Intresant att läsa era erfarenheter. Vårt hus kommer att börja byggas i höst. Lite skilnad att bo där kommer de bli jämfört med en utav europas storstäder som vi bor i ibland. men vi flyttar defenifivt hem där i från nästa sommar.
 
Flyttade för ett par år sedan till ett gammalt hus som ligger en bit upp från saltsjön (200 m?) och håller nu på att bygga ett eget litet hus i ganska utsatt läge kloss an pölen. Fördelarna är ju uppenbara (som att det känns svårt att göra en dålig affär på sikt, att man slipper åka på badsemester vilket är bra då man aldrig lär ha råd ändå:), lugnet och friden som det ger i alla fall mig att se en segelbåt utanför kökfönstret etc)

Nackdelarna är dock minst lika intressanta. Vinden tar många upp här: I nuvarande dåligt isolerade hus är det fantastiskt hur styggt det är i november vid västliga vindar! :) Har försökt att tänka på detta vid nybygget men det får givetvis bli en avvägning av utsikt/isolering. Helt klart är dock att jag nu efter att ha jobbat en del på tomten/bygget inser varför de flesta gamla kusthus inte alls ligger med utsikt mot havet/vinden utan i lä bakom en kulle...

Rostande saker om det är saltvatten är en annan sak. Alla verktyg som ligger ute över natten har rostangrepp efter en kort stund. Har aldrig reflekterat över att en spade skall kunna rosta sönder men inser nu att det mesta kommer att ta ordentligt med stryk, bilen är en annan sådan sak. Fönster med salt på får man väl leva med men helt klart blir det alu/alu frampå. Rostfri spik kan också bli aktuellt till panel.
 
viltfjall skrev:
Flyttade för ett par år sedan till ett gammalt hus som ligger en bit upp från saltsjön (200 m?) och håller nu på att bygga ett eget litet hus i ganska utsatt läge kloss an pölen. Fördelarna är ju uppenbara (som att det känns svårt att göra en dålig affär på sikt, att man slipper åka på badsemester vilket är bra då man aldrig lär ha råd ändå:), lugnet och friden som det ger i alla fall mig att se en segelbåt utanför kökfönstret etc)

Nackdelarna är dock minst lika intressanta. Vinden tar många upp här: I nuvarande dåligt isolerade hus är det fantastiskt hur styggt det är i november vid västliga vindar! :) Har försökt att tänka på detta vid nybygget men det får givetvis bli en avvägning av utsikt/isolering. Helt klart är dock att jag nu efter att ha jobbat en del på tomten/bygget inser varför de flesta gamla kusthus inte alls ligger med utsikt mot havet/vinden utan i lä bakom en kulle...

Rostande saker om det är saltvatten är en annan sak. Alla verktyg som ligger ute över natten har rostangrepp efter en kort stund. Har aldrig reflekterat över att en spade skall kunna rosta sönder men inser nu att det mesta kommer att ta ordentligt med stryk, bilen är en annan sådan sak. Fönster med salt på får man väl leva med men helt klart blir det alu/alu frampå. Rostfri spik kan också bli aktuellt till panel.

tack fär dit inlägg mycket intresant att ta del utav din information
 
Hej !
Bra att ni även tar upp de negativa sidorna även om det positiva överväger. Ofta ser man att de flesta vill ha strandtomt och ett hus med öppen havsutsikt och visst är det både en bra ekonomisk investering och livskvalitet. Men huset, bilen m.m tar oerhört med stryk, det måste man vara medveten om. Man får lätt räkna med att underhållet av huset blir mer frekvent och dyrare. Kanske kan vara en bra idè att inte placera det högst upp på berget utan lite i lä. Själv skulle jag nog ändå välja att ha den där strandtomten även om det kostar några tusen mer i underhåll :)

Tnek
 
Många tror ju att de är så glamoröst att bo vid stranden och visst är det ju de när de är fint väder, De måga inte tänker på är hösten och vintern men de är vi väl införstådda med
 
Salt är ju inte så stort problem varken för kalle-kalle eller mig. Att planera trädgården väl betyder också mycket i kombination med byggda vindskydd. Man behöver ju inte plantera bort sjöutsikten men med rätt växtmaterial/häckar/träd dämpar även stormar.
 
yonna skrev:
Salt är ju inte så stort problem varken för kalle-kalle eller mig. Att planera trädgården väl betyder också mycket i kombination med byggda vindskydd. Man behöver ju inte plantera bort sjöutsikten men med rätt växtmaterial/häckar/träd dämpar även stormar.
nä sjöutsikt vill vi ha
 
J
Saltet äter upp färgen men annars är allt positivt.
 
Hur tänker ni utifrån klimatförändringarna? Hur högt ovan havet kommer huset att ligga - och hur står det sig vid stigande havsnivåer p.g.a. ökad växthuseffekt?

(Av nyfikenