Med flera cyklar i garaget är det svårt att få plats med allt annat som behöver förvaras där, som till exempel bilen. Vad är då alternativen? Bygg ett cykelskjul så att du får in bilen i garaget eller fixa en platsbesparande cykelförvaring för garaget eller förrådet. Det senare borde ju vara lite enklare.
Någon som har erfarenhet av liknande lösningar?

Du kan läsa blogginlägget här: 10 platsbesparande sätt att förvara dina cyklar
 
tyvärr är flera av dessa ideer skrivbordlösningar som klassar in under "ah tänkte inte på det"...
Jag är en fullvuxen man som nog klarar att lyfta in en cykel i en mystisk vinkel i en knepig hållare kanske över en annan upphängd cykel, men mina barn och min fru gör det inte.
Trean uppifrån... den med ett sling och en karbinhake..., där borde konstruktören tvingas prova sin egen uppfinning , ensam. ... man måste hålla cykeln stilla i rätt höjd med ena handen och manövrera framhjul/ sling/ karbinhake med den andra... -Att man ens törs visa såna lösningar på bild.
 
  • Gilla
keisman och 7 till
  • Laddar…
G
Alternativ i pinimg, "hissa upp cykeln i taket när den inte används", använder vi sedan flera år tillbaka och det fungerar alldeles utmärkt! Särskilt när man har högt i tak som vi har i vår carport. Där sitter cyklarna högt och kan utan besvär hissas ner! Takhöjd ca 3 meter. Köpte cykelupphängarna i Washington DC. Finns även som alternativ med motor.
 
G
Hydrauliska skivbromsar tycker inte om att hänga uppochner. Då kan luft vandra från reservoaren ut i systemet och då blir det svampig känsla i handtagen och dålig bromsverkan.
 
  • Gilla
keisman och 1 till
  • Laddar…
Krokar i taket (3e bilden nerifrån) hade vi i vårt garage när jag växte upp. Har för mig att det funkade fint.
 
Eller också skaffar man sig en Brompton. Min 5:e hoj blir definitivt en S6L:
brompton-racing-green-folding-bike.jpg
 
  • Gilla
Ellagård och 1 till
  • Laddar…
Madelene S
Tack för feedback, det lutar åt lösning nr 1 eller nr 9. I båda fallen placeras cyklarna på väggen vilket jag tror skulle kunna bli en bra lösning. Krokar i taket verkar ju också bra, men det kan bli svårt för barnen att ta ner cyklarna själv.
 
Är det ok att hänga en cykel i en krok i en fälg en hel vinter?
 
Vi är en cykelintensiv familj och cykelbeståndet ligger ganska konstant på drygt 10 cyklar. Cyklarna förvaras i det gemensamma förrådet tillsammans med mycket annat. Det enda som visat sig vara mest yteffektivt är helt enkelt två stålrör med rörisolering på ut ur väggen som man hänger cyklarna på. Ska man ha cykeln längst in så får man såklart plocka runt lite. Men erfarenheten är att det inte går att kombinera yteffektivitet med enkel åtkomst. Tyvärr.

Vi har cyklar hängande även i framhjulet, men bara barncyklar med ALU-fälg. Tror inte det är en bra att hänga upp i kolfiberhjul....
 
Bild 2 tigger om att någon ska hänga sig i cykeln och åstadkomma ett grymt vridmoment i upphängningen / takbjälken
 
Madelene S
Mexitegel - Många cyklar blir det! Men din föreslagna lösning med stålrör skulle kanske fungera om man gjorde två uppsägningar med max 2 cyklar på varje. De cyklar som inte är lika frekvent använda (som min) skulle kunna hänga längst in. Risken är dock att jag skulle irritera mig varje gång jag behövde plocka bort någon annans cykel för att få tag på min. Har du en bild får du gärna dela med dig :)
 
T
Vad bra att du tar upp detta ämne, har funderat på det samma. Det måste ju finnas en smidig lösning här. Jag har själv inte ännu hittat en låsning som är smidig & enkel att använda.

- Det bör vara skitenkelt att lägga undan cykeln, den skalle ej behöva spännas fast eller lyftas med muskelkraft. Dock får den gärna gå att låsa fast på något vis. Vi brukar ha vår carport olåst (=uselt lås och en nyckel) och väljer istället att låsa cyklarna på insidan med kodlås.
Bästa vore ju om cyklarna inte alls behöver låsas fast.

Dessutom bör man ha hjälm idag när man cyklar, för att påminnas att inte slarva med den så bör hjälmen finnas nära cykeln. Annars är det lätt hänt att man lämnar den hemma på kortare turer.

Dvs det skall vara skitsmidigt, då vill man använda cykel & hjälm.
 
  • Gilla
Madelene S
  • Laddar…
"Dessutom bör man ha hjälm idag"
Det har man behövt ända sedan cykeln uppfanns ;)
 
  • Gilla
Madelene S
  • Laddar…
I
hyggabus: Var lite mer bakåtsträvande är du snäll... Vilken tur att du är "en fullvuxen man" som klarar allt som ingen annan klarar. :rolleyes:
 
2:a uppifrån (freshome) är den enda som teoretisk skulle kunna funka i min lilla lägenhet men hur hittar man den? Länken leder ej dit.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.