2 629 läst · 15 svar
3k läst
15 svar
Tips på praktisk och billig däckförvaring
Sida 1 av 2
På konsumentens sida
· 3 087 inlägg
Du kan spara mellan 1400 kr upp till 3500 kr (priser från Bilia) på ett år genom att byta och förvara dina däck hemma istället för på däckhotell. I det angivna priset ingår däcktvätt, förvaring och däckskifte. En billig däckförvaring av dina sommar och vinterdäck ordnar du själv i garaget, förrådet eller i källaren. Ett fristående däckställ kostar ca 130 kr och går dessutom att återanvända. Men då får du byta däck själv eller lasta in dem i bilen och köra till verkstan för att ordna däckskiftet (ca 700 -900 kr för två skiften).
Du kan läsa blogginlägget här: Tips på praktisk och billig däckförvaring
Du kan läsa blogginlägget här: Tips på praktisk och billig däckförvaring
Är detta något nytt fenomen? Däckhotell? Varför har man inte däcken hemma i förrådet? Kan inte fatta grejen. För mig går det fortare att byta däcken hemma på garageuppfarten än att åka iväg till en verkstad.
Är väl en bra å nödvändig lösning med däckhotell!
Bor du in en lägenhet med dåliga förrådsutrymmen, där man oftast inte får lagra däck pga faran om det skulle uppstå brand! Sen är det tungt för många, samt att i många bilar ryms inte sommarhjulen om man ska åka till en verkstad för att få hjälp! Alternativt hyra en släpvagn! Sen är det vissa bilar som kräver inkoppling av dator vid däckskifte pga TPMS-system som inte känner av själv att hjulskiftet är gjort!
Bor du in en lägenhet med dåliga förrådsutrymmen, där man oftast inte får lagra däck pga faran om det skulle uppstå brand! Sen är det tungt för många, samt att i många bilar ryms inte sommarhjulen om man ska åka till en verkstad för att få hjälp! Alternativt hyra en släpvagn! Sen är det vissa bilar som kräver inkoppling av dator vid däckskifte pga TPMS-system som inte känner av själv att hjulskiftet är gjort!
I snart 10 år har vi förvarat däcken till våra 2 bilar staplade på varandra i hög i friggeboden. Det är det mest platseffektiva och garanterat billigaste. Har aldrig varit med om att något däck blivit deformerat.
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Åretrunt-däck Mud & Snow, så bortfaller problemet helt
Jag har bockat till krokar av flatjärn och skruvat fast i en kraftig vågrät planka som är fastskruvad i väggen. Enkelt och rejält. Där hänger 8 hjul på rad. Krokarna passar i hålet mitt i fälgen.
Vad det kostade vet jag inte.....flatjärnet kom från skroten och plankan är sågad av en tall som hade blåst omkull i en bekants skog....... men billigt blev det!
Jag kan inte heller förstå det där med att byta däck på verkstad. Jag byter dem själv snabbare än jag kör till verkstad och väntar utanför och kör hem igen. Dessutom har jag ingen lust att riskera livet genom att köra med sommardäck i snö och på is medan jag väntar på verkstadstid.
En bil som inte tillåter att man byter däck på den är mogen för skrotning tycker jag.
Vad det kostade vet jag inte.....flatjärnet kom från skroten och plankan är sågad av en tall som hade blåst omkull i en bekants skog....... men billigt blev det!
Jag kan inte heller förstå det där med att byta däck på verkstad. Jag byter dem själv snabbare än jag kör till verkstad och väntar utanför och kör hem igen. Dessutom har jag ingen lust att riskera livet genom att köra med sommardäck i snö och på is medan jag väntar på verkstadstid.
En bil som inte tillåter att man byter däck på den är mogen för skrotning tycker jag.
> I snart 10 år har vi förvarat däcken till våra 2 bilar staplade på varandra i hög i friggeboden. Det är det mest platseffektiva och garanterat billigaste. Har aldrig varit med om att något däck blivit deformerat.
Instämmer. Har staplat 12 däck i ouppvärmt utrymme, vid ett fönster. Aldrig några problem.
Kan däcken klara att sitta på en bil som väger nästan 4 ton, i vinterkyla, sommarvärme, dag, natt, fukt, torrt, då klarar de att staplas i ett kallt förråd.
Instämmer. Har staplat 12 däck i ouppvärmt utrymme, vid ett fönster. Aldrig några problem.
Kan däcken klara att sitta på en bil som väger nästan 4 ton, i vinterkyla, sommarvärme, dag, natt, fukt, torrt, då klarar de att staplas i ett kallt förråd.
Tycker priserna i artikeln verkar höga. Jag betalar 400 kr per säsong d.v.s. 800 kronor om året för förvaring + skifte. Kommer aldrig byta några hjul själv igen. Så länge man inte har lift hemma är det inte värt besväret.
https://www.bilia.se/dack/dackhotell/
Lista med priset för den som vill fördjupa sig. Priserna skiljer sig i olika regioner.
Lista med priset för den som vill fördjupa sig. Priserna skiljer sig i olika regioner.
Hööks idé med kontorsstol är suverän. Jag byter däcken själv av ytterligare en anledning, nämligen bromsarna. När bilen har några år på nacken så börjar bromsarna kärva pga rost. Allvarligast på bakhjulens bromsar som inte arbetar så mycket. Därför trycker jag in kolvarna försiktigt med en skruvmejsel eller polygriptång beroende på bromsmodell. Därefter trycker jag ut dem igen genom att trycka på bromspedalen ett par gånger. Upprepa proceduren ytterligare två gånger. Sen jag började med denna enkla "motionering" av bromsarna vid varje däcksbyte så har jag inte haft problem med kärvande bromsar, trots 20-30 år gamla bilar.