Visst är det härligt med alla dessa arkitektritade hus där material och formspråk harmonierar men dessutom lyfter fram och förstärker kontraster i material, riktning och tjocklek. Lägg märke till dessa brant sluttande tak som gör att flera av byggnaderna känns mer eller mindre sakrala.

Du kan läsa blogginlägget här: 10 arkitektritade hus med brant sadeltak
 
Dessa altaner påminner om 70-talshusen, men de saknar deras alpbalkong som troligen sällan användes.
Huset med de fyra öppna fönstren ser fint ut, men vänsterrutan lär knappast bli putsad så ofta, då det krävs stege eller akrobatik för att nå utsidan på den.
 
  • Gilla
Dave13
  • Laddar…
Hur kommer det sig att nästan inget av husen har någon takfot? Det funkar i varmare länder men här måste det bli otroligt slitage på fasaden och fönsterbrädor.
 
  • Gilla
J-stedt och 1 till
  • Laddar…
Contemporist-huset var lite trevligt, men generellt är de lika estetiskt tilltalande som Monopolhus.
 
  • Gilla
Jehu
  • Laddar…
Nice!
Vi designade vår stuga/hus själv. Lite samma stuk?
img-0094
 
Nej, jag tycker inte det är härligt alls med dessa arkitektritade hus. Jag skulle vilja riva varenda ett, fula som stryk, men smaken är dom baken.
 
  • Gilla
Jehu
  • Laddar…
Herre jisses.
 
Det inre? Blir den övre våningen mer användbar då väggarna blir mer vertikala? Någon som har erfarenheter och vad man då ska ha koll på.
 
Madelene S
Stadsbonden: Det är förmodligen av estetiska skäl. Men det stämmer att övre delen av ytterväggen blir utan skydd och övre delen av fönstren åldras onödigt snabbt. Men det beror ju också på vilket material ytterväggar och fönster är av.
 
Madelene S
Madelene S
Fairo: Denna modell har varken kök eller badrum, men dock ett litet sovloft. Finns dock i an annan mobil modell med både toalett och kök.
 
Tycker att det är härligt med hus som inte ser ut som alla andra. Contemporist-huset var rätt spännande. Kan definitivt tänka mig flera av dem som sommarstuga.
 
B
Hej! jag undrar hur man löser hängrännor? eller varför behövs det inte längre? Har man bättre dränering under och nedanför väggarna och beror det på att fönsterna är djupa satta? jag kan tänka mig att man kan ha hängränna under vägarna eftersom de flesta vägg ytskikt slutar en bit upp ser det ut som. Vi har gammalt hus där tak vinkeln är drygt 45 grader och eternit och jag har länge tänkt byta ut ytskikt, regla upp för att isolera mer och sedan något i dessa stilar men jag har undrat hur man löser jus vatten avrinning för fönster mm. Jag gilar stilarna med samma material för vägg och tak som halm-halm eller ståendepanel-ståendepanel eller plåt-plåt. Men hur tätar man övergången bra. Plåten förstår jag om man har en båkad den med överlap men stående panelen?
 
Madelene S
Byta tak: Jag håller med om att det är snyggt när materialet på ytterväggar och tak är samma. Hur det fungerar rent byggtekniskt har jag dock ingen koll på.
Det bästa är om du ställer dina frågor i forumet, där kan du få många bra tips och råd.
Hittade ett tidigare inlägg angående hängrännor och taköverhäng
Lycka till med ditt projekt, det låter låter riktigt spännande.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.