K kniv skrev:
Tveksamt ändå… TS efterfrågade enkelt och då är det nog bättre förslag att bygga ramen och få den i våg. Sen hälla i bruk i papprör blandat i närmsta skottkärra som gäller om man ska hålla det enkelt och lätt. Att hiva upp och ner färdiga klumpar på 100kg för att det diffar en liten liten bit är nog så tung men också svårt att verkligen få i våg tillslut.
Kanske tycker Du att det är svårt att lyfta en plint på 100 kg men jag som har fyllt 60 år och knappt väger 70 kg tycker inte att det är svårt att lyfta en sådan plint.
Är det för tungt så kan man ju ta hjälp!
 
  • Gilla
jeeens84
  • Laddar…
K
lunnabo lunnabo skrev:
Kanske tycker Du att det är svårt att lyfta en plint på 100 kg men jag som har fyllt 60 år och knappt väger 70 kg tycker inte att det är svårt att lyfta en sådan plint.
Är det för tungt så kan man ju ta hjälp!
Nu ska vi ju inte diskutera vare sig min lyftkraft eller din ålder och vikt… TS bad om råd för bästa/enklaste, och det är helt enkelt det jag ger uttryck för - vad jag anser vad enklaste metoden är för att få det i våg. Inte hur tungt eller lätt vissa plintar är mm. Så håll dig gärna till topic och utelämna personliga obetydligheter
 
  • Gilla
arkTecko och 2 till
  • Laddar…
K kniv skrev:
Nu ska vi ju inte diskutera vare sig min lyftkraft eller din ålder och vikt… TS bad om råd för bästa/enklaste, och det är helt enkelt det jag ger uttryck för - vad jag anser vad enklaste metoden är för att få det i våg. Inte hur tungt eller lätt vissa plintar är mm. Så håll dig gärna till topic och utelämna personliga obetydligheter
Jag förklarade för Dig att det blir enklare att lyfta en plint om Du tar hjälp.
Kanske har Du en fru eller kompis som kan ta tag i det ena järnet?

Enklare och betydligt mindre meck med färdiga plintar.
Att jag redovisar både vikt och ålder är för att visa att man inte behöver väga 100 kg och gå på gym för att sätta plintar om 100 kg.
 
K
lunnabo lunnabo skrev:
Jag förklarade för Dig att det blir enklare att lyfta en plint om Du tar hjälp.
Kanske har Du en fru eller kompis som kan ta tag i det ena järnet?

Enklare och betydligt mindre meck med färdiga plintar.
Att jag redovisar både vikt och ålder är för att visa att man inte behöver väga 100 kg och gå på gym för att sätta plintar om 100 kg.

Tack för förklaringen. Hade helt missat att jag kunde ta hjälp av andra om det är för tungt för mig själv. Kan vi återgå till topic nu
 
  • Gilla
Lulaua och 2 till
  • Laddar…
K kniv skrev:
Tack för förklaringen. Hade helt missat att jag kunde ta hjälp av andra om det är för tungt för mig själv. Kan vi återgå till topic nu
Hur är det inte on topic?
Att du tycker det är enklare med att gjuta egna plintar betyder ju inte att alla tycker det. Du tipsar om att gjuta egna, andra tipsar om att köpa färdiga och ta hjälp av någon mer om det är för tungt att göra själv.
 
Redigerat:
  • Gilla
lunnabo
  • Laddar…
K kniv skrev:
Tack för förklaringen. Hade helt missat att jag kunde ta hjälp av andra om det är för tungt för mig själv. Kan vi återgå till topic nu
Klart att Du behöver hjälp och jag är hjälpsam.
Kanske behöver hjälp med att vässa "kniv"?
Verkar inte vara den vassaste i lådan.
 
