Det stämmer att amorteringsunderlaget är relativt nytt, tror det kom till 1 juni 2016.
Men jag uppfattar det som att det inte är Finansinspektionen som kräver det utan att det är Svenska Bankföreningen, som ägs av Sveriges storbanker, som rekommenderar att man tvingar kunden som överväger byta bank att skaffa fram ett amorteringsunderlag. http://www.fi.se/contentassets/690c9d8430bd4961b6073dedf4f9105f/besluts_pm_fs2016-16.pdf Än så länge har bara SBAB fixat så att man själv kan skriva ut ett amorteringsunderlag på sin internetbank. Det hade varit hur enkelt som helst för alla banker att göra samma sak. Förmodligen hade det tagit en dag. Men problemet tror jag är att det inte vill göra det eftersom en manuell hantering av amorteringsunderlaget gynnar dem på så sätt att det gör ett bankbyte lite svårare och tar ungefär dubbelt så lång tid som det skulle behöva göra. Synd när Finansinspektionens föreskrifter resulterar i försämrad rörlighet/konkurrens.
 
Vi hoppas också få byta till Landshypotek! Vår ränterabatt gick ut i december och vi kontaktade banken 2 månader innan för möte om rabatt men blev hänvisade till telefonkontakt. Sen hände inget och till slut mailkonversationer där de ändå sänkte vår rabatt. De varnade för ”erbjudande” hos andra nischbanker och att de har en mer långsiktig och helhetslösning plan för sina kunder. Inget som vi märkt under våra 2 år där. Så nu byter vi till landshypotek eller SBAB! Hoppas fler gör det för att öka konkurrensen!
 
  • Gilla
CHolden och 3 till
  • Laddar…
Ursäkta, men det här känns som "content marketing". Om det finns några kopplingar mellan redaktionen och Landshypotek, vänligen redovisa dessa. Har själv bytt från Swedbank till SBAB, så det är inte där skon klämmer. Men entusiasmen för detta specifika företag känns påträngande.
 
Hur reagerar bank A om man bytt från A till B och sen vill tillbaka till A? Bränner man sig inte lite när man löser sitt lån hos en bank? Det är ju trots allt tack vare den långa utlåningstiden som man får en låg ränta.
 
  • Gilla
Emma Sköld
  • Laddar…
@lundq Det finns ingen koppling mellan oss och Landshypotek. Annat än att vi idag skickade in våra påskrivna papper till dem. SBAB är också ett bra alternativ men de har inte ett lika bra erbjudande som Landshypotek. Hur det blir när det har gått ett år får vi se. Om de inte fortsätter vara billigast så flyttar vi väl vidare. Enligt Finansinspektionen har bankerna en marginal på sina bolån som ligger på 1,7 %, det är lite väl mycket tycker jag. Jag hade önskat att fler banker gör som Landshypotek.
 
  • Gilla
karny889
  • Laddar…
@lundq - När det dyker upp ett alternativ som är bra för konsumenten och äntligen visar på lite konkurrens mellan bankerna så gör jag gladeligen reklam för det helt gratis. Vi måste bli fler som byter bank för att marknaden ska fungera, det är syftet med att jag berättar om vårt bankbyte.
 
  • Gilla
karny889 och 4 till
  • Laddar…
@Micke_xyz Tyvärr tjänar man inte på att vara sin bank trogen. Det trodde jag alla visste vid det här laget. Bara för att man byter bolåneaktör så behöver man inte byta lönekonton, kreditkort och internetbank. Om man kan spara mycket pengar genom att investera lite tid så tycker jag man ska göra det. Om Swedbank kontrar med ett bättre erbjudande så lovar jag att byta tillbaka. Om Nordnet kan låna ut för 0,69 procent så räknar jag med att det är där gränsen går för var det börjar bli olönsamt för bankerna. Jag tror för övrigt att även Ikea tjänar på sina femkronorskorvar.
 
  • Gilla
Sir Duke och 1 till
  • Laddar…
M
Verkar lite mysko med rabatten hos Landshypotek, den gäller i 24mån eller under bindningstiden, dvs lånet med 0,99% gäller bara i ett år sedan vet man inte. Binds det automatiskt om till en ny 1års period eller får man 3månaders utan rabatt?

