biochemistry, antibiotics and molecular biology.

The president of PharmaMar has more than 35 years of experience in the pharmaceutical industry at ICI-Farma, Antibióticcs, Zeltia and PharmaMar. He was a member of the boards of directors of Antibiotics, Penibérica, Biolys, ICI-Farma, Pescanova, Transfesa, Cooper-Zeltia, ICI-Zeltia and Banco Guipuzcoano, according to his data published on the company's website.

https://www.elmundo.es/madrid/2022/05/25/628df993e4d4d8b1038b456e.html
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vet inte vad man ska göra med tråden och frågan. Alla trådar går ju offtopic mer eller mindre och ibland är ju sidospåren väldigt intressanta.
Frågetecken om vacciners säkerhet, om vanliga biverkningar samt ovanliga biverkningar av vacciner fanns redan innan de nya mRNA-vaccinen blev godkända för första gången. Tyvärr kommer det nog att krävas många år innan alla frågetecken om risker och möjliga biverkningar för covidvacciner är någorlunda utredda.

Att övertyga vaccinkritiker har inte lyckats på 200 år så någon fullständig enighet blir det inte i den här tråden och nog inte på något annat forum heller.

Teorier om drivkrafter bakom BigPharma och konspirationer faller utanför tråden… med det finns ju en corona konspirationstråd :thinking:

Hand som ritar en enhörning med texten "Viruses are part of the human imagination".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Dr Sam Bailey, NZ, har gjort flera videos som finns kvar utan att bli censurerade på YouTube där hon förnekar att virus öht existerar, HIV mm finns inte. Hon accepterar inte ens bilder på virus - det kan ju vara en bild på vad som helst och en bild på någon organism bevisar ingen koppling till (virus)sjukdomen.
Hon får inte praktisera som läkare längre, men hur lyckades hon klara utbildningen och jobba som läkare under många år undrar jag? Hon har över 300’000 följare på YouTube.
 
Redigerat:
  • Wow
Fairlane
  • Laddar…
L Lärospånet skrev:
Jag tycker vi skjuter förbi målet angående den fuskande spanske läkemedelsbolagschefen.

Poängen i artikeln är att han fuskade med sitt vaccinationsbevis, så den naturliga följdfrågan blir varför en person med nedanstående meritförteckning inte tror på att vaccinera sig (för tredje gången). Tror han inte på forskning och vetenskap? Förstår han inte hur man tolkar statistik och tittar han på konspirationsvideor istället för att läsa vetenskapliga rapporter?

Bäst vore om han fyllde i frågorna från @blackarrow :)

En delfråga att diskutera är varför han inte öppet meddelar att han inte tror på vaccination (åtminstone för egen del) och istället gör sig skyldig till brott.

José María Fernández Sousa-Faro, who founded PharmaMar in 1986, is a professor of Biochemistry at the Complutense Universities and Santiago de Compostela and has a degree in Business Management from IESE in Madrid. It has about 100 publications and patents in the area of biochemistry, antibiotics and molecular biology.

The president of PharmaMar has more than 35 years of experience in the pharmaceutical industry at ICI-Farma, Antibióticcs, Zeltia and PharmaMar. He was a member of the boards of directors of Antibiotics, Penibérica, Biolys, ICI-Farma, Pescanova, Transfesa, Cooper-Zeltia, ICI-Zeltia and Banco Guipuzcoano, according to his data published on the company's website.

[länk]
Jo hans motivering är ju lite extra intressant. Han har mycket att förlora, så hans övertygelse eller rädsla måste vara stark.

Annars finns det 2200 till att fråga…
Reaction to the news that more than 2,200 prominent Spaniards, including the leader of one of the country’s largest pharmaceutical companies, has been one of resignation and disbelief.
Many questions remain over the false Covid-19 vaccination certificates bought by stars, sports personalities and business leaders,
https://euroweeklynews.com/2022/05/...-investigated-for-false-covid-19-vaccination/
 
Redigerat:
  • Gilla
Lärospånet
  • Laddar…
J
M mickef skrev:
Antagligen, fast de sorteras väl in bland antivax?
Verkligen inte.. antivaxxer är mot vaccin. All vaccin. Jag har inte tagit vaccin mot covid. Tänker inte göra det i dagsläget heller. Men jag är vaccinerad och vaccinerar mig mot annat tex TBE och Hepatit. Problematiskt när människor börjar uttrycka sig tanklöst…
 
  • Gilla
Blodsoppen och 1 till
  • Laddar…
J
BirgitS BirgitS skrev:
Jaså, vad tror jag om vaccinets förmåga och vad har du för undersökningar, forskning och/eller statistik som stödjer din uppfattning?

Ja, det är ju många vaccinmotståndare som verkar vara de typerna av människor.
Tror helt ärligt att det finns ganska fullt av dem på båda sidor.. människor är helt oförmögna att förstå vad BIAS är så de fortsätter och snurra runt på nätet och nära sitt ego…
 
BirgitS
J Janetgorgis skrev:
Tror helt ärligt att det finns ganska fullt av dem på båda sidor.. människor är helt oförmögna att förstå vad BIAS är så de fortsätter och snurra runt på nätet och nära sitt ego…
Nu efterfrågade jag dina källor som naturligtvis bör vara objektiva och verklighetsförankrade för att vara relevanta. Har du inga sådana källor?
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
J
BirgitS BirgitS skrev:
Nu efterfrågade jag dina källor som naturligtvis bör vara objektiva och verklighetsförankrade för att vara relevanta. Har du inga sådana källor?
Källa på att folk är hobby-immunologer och att dem finns på båda sidor?
 
  • Gilla
Blodsoppen
  • Laddar…
J Janetgorgis skrev:
Verkligen inte.. antivaxxer är mot vaccin. All vaccin. Jag har inte tagit vaccin mot covid. Tänker inte göra det i dagsläget heller. Men jag är vaccinerad och vaccinerar mig mot annat tex TBE och Hepatit. Problematiskt när människor börjar uttrycka sig tanklöst…
Om man inte accepterar vaccin torde man väl vara mot?
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
Nissens
Blodsoppen Blodsoppen skrev:
Och nej, jag är inte okritiskt mot något. Sen tror jag mer eller mindre på saker beroende på varifrån dom kommer.
Det är exakt det jag menar, om det ligger i linje med din förutbestämda uppfattning, desto mindre kritisk är du, och vice versa.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
J Janetgorgis skrev:
Källa på att folk är hobby-immunologer och att dem finns på båda sidor?
Så här skrev jag:
BirgitS BirgitS skrev:
Jaså, vad tror jag om vaccinets förmåga och vad har du för undersökningar, forskning och/eller statistik som stödjer din uppfattning?
och det som svar på ett citerat påstående från dig:
J Janetgorgis skrev:
Du överskattar vaccinets förmåga grovt.
Det är lätt att kolla vad som har skrivits i tidigare inlägg så man kan kolla det innan man skriver något i stället för att fråga vad som skrevs.
 
  • Gilla
Klacken
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Eftersom vi vet att 66 % av befolkningen över 18 år har tagit 3 sprutor så är ju uppenbarligen inte din bekantskapskrets representativ. Det är alltså mycket bättre att utgå från befintlig statistik än att försöka dra några slutsatser från ens bekantskapskrets eller annan anekdotisk bevisföring.

Du länkar ju själv till en sida där det står att en höstdos endast rekommenderas för vissa grupper. Varför skriver du då själv annorlunda?

Du kan ju fundera på om du tror att någon som säljer läkemedel som används i behandlingen av folk som har covid kan tycka att det är bra om många får covid så att många får allvarlig covid och behöver behandling.

Hur ser en bedömning av risker med covid och vaccin för en som är 76 år ut enligt dig?
Landar den i att det är bättre att vaccinera sig eller inte?
Självklart ska man titta på statistik!
Jag tillhör den friskaste delmängden av befolkningen; idrottsnörd och renlevnadsmänniska som varken röker, snusar, dricker alkohol eller är överviktig, tränar därtill cirka 20 timmar i veckan. Sannolikheten för att jag ska få och avlida av Covid19 är 0,0004 % och risken för att jag skulle behöva sjukhusvård till följd av Covid är också minimal. Så jag känner mig trygg med mitt val att inte vaccinera mig...

Lite samma sak med unga idrottare med ovanliga men svåra biverkningar - de hade sannolikt klarat sig utmärkt utan vaccin.

BirgitS BirgitS skrev:
Du kan ju fundera på om du tror att någon som säljer läkemedel som används i behandlingen av folk som har covid kan tycka att det är bra om många får covid så att många får allvarlig covid och behöver behandling.
Nu gällde det ju honom själv. Han betalade dyrt för ett falskt intyg istället för att ta vaccinet.

