Hej!

Här kommer min debut på detta eminenta forum.

Jag har byggt en stödmur (50-60 cm hög och har planerat att putsa den. Det handlar om ca 50 m2 yta.

Allt jobb är gjort innan jag kom in på detta forum så det är ingen idé att fråga om jag gjort rätt. Jag har i alla fall gjutit en sula (6-8 cm) med armering i under muren för att förhindra sättningar. Innanför muren finns dränering och en platonmatta för att minska risken för att fukt tränger in i lecablocken. Dessutom har jag nätat alla stolpar för att stärka upp hörnen.

Bilder:
http://www.sbbk.se/team_gallery.php?category=328


Nu är min fundering vilken typ av putsmetod jag skall använda. Min idé är att lägga på putsbruk B eller C för hand med hjälp av stödribbor och såga till en jämn yta och på detta lägga "'ädelputs" eller "sprita" för hand. Sedan målar jag med någon siliconbaserad färg.

Jag har inte tänkt grundputsa eftersom alla säger att vidhäftningsförmågan är väldigt god i Leca block.

Tänker jag rätt?
 
Jag skulle putsat med vanlig cement, kalk och fin sand. När det brunnit lite lagom borstat det med våt murarborste för att få en fin yta. Och sedan silikat färg.

Tompa
 
Tack för ditt svar Tompa!

Jag skulle vilja ställa följande följdfråga eftersom jag aldrig hållt på med puts förut.

Köper man "vanlig" cement, kalk och fin sand och sedan blandar detta? För mig låter detta rimligt, men jag har ingen aning om hur jag skall hålla proportionerna för att få en hållfast puts. Flera har dock nämnt just att man skall använda "betongputs" för att få en hård och bra yta så jag tror på ditt förslag, bara jag lär mig hur jag skall få ihop bruket. Kanske står det på någon varudeklaration/informationsblad hos tillverkarna?

Jag har också fått tipset att strukturbehandla ytan med en våt borste så det verkar ju vara en vettig väg att gå. Först och främst gäller det att fixa ihop bruket.

Tack så länge.
 
Shrek skrev:
Jag har inte tänkt grundputsa eftersom alla säger att vidhäftningsförmågan är väldigt god i Leca block.

Tänker jag rätt?

En murare gav mig tipset att alltid stänka/grundputsa lecablock innan putsning. Detta för att undvika att få det alltför vanliga "rutmönster" som ofta syns på målade & putsade lecamurar/väggar.
 
Angående betongputs och andra färdiga produkter så har jag aldrig använt dem och vet inte vad de igentligen är. Men min misstanke är att de är vanlig cement kalk och sand färdigblandat, och detta till ett enormt överpris. Men som sagt var så vet jag inget om dem.

Däremot har jag både gjutit, murat, putsat en hel del utan att ha haft behov av dessa färdigprodukter. Angående blandningsförhållanden för putsning så måste jag kolla, det var ett tag sen jag putsade sist, har för mig att det rör sig om 1 del cement, 4 delar fin sand samt ¼ kalk. Är dock inte säker utan återkommer när jag tittat i min ”receptbok”, annars kanske någon vet förhållandena i huvudet.

Angående slamma så har jag inte prövat det även om jag vet att många rekommenderar detta. Min egen erfarenhet är att om putsen får brinna ordentligt innan jag använder silikatfärg så syns inte rutmönstret igenom. En annan fördel med slamma lär vara att putsen skulle sitta bättre, men jag har hittills inte varit med om att min puts har släppt. Man måste dock slänga på putsen så att den går in i porerna på lekan. Det är även viktigt att eftervattna och hålla putsen fuktig när den börjar brinna då lecan suger ur en del vatten och då blir putsen dålig.

Tompa
 
Jag har kommit fram till följande.

Mina förutsättningar gör att jag kommer att köra med Torrbruk. Dyrare, men med tanke på att det "bara" rör sig om ca 50 m2 så blir det ändå bara en kostnad på ca 3.000 kr.

Jag struntar i grundputs eftersom det ändå handlar om en stödmur som vi sedan skall måla. Därför ororar mig inte "rutmönstret" som kan uppstå. Lecan bör ha tillräckligt med vidhäftningsförmåga ändå.

Jag känner att jag har två val.

------------------------------

1. Enskitsputs.

Valet blir Putsbruk B som jag slår på för hand och drar av med en rätbräda.

Sedan använder jag en rivbräda och skapar struktur med en hård borste eller dyligt.

Sedan målar jag ytan med lämplig färg.

-------------------------------

2. Tvåskiktsputs

Jag stockar med Putsbruk B och drar av med en rätbräda.

När detta har torkat lite grand spritar jag på ett nytt lager med stänk- eller spritputs för att skapa en ojämn struktur på muren.

Sedan sprutmålar jag den spritade ytan.

