Grattis, det var en riktigt bra ränta!
Synd bara att Landshypotek inte erbjuder mer än 5 miljoner i lån (för oss som bor i Stockholm och har lite större lån)...:surprised:
 
  • Gilla
jocke31 och 1 till
  • Laddar…
När man klickar på "Räkna på ditt huslån" och anger lån som är <50% av värdet, så visar den inga 0,99% (visar 1,29%), dock visar det på 0,99% i deras tabell.
 
anders07: Stackars er, lider med er. Minns hur överraskad jag var när vi flyttade ner från Stockholm. Till och med halva priset på en fika här jämfört med Stockholm.

nimhed: Jag vet inte vad felet kan vara, har bett Per att titta på det!
 
Jag är också förvånad över att er bank inte var bättre på att matcha.

Kan det vara så att det är problem med dessa redovisningar av genomsnittsräntor som bankerna måste ha. Att det kan innebära att de inte tjänar på att matcha konkurrenten i ett sådant här läge. De riskerar då att tvingas lägga mig på en generellt lägre nivå mot en större grupp kunder?
 
Det låter ju inte orimligt. Vi får se till att de förlorar kunder på att inte matcha istället så att det äntligen blir konkurrens mellan bankerna.
 
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Kanske inte så konstigt att ingen vill matcha 0.99. Det handlar om ett s.k. erbjudande som iofs är väldigt bra, men det finns en stor risk att räntan kryper uppåt när första årets bindningstid passerats. Personligen tror jag inte att Landshypotek kommer ligga 0.2 under sbab efter ett år.

Jag sökte lånelöfte hos Landshypotek men fick det inte, tydligen gick inte kalkylen ihop i deras system. Skall byta till sbab istället som tog emot oss och spara 5000 istället för den gamla dinosaurien Nordea.
 
  • Gilla
ByggJonas och 1 till
  • Laddar…
Fick själv svar från Landshypotek.

Hej!


Tack för ditt mejl.


Den kalkylen räknar på rörlig ränta. Räntan på 0.99% kan du få om du binder på ett år.
 
@nimhed och @Marlen Eskilsson Landshypoteks "Räkna på ditt huslån" https://www.landshypotek.se/bolan-till-hus/#11811 verkar konstigt nog inte ta hänsyn till deras erbjudande. De måste ha missat detta. Hoppas för deras egen skull att de läser detta.

@anders07 Jag tycker det är synd att de inte erbjuder mer än 5 miljoner i lån. Jag skulle tro att de kunde få en hel del fler kunder från Stockholmsområdet om de t ex ökade detta till 7 eller 10 miljoner kronor. De accepterar ju en belåningsgrad upp till 70 %.

@surfarn Vi gjorde en värdering för fem år sedan i samband med att vi byggde till vårt hus. Men när jag fyllde i vår fastighetsbeteckning hos Landshypotek så hamnade deras automatiska värdering rejält under (mer än 3 miljoner mindre än) den värdering som vi då gjorde. Trots att marknadsvärdet sannolikt har stigit under denna tid. Men eftersom vi fortfarande hamnade under 50% i belåningsgrad så gjorde det inget. Jag frågade kvinnan som ringde oss och berättade att vi var godkända var de hämtade sitt underlag ifrån men hon kunde inte svara på min fråga.

Om jag vore du skulle jag kontakta dem och fråga hur ni kan gå tillväga för att få till en korrektare värdering.
 
Aha, jag missförstod. Trodde att det var vår räntetabell det var fel på.
 
Y
Buu, detta erbjudande gällde ju inte jordbrukarna. ;)
 
Bankerna tar ingen risk what so ever. Jag var tvungen att lösa ett bundet banklån. Jag hade inga problem att lösa ut min egna del men att lösa bankens risk tycker jag är för jävligt. Bankerna tycker inte om lojala kunder för isf skulle de värna om dem. Byt bank så ofta man kan till det bättre. Det är enda sättet för bankerna att förstå problemen.
 
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Mailande banken ("min bank" trodde jag, sen 15år) och bad om tid för att prata bolån till ny bostad. Fick svar att "sådant får ni göra på nätet" sen kunde vi beställa tid om vi ville diskutera flytt av konton och fondsparande. Kollade nätet. Svarade banksnubben att "tack för tipset att söka på nätet vi går till SBAB istället de var mycket billigare". Fick aldrig något svar på det :rofl:
 
  • Gilla
Petra66 och 17 till
  • Laddar…
Härligt! :) Hur mycket fick du ner räntan?
 
G
Amorteringsunderlaget är ett krav från Finansinspektionen, krävs för att kunna flytta befintliga lån och inte omfattas av de nya amorteringsreglerna. Relativt nytt och därför har alla banker manuell hantering av det, kommer sannolikt att skötas via gemensamt register i framtiden för att underlätta för alla inblandade.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.