BirgitS BirgitS skrev:
Hur ser en bedömning av risker med covid och vaccin för en som är 76 år ut enligt dig?
Landar den i att det är bättre att vaccinera sig eller inte?
Eftersom man då tillhör riskgrupp så är det vettigt att vaccinera sig.
 
  • Gilla
tank77 och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
FG FG skrev:
Jag tillhör den friskaste delmängden av befolkningen; idrottsnörd och renlevnadsmänniska som varken röker, snusar, dricker alkohol eller är överviktig, tränar därtill cirka 20 timmar i veckan. Sannolikheten för att jag ska få och avlida av Covid19 är 0,0004 % och risken för att jag skulle behöva sjukhusvård till följd av Covid är också minimal. Så jag känner mig trygg med mitt val att inte vaccinera mig...
Det är en ökad risk om man inte nyligen har haft en coronaförkylning.

Risken beror på ens gener. Vet du om du har någon av generna som ökar risken för svår sjukdom eller som minskar risken?
Utan att veta det så blir det bara gissningar för du vet inte om du ska multiplicera risken du har kommit fram till med 10 eller med 0,1 (eller vad nu siffrorna var).

Det har under vintern på sjukhusen funnits just personer som anser sig tillhöra den friskaste delmängden av samma anledning som du. De var förstås inte vaccinerade för det var ju så minimal risk för dem själva, men de blev allvarligt sjuka ändå.

Varför tror du att ditt immunsystem inte klarar av en vaccinering?
Enligt dig är det ju bland de bästa.

Och som vanligt ser du bara till dig själv (tycks vara rätt genomgående för de som inte vill vaccinera sig) och tänker inte på att du kan smitta någon som blir allvarligt sjuk eller som i sin tur smittar någon som blir allvarligt sjuk osv. Din sjukdom kan i förlängningen alltså leda till att någon dör.
FG FG skrev:
Lite samma sak med unga idrottare med ovanliga men svåra biverkningar - de hade sannolikt klarat sig utmärkt utan vaccin.
Om du tänker på unga idrottare som fått hjärtmuskelinflammation etc. av vaccinet så är det flera gånger högre risk att få det pga. covidsjukdom, och det drabbar samma typ av personer dessutom. Så din gissning om det kan lika gärna vara helt fel, dvs. tvärtom.
FG FG skrev:
Nu gällde det ju honom själv. Han betalade dyrt för ett falskt intyg istället för att ta vaccinet.
Att han blir sjuk ökar ju sannolikheten att andra blir sjuka (genom smittspridning) och därmed ökar sannolikheten för att fler behöver sjukhusvård och därmed de läkemedel som han tjänar pengar på. Så det gällde ju inte bara honom själv.

Dessutom hade han ju redan vaccinerat sig 2 gånger.
 
Redigerat:
  • Gilla
Jocke Best och 2 till
  • Laddar…
J
M mickef skrev:
Om man inte accepterar vaccin torde man väl vara mot?
Är inte emot alla vaccin.. är för vaccin. Men jag är emot en vaccinering som är onödig. Där skiljer det sig mellan dig och mig. Du anser det nödvändigt att vaccinera hela befolkningen medan jag anser att det räcker att vaccinera äldre/sköra/sjuka/de som jobbar med dessa riskgrupper.
 
  • Gilla
tank77 och 1 till
  • Laddar…
J Janetgorgis skrev:
Är inte emot alla vaccin.. är för vaccin. Men jag är emot en vaccinering som är onödig. Där skiljer det sig mellan dig och mig. Du anser det nödvändigt att vaccinera hela befolkningen medan jag anser att det räcker att vaccinera äldre/sköra/sjuka/de som jobbar med dessa riskgrupper.
Du blandar nog ihop mig med ngn annan.
 
J Janetgorgis skrev:
Är inte emot alla vaccin.. är för vaccin. Men jag är emot en vaccinering som är onödig. Där skiljer det sig mellan dig och mig. Du anser det nödvändigt att vaccinera hela befolkningen medan jag anser att det räcker att vaccinera äldre/sköra/sjuka/de som jobbar med dessa riskgrupper.
Hur tänker du om att vaccinet inte fungerar 100-procentigt, utan det behövs skydd i flera nivåer för att vara effektivt?

De som är mot bred vaccinering brukar ofta missuppfatta på det sättet.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.