---------------------------

Putsläkten gör jag av armeringsjärn som jag "kluttar" fast med betong. Alternativet är att jag sågar till lister av gjutplyfa som jag spikar fast, men jag upplever att armeringsjärnsmodellen skapar mindre behov av fyllning när de tas bort.

Vad gäller Tompas råd om Betong, Kalk och Sand så har jag nu lärt mig att detta är just det som ingår i Torrbruken. Skillnaderna mellan klass A, B och C är just proportionerna. B verkar vara den proportion som Tompa var inne på och det rekommenderar både Finja och Maxit. Överpris är säkert sant, men som sagt min okunskap i skrået och mängden som behövs gör att jag satsar på Torrbruk.

Jag skall även se till att eftervattna ordentligt enligt Tompas råd.

Enda oron jag känner just nu är hur jag skall sprita, dvs "stänka" på ytskiktet. Jag är inte rädd för att prova nya metoder (dvs jag har ingen metod just nu :-/) och en grov pensel och en snärt med handleden är väl det som ligger närmast. Någon som har ett tips om detta?


 
Med tanke på mängden så tycker jag att du gör rätt val.

Angående att få fram en ytstruktur så vänta tills det börjat brinna lite lagom, ta sedan en bred och vid styv borste som du doppar i vatten så den håller sig blöt. Du behöver inte använda någon snärt eller tryck här om borsten har rätt styvhet. Vanlig pensel är för mjuk och piassavakvast alldeles för styv. Om bruket brunnit lite lagom så kommer vattnet i borsten nu att borsta ytan så att den blir lite kornig och om avdragningen inte är alldeles för ojämn så får du en yta som ser homogen och snygg ut.

Pröva gärna på en lös bit leca så du vet hur mycket det skall brinna innan du borstar. För tidigt och du borstar bort putsen och för sent så har det ingen verkan.

Tompa
 
Hej Tompa!

Nu har jag satt igång.

Jag har nu provat mig fram, men eftersom jag är ensam när jag jobbar så är det ett fasligt sjå att blanda, putsa, riva av, plocka bort distansläkt och fylla igen dem och sedan riva av fyllningarna i rätt tidpunkt..... PUST!

Jag gjorde distansläkt av gjutplyfa istället för armeringsjärnen. Järnen var alltför svåra att sätta fast. Jag har en bra klyvsåg så jag kunde göra exakta distanser för putsen.

Jag har rivit av med en skurborste. Först river jag när det precis har blivt lite hårt och sedan gör jag om det när det har brunnit halvvägs. Jag använder samma skurborste, men det blir en perfekt mix av hårt och mjuk rivning när jag använder skurborsten.

När putsen är mjuk fastnar puts i borsten och det river hårt i putsen. Ungefär som en rivbräda, men lite "mjukare". När putsen har brunnit mer så fastnar inte puts i borsten och dess mjuka borst bara tar fram de små stenarna i putsen. På så sätt så får jag ett bra alternativ på ytskikt om nu frugan nöjer sig med det ;)

I annat fall har jag spanat in en spritputsapparat som kostar ca 700 kr, men eftersom jag från början hade en offert på 20.000 (?!) från en murare så finns det mycket budget kvar i projektet. ;D

Vi får se vad det blir av det. Jag kommer naturligtvis att visa några bilder när jag är klar.
 
Hej Shrek

Beröm till dej som ger sig på ett sådant jobb. :)
Är jäkligt sugen själv på att putsa/slamma ett litet
större ojbekt men har inte hittat nått lämpligt :-/

Hoppas du blir nöjd med resultatet och att vi får se bilder

Mvh Peter
 
Hej Peter!

Egentligen är det ju först efteråt som man vet om det var värt att göra jobbet. Efter att ha jobbat 15-16 timmar i sträck lördag-måndag så var jag som en zombie tisdag på jobbet :p. Trots det så ångrar jag inte att jag vågade testa.

Skall man göra mindre och mer överskådliga projekt så är det helt klart värt besväret. Jag konstaterar att materialkostnaden för putsen (inkl. 9 st nätade stolpar) har uppgår till ca 2.500 kronor om man nöjer sig med handborstad, eller kvastad yta som inte är målad eller färgad. Ytan uppgår till ca 40-45 m2. Då har jag använt torrbruk som är mycket dyrar än cement, kalk och sand som man blandar själv.

Eftersom jag har gjort ett grundligt jobb med betongsula under muren och armerade leca-block så är nu muren spikrak med fint, lätt uppruggad, yta. Grannarna stannar bilarna och ger uppmuntrande tillrop över resultatet så det verkar vara fler än jag som tycker det blir snyggt.

En av svårigheterna hittills har varit att jag jobbar själv vilket gör att jag inte kan vara så effektiv som jag skulle önska. Att kasta upp putsen lärde man sig snabbt och eftersom jag har torrbruk så är det bara att sätta till rätt mängd vatten för att få den lagomt klibbig. Svårigheten är hörnen på stolparna som lätt blir för blöta och porösa och släpper. Plana ytor, typ ett hus, borde man kunna rationalisera sättet att få upp putsen på genom att pressa på den med en rivbräda.

Bilder kommer så småningom.
 
innan puts såg ju skitsnyggt ut :)

nu vill jag se putsbilderna ;)
 
Skoj att det blev bra Shrek.

Hörnen görs lättast genom att spika fast en bräda på gaveln som sticker ut som stöd. Sedan på med putsen på ena sidan. När det brunnit tas brädan bort och återstående sida putsas. När jag har putsat så drar jag faktiskt inte heller av ytan med bräda så den blir helt jämn, utan tar istället en lagom träkloss och drar av med på fri hand. Det gör att ytan inte blir perfekt plan utan får istället en förnimmelse av hantverk, snarare än prefabricerade element. Efter borstningen så måste man dock stå nära för att se detta. Men jag tycker att det ger väggen mer liv och det syns att någon stått där och svettats. Dessutom går det snabbare.

Om någon blir inspirerad att göra egen mur så skulle jag dock ha gjort sulan lite tjockare om det gick. Ca 20cm skulle jag nog föredra, lite beroende på hur marken under ser ut.

Tompa
 
Tack för hörn-tipset. Jag hade hört talas om det här sättet förut, men då hade jag redan gjort ett hörn som jag var nöjd med utan stöd så jag fortsatte med det.
Mitt sätt var säkert lite krångligare, men det gjorde att jag kunde jobba på i ett svep.

Jag håller med dig om att det funnits möjlighet att få det att se mer handgjort ut, men eftersom jag har "symetridjävulen" i mig så blev det rakt och fint överallt. Lite tråkigt kanske, men när man gör det för första gången så gör man det hellre rakt och fint än att man lägger en alltför konstnärlig touch på det och sedan konstaterar att det inte blev snyggt. Den "prefabricerade" looken tar sig dock väldigt bra mot de räta linjerna i muren.

Nu står jag inför nästa fundering.

Eftersom jag i början tog bort distansläkten först när bruket torkat så har jag fått fula spår i putsen efter dessa trots att jag varit jättenoga med att fylla och få det att se bra ut. Efter ca 1/4 så tog jag bort distanserna "i farten" och resultatet blev kanonbra. Nu står jag med 25% ful mur och 75% fin mur.

Mina alternativ är att putsa på 5-7 mm på de ställen där jag har fula märken och nöja mig med ytan som den är eller lägga på ädelputs. Eftersom min fru vill ha en mer stukturerad yta så har jag beställt en Stänkputsapparat och kommer att prova på några leca-block hur det känns att använda den. Allt kan också vara som det är och så målar vi på det med någon bra putsfärg.

Någon som har erfarenhet av att jobba med en Stänkputsapparat och vad man skall tänka på?
 
Putset tar ett par dagar på sig att brinna och ljusnar i färg under tiden. Att det blir små färgskillnader är inte helt ovanligt. Först ser det ut som stora skillnader, men efter någon vecka så brukar skillnaderna vara mycket små. I ditt fall så skulle jag hålla muren fuktig och avvakta ett par dagar tills det brunnit klart. Sedan borde färgen klara av att täcka kvarstående skillnaderna. Själv är jag svag för silikatfärg på puts (kalk är också billigt och bra, men arbetskrävande. Kräver även mer underhåll) Angående annan ytbehandling så har jag ingen erfarenhet.


Efter att ha läst igen så kanske jag missförstod dig, är det så att du får en nivåskillnad eller sprickor där läkten satt? Har i så fall ingen klockren lösning, men det går kanske att lägga på en mycket tunn slamma. Risken är dock stor att denna kommer att flagna av i sjok, och det blir inte vackert.

Tompa
 
Hej på er som är intresseade av hur det går med min mur.

Vi har nu bestämt oss för hur vi går vidare.

Vi kommer att lägga på ett lager med sprit-, yt-  eller ädelputs (det är Beijers som hjälper oss med vad vi skall ha) som vi kommer att applicera med en Stänkputsapparat.

Vi har valt ett pigmenterat bruk med standardfärg som går i samma ton som det ljusa gröna på vårt hus.

Jag har som sagt aldrig jobbat med en Stänkputsapparat tidigare, men jag har ju inte byggt en mur heller tidigare för den delen... ;)

Med Stänkputsapparaten och pigmenterat bruk räknar jag med att fylla ut de ojämnheter och färgskillnader som nu finns.

Det jag kan konstatera är att genom att stänkputsa så får man lite mer struktur (vi har tittat på prover) än vad vi har borstat fram. Fördelen med att "bara" borsta fram en struktur och sedan måla är ju att man slipper momentet med att ytputsa (och lite pengar), men med pigmenterat bruk så slipper vi ju måla. Resultatet av vårt val tror jag dock kommer att bli bättre än vad den nuvarande framborstade strukturen ger.

Ser fram emot att börja träna med stänkputsapparaten! ;D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.