Blir så trött dessa rabatter som tar slut hela tiden så man måste byta, nästan så man bara vill dunka in alla pengarna på en gång och slippa dessa snåla bankirer :)
 
Jag är lite nyfiken på hur ni fått lägre ränta hos tex Swedbank eller SBAB? Har ni prutat på räntan som ni fått upp på nätet?

För när jag jämför så har jag idag lägre ränta än vad nätet säger hos dessa aktörer. Samtidigt vet jag att min nuvarande bank inte är villiga att förhandla någonting, men vad jag kan läsa här så är det fler som haft det problemet med SEB utan att nämna deras namn.
 
@mnils När det har gått ett år så kommer det fasta bolånet automatiskt omvandlas till ett löpande tremånaderslån. Jag hoppas att den nya bolånebanken då erbjuder oss ett nytt bra erbjudande, men kanske inte förrän vi frågar efter det.

Jag räknar kallt med att vi får byta igen om ett år om det nya erbjudandet inte är något vidare. Men eftersom det numera är enkelt att byta bolåneaktör så är det jobbet inte någon större belastning. Det skulle naturligtvis vara roligt om just denna bank var annorlunda gentemot övriga banker, vi får väl se helt enkelt.
 
  • Gilla
martin43
  • Laddar…
@Jarlsgård Du måste pruta Jarlsgård.

De traditionella bankerna Handelsbanken, Nordea, Swedbank, SEB, Danske Bank, Ålandsbanken jobbar i dagsläget med rabatter eftersom det gynnar dem då de allra flesta kunderna verkar vara för bekväma för att byta bolåneaktör. Där måste du själv pruta och hota med att byta bank för att få en bättre deal.

Hos SBAB och Skandia vet jag inte om man kan pruta men hos ICA banken verkar man kunna göra det om man jämför med deras snittränta.

Hos Nordnet, Avanza, Landshypotek (om man väljer deras erbjudande) och Ikanobanken så tror jag inte man kan pruta.

Länsförsäkringar verkar vända sig till folk som har lägre bolån, där kostnaden för ens försäkringar är viktigare än kostnaden för bolånet. Vet inte om man kan pruta där. Någon som vet?
 
G
Här är en till ny Landshypotekkund! Med tanke på hur svårt det varit att pruta hos bankerna var jag till en början misstänksam mot Landshypoteks erbjudande. Typ om något verkar för bra för att vara sant är det förmodligen inte sant. Men enda problemet hittills var att jag inte fick mer än drygt 11 månaders bindningstid. Lite surt då jag passade på att gå upp i belåningsgrad (till 49 %) för att efter utbetalning binda ökningen på 1 års-fasträntekonton till 1,20 - 1,25% ränta. Får väl hoppas på att 3 månadersräntan inte är skyhög om knappt ett år...

Har bytt bolånebank ca en gång per år under de senaste åren. Handelsbanken, SBAB, Skandiabanken, Danske Bank och nu Landshypotek om jag minns rätt.
 
@Per Eskilsson Ja jo det vet jag! Jag gjorde ett försök men finner det svårare att pruta över telefon än att faktiskt träffa en person i fråga.

Vi gick från en bra rabatt som jag haft genom jobbet, men sen valde min arbetsgivare att dra in på den förmånen och kontentan blev att vår ränta gick upp med 0.3-0.4%

Ica banken var jag inne på, deras ränta tyckte jag var bra med 1.59% som utgångsläge.. frågan är bara hur mottagliga de är för prut.
 
Nu vet jag inte hur mycket du lånar och hur stor belåningsgrad du har @Jarlsgård. Men om jag vore du skulle jag då hellre utgå från SBABs räknesnurra https://www.sbab.se/1/privat/vara_rantor.html#/rantor och se vad du landar på hos dem. Deras ränta ligger på 1,16 till 1,59 beroende på storlek på lån och belåningsgrad. Sedan skulle jag kontakta Ica banken med flera och försöka pruta hos dom.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.