lunnabo lunnabo skrev:
Klart att Du behöver hjälp och jag är hjälpsam.
Kanske behöver hjälp med att vässa "kniv"?
Verkar inte vara den vassaste i lådan.
Lugn nu, tror de flesta anser att det är du som är ute och far i galaxen som tycker det är smidigt att lyfta upp och ner en färdiggjuten blint i ett 1m djupt hål. Spelar ingen roll hur starka internetmuskler du har, jag är övertygad om att självaste Magnus Samuelsson tycker det verkar onödigt oanständigt och tungt. Att väga av en pappform och sedan gjuta är praxis av en anledning.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
Viktor.J Viktor.J skrev:
Lugn nu, tror de flesta anser att det är du som är ute och far i galaxen som tycker det är smidigt att lyfta upp och ner en färdiggjuten blint i ett 1m djupt hål. Spelar ingen roll hur starka internetmuskler du har, jag är övertygad om att självaste Magnus Samuelsson tycker det verkar onödigt oanständigt och tungt. Att väga av en pappform och sedan gjuta är praxis av en anledning.
Det säljs mer än många plintar av goda anledningar.

Kan jag be om ett förtydligande vad du åsyftar med
"hur starka internetmuskler du har"?
 
Jag som nog är en rätt normal hemmabyggargubbe med medelålders kontorskropp, har gjutit plintar, grävt ner färdiga med fasta skor och grävt ner färdiga plintar med gängade skor. Jag kommer troligen aldrig gjuta plintar mer, då jag inte äger någon blandare, avskyr betongdamm, inte gillar att vänta och tycker det är fult med papprör eller papprörsformade plintar. I TS fall är det nog enklast och snabbast med gängade skor, men att lägga en ram går ju lika bra oavsett om det är köpta eller hemmagjutna plintar.

Inget självklart val för TS, även om jag vet vad jag skulle välja, så det är väl bra att de olika varianterna diskuteras.
 
  • Gilla
Goordons
  • Laddar…
lunnabo lunnabo skrev:
Det säljs mer än många plintar av goda anledningar.

Kan jag be om ett förtydligande vad du åsyftar med
"hur starka internetmuskler du har"?
Tycker denna tråden har fått oförtjänt mycket OT redan från din sida. Jag har ingen lust att lusa ner den med mer OT. Känner du dig kränkt över att jag inte tror på din övermänskliga styrka så skriv ett pm.
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Har du laser så gör en platta med en regel som sticker upp, markera höjden på din plint på regeln.
Gräv, fyll på och stampa ihop med tex ett jungfruben, kontrollera med kortpass att det verkar stämma, mät höjden med regeln, justera. Så hade jag gjort men jag hade kört på känn och justerat med stolpskorna som jag fäster med ankarmassa
 
  • Gilla
Goordons
  • Laddar…
Viktor.J Viktor.J skrev:
Tycker denna tråden har fått oförtjänt mycket OT redan från din sida. Jag har ingen lust att lusa ner den med mer OT. Känner du dig kränkt över att jag inte tror på din övermänskliga styrka så skriv ett pm.

Imponerande att Du inte har bättre förmåga att kunna känna igen ett inlägg (som Du själv skriver) till att enbart innehålla OT.
För övrigt är jag inte övermänskligt stark men säkert mycket starkare än de flesta andra...
 
lunnabo lunnabo skrev:
Imponerande att Du inte har bättre förmåga att kunna känna igen ett inlägg (som Du själv skriver) till att enbart innehålla OT.
För övrigt är jag inte övermänskligt stark men säkert mycket starkare än de flesta andra...
Hur kunde det bli på det här viset?
 
L L A Axelsson skrev:
Hur kunde det bli på det här viset?
Styrkan kommer av att jag har bra gener och använder min kropp fysiskt.
Det är förklaringen till att det blev på detta vis.
 
lunnabo lunnabo skrev:
Styrkan kommer av att jag har bra gener och använder min kropp fysiskt.
Det är förklaringen till att det blev på detta vis.
Jag kände en gubbe som hade varit en sån där kraftkarl. Han kunde ta en 40 liters mjölkkruka i var hand och i ett svep lyfta upp dem på flaket på lastbilen. Han tyckte inte att det var någon sak att lasta ett lastbilslass grus med spade. På gamla dagar när jag kände honom var hela kroppen helt slutarbetad. Han sade att när man är sådär stark så lyfter man mer än benstommen tål och alla leder tar slut i förtid utan att man märker det innan det är för sent.
Var försiktig med din kropp. Jag vet att om du har en sådan kropp som Helge hade haft är det fullt möjligt och inte ens besvärligt att göra så som du gjorde men tyvärr vill det straffa sig i efterskott.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.