Professor Christer Harrysson kritiserar alltifrån golvvärme och stora fönsterytor till passivhus och FTX-system. Och flerbostadshus är inte det mest ekonomiska för samhället. Vi borde bygga fler gruppbyggda småhus stället. I år har han gett ut en ny bok som heter “Bygg Bättre Billigare”.

Du kan läsa blogginlägget här: Christer Harrysson: Bygg Bättre Billigare
 
Bor själv i ett hus som vi hyr tillfälligt. Älvsbyhus med frånluftsvärmepump.
Upplever själv stora problem med kalldrag när kall luft kommer in bakom radiatorerna.
Välbyggda hus med golvvärme och FTX är betydligt bekvämare, och tystare. Det som låter mest i vårat hus är just frånluftsvärmepumen.
 
  • Gilla
big mike och 9 till
  • Laddar…
Jag har alltid bott i hus med självdragsventilation och upplever ventilationsljudet i moderna hus som extremt störande på nätterna.
Har aldrig upplevt problem med kalldrag utom när jag bodde i i en liten stuga utan farstu med gles ytterdörr och ständig snö på köksgolvet. Fast där var det underdimensionerad värme och dålig isolering och avsaknad av farstu som var problemen inte självdraget.
 
  • Gilla
guggen och 2 till
  • Laddar…
Både Harryssons idéer om isolering kring golvvärme och hans idéer om ventilation borde tas till vara i byggindustrin !

Om människorna vill bo i småhus varför byggs mest hus som inga vill bo i?
 
  • Gilla
Nirre
  • Laddar…
Upplever stort obehag av ej rejält uppvärmd tilluft.
Golvvärme har jag däremot inget behov av.
Men dessa komfortfrågor är individuella. Det är alltid stor spridning mellan olika individer, även om det alltid finns en mainstream som de flesta kan acceptera. Dock, hela grejen med eget hus är ju att få det som man själv vill ha det. Häri ligger en motsägelse med att bygga billigt. Det som pressar produktionskostnaderna är just identisk serietillverkning i stora volymer. Ju större volymer desto lägre pris. Men då kan man ju lika gärna bo i en hyreslägenhet med noll frihetsgrader. Ok, man har inte en egen rabatt eller 2 m trädäck runt om bostaden då, men kanske en nästan lika stor balkong.

Att man bygger flerbostadshus har väl med tätheten att göra? Det går att få plats med många fler bostäder per/ytenhet mark. Annars blir det ju villamattor med flera mil in till centrum, samt att vi verkligen bygger fast oss i bilberoende.
 
  • Gilla
Johannes Hultman och 6 till
  • Laddar…
Enda jag kan hålla med om ärende att de säkerligen går att bygga billigare. Ftx har jag själv och har inga som helst problem med rumsreglering och ojämn temperatur, faktum är att jag har extremt jämn temperatur, inget drag, tyst för de inte viner när de blåser osv. Gör man rätt från början funkar de ypperligt. Givetvis finns de många dåliga byggnadssätt men de har de alltid gjort historiskt d
Sett och utan utveckling med vissa snedsteg kommer ju inte tekniken framåt så är det inom alla områden. Boken lär absolut väcka känslornas med andra ord inget för mig
 
  • Gilla
big mike och 1 till
  • Laddar…
Med tanke på uttalandet om FTX och problem med värmereglering så ifrågasätter jag starkt denna herres kunskaper i området.
FTX ger god ventilation med minimala nackdelar. Största nackdelen är kostnaden för installationen.

Det går att bygga extremt billiga hus om man rationaliserar lite. Skulle vara intressant att se resultatet av en villa byggd av plåt-mineralull-plåt sandwich element. Med öppningar endast på sidorna och eventuellt någon markskruv liknande grundläggningsmetod. Fast det hamnar väl i en förbättrad villavagn
 
  • Gilla
Villabergskuben och 2 till
  • Laddar…
Om ett FTX system hörs så är det felkonstruerat.
När jag var klar med mitt och hade startat det så trodde jag först att det inte var igång, eftersom det var knäpptyst tom på toaletten där den mesta luften sugs ut på plan ett.
Inser efter att ha varit på vinden 2ggr och verifierat att fläktar snurrar som de ska, precis som fjärrkontrollen visar att det är BRA drag i luften på toan och det går inte att höra.

Tilluften är ju förvärmd med hjälp av frånluften, alltså är den varmare än vad den hade varit via de uteluftventiler man har med enbart frånluftspump.

Jag håller med han om att radiatorer är effektivare och mindre fönster ger lägre energiåtgång och toktjocka väggar (>30cm iso) kanske inte är totalekonomiskt försvarbart.
Normala löntagare ska också ha råd att bygga sig ett hus.
 
  • Gilla
helrob och 1 till
  • Laddar…
Undrar om han adresserar det faktum att det också byggs onödigt stora småhus idag... Runt 200 kvm för en familj om 4 personer, med tillhörande uppvärmt dubbelgarage på sisådär 60 kvm, känns inte alls ovanligt, och ska man ha plats för lite altan och gräsmatta till det så blir det ju knappast fråga om något effektivt utnyttjande av den relativt begränsade yta som det är ekonomiskt och ekologiskt försvarbart att bygga på i Sverige idag.
 
  • Gilla
andhak2802 och 4 till
  • Laddar…
Ur ett energiperspektiv vill man väl maximera:
Boarea/(YtterväggsArea+TakArea)=x

Då borde det rimligen vara så att man skall bygga minst 2-plan, iom att tak arean kommer vara den samma oavsett antal våningar.
Vinsten man får för att addera ytterligare våningar sedan minskar för varje våningsplan.
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Den bästa lösningen är givetvis bergvärme, golvvärme och FTX
 
  • Gilla
Villabergskuben och 1 till
  • Laddar…
Bergvärme är definitivt inte billigast totalt sett i ett nybyggt hus med 300mm isolering i väggarna och 500mm i taket.
Du kan inte räkna hem det om du inte bor långt norrut i inlandet eller har ett väldigt stort hus, säg 500m² boyta.
Golvvärme gör också att du får högre förluster, radiatorer är effektivare.
Men nu pratar vi kostnader och inte andra fördelar.
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
Varför förorda saker då man skall åtgärda bristerna istället.Det som brister är tillsyn enligt leverantörernas anvisning samt att personer som besiktigad (OVK ) skall granskas då det finns massor av besiktningsmän o kvinnor som inte hör hemma som "besiktningsmän",det finns många som prisar sig in och okunniga kunder tror att de får kvalite oavsett pris.
 
Har bott i 17 år i ett hus konstruerat i slutet på 60 talet och byggt om från direktverkande el till bergvärme, golvvärme och FTX ventilation och sparat tills nu 85 % av tidigare energianvändning. Dessutom köper vi el med koppling till Nordpools timspotpris och styr efter elpris och väderprognos. När vi är klara tror vi att vi minskat kostnaderna för energi och effekt med 90 % och dessutom fått väldigt bra inomhusklimat samt " Världens smartaste villa"
 
  • Gilla
big mike och 2 till
  • Laddar…
Faktum är att med golvvärme och bergvärme får man en högre COP faktor en med bergvärme och vanliga radiatorer den kan bli så hög som 5
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.