G
Utmärkt att ni pressar bankernas marginaler med besparingen verkar orimligt stor.

En räntesänkning från 1,10% till 0,99% är en förändring med 0,11 procentenheter. Efter ränteavdrag (30%) blir effekten 0,077 procentenheter. För att komma upp en årlig besparing på 8700 kr krävs det ett lånebelopp på 11,3 MSEK - lite mer än de flesta lånar...

mvh
Hasse
 
Nu har vi inte längre så stort bolån som tidigare ("bara" 1,38 miljoner) men Swedbanks räntejustering (från 1,10 till 1,62) ökade vår räntekostnad från 15 240 kronor per år (1 270 per månad) till 22 356 per år (1 863 per månad). När vi nu istället byter till Landshypotek och får en ränta på 0,99% under ett år så sjunker årskostnaden till 13 656 kronor (1 138 per månad). 22 356-13 656 är en besparing på 8 700 kronor.

Stockholmarna som har lån på 4 miljoner eller mer skulle göra en ännu bättre affär på att byta.
 
G
Kan man ha olika lån på olika fastigheter? Ibland tycks det ju vara en fördel att inte ha så höga lån o ibland verkar det vara tvärtom. Resonerar bolåneinstituten olika här?
Det är ju även ett sätt att komma undan amorteringskrav som ställer villkor för belåningsgraden
 
G
Hasse, han skriver ju att de tappade som rabatt trots att bankmannen sa att den skulle ligga kvar. 1.62% till 0.99% är desto större skillnad.
 
H
Vi bytte från Länsförsäkringar till Danske Bank i höstas. Om man är med i ett SACO fackförbund så får man nästan (nästan) automatiskt 1,34% på bottenlånet hos DB. Flytten tog en del tid då vi flyttade allt från LF, men det blev en bra besparing då vi hade en icke prutbar ränta på 1,84% hos LF.

Hade vi haft lägre belåningsgrad så hade vi lätt gått över till Landshypotek.
 
60% belåning verkar vara sweetspot i SBABs räntesnurra. Högre men även lägre belåning än detta ger högre ränta. Liknande beräkningar hos andra banker?

Räknar på värde 6,5 mille på huset:
Lån på 3 895 000 kr ger 1,24%
Lån på 3 900 000 kr ger 1,23%
Lån på 3 905 000 kr ger 1,27%.
 
G
Hej Allihop,
Med risk för att verka dum... Men... Jag har bolån på ca 4,2 milj, men vi köpte huset innan amorteringskraven kom och just nu så amorterar vi inget alls.
Fråga:
Om jag byter bank för att få mindre ränta, kommer jag då bli amorteringsskyldig?
För i så fall antar jag det är en dålig idé att byta. Eller?
 
Jag skulle gladeligen byta bank, men är dessvärre arbetslös. Jag vet att vi skulle klara minst tre gånger så hög ränta som idag också med bara en inkomst, men bankerna kräver så ohemult mycket pengar över att vi inte har en chans.
 
"Om jag byter bank för att få mindre ränta, kommer jag då bli amorteringsskyldig?"

Nej. Om du flyttar ett bostadslån som tagits innan det befintliga amorteringskravet trädde i kraft, så gäller att lånet fortfarande inte omfattas av amorteringskravet. Mer om amorteringskravet kan du läsa här http://www.fi.se/sv/publicerat/nyhe...morteringskrav-for-hushall-med-stora-skulder/

"För i så fall antar jag det är en dålig idé att byta. Eller?"

Nej. Det är aldrig en dålig idé att byta eftersom du spara pengar på det. Dessa insparade slantar kan du t ex amortera av på ditt lån, investera i något annat eller helt enkelt konsumera.
 
G
"Nej. Om du flyttar ett bostadslån som tagits innan det befintliga amorteringskravet trädde i kraft, så gäller att lånet fortfarande inte omfattas av amorteringskravet"

OK, det låter ju bra!

Jag började kolla lite på att fylla i ansökan, då står det tydligt att minsta amortering för "mina belopp" är 3500kr/mån.
Jag ville inte klicka vidare i ansökan, vet ni om detta "rättar till sig" längre fram i ansökan?
/Claes
 
@henq "60% belåning verkar vara sweetspot i SBABs räntesnurra. Högre men även lägre belåning än detta ger högre ränta. Liknande beräkningar hos andra banker?

Räknar på värde 6,5 mille på huset:
Lån på 3 895 000 kr ger 1,24%
Lån på 3 900 000 kr ger 1,23%
Lån på 3 905 000 kr ger 1,27%."

SBAB skriver "Hos oss beror din bolåneränta endast på bostadens värde och lånets storlek" men SBAB premierar i första hand att bolånet är stort (men inte för stort) och i andra hand att värdet på din bostad är stort.

SBABs sweetspot ligger vid 40% belåning om ditt hus är värt 10 miljoner.

Lån på 3 miljoner ger 1,22%
Lån på 4 miljoner ger 1,16%
Lån på 5 miljoner ger 1,18%

Jag tror att det är så enkelt att SBAB vill att vi ska låna så mycket som möjligt eftersom de tjänar mer på stora affärer än små.
 
@anders07 Det var inget problem alls att låna mer än 5 miljoner. Ring deras kundtjänst och prata med dem.
 
  • Gilla
Per Eskilsson
  • Laddar…
Duttarmajster
På Skandiabanken varken kan eller behöver man pruta, dom har fasta rabatter efter hur manga olika tjänster man har, om man månadssparar etc.

Jag gav långfingret åt SEB för 10 år sen och varje år jag jämfört Skandia med storbankerna och SBAB så har Skandia varit billigare.
 
  • Gilla
Per Eskilsson
  • Laddar…
Var du i kontakt med Swedbank efter du loggat in och såg att räntan var 1.62% ?
Hade bankmannen lovat dig 1,10 hade du troligen fått det om du hörde av dig.
Bankernas automatiska system klarar inte alltid det en individuell bankman lovar utan här må kunden vara på sin vakt och själv kolla upp så man inte blir lurad.
 
@Zodde - Nej, jag var inte i kontakt med Swedbank igen efter det att jag upptäckt att de hade justerat upp räntan. Jag tröttnade på dem och ville inte ägna någon mer tid på dom. Jag tyckte de hade fått sin chans så jag "röstade med fötterna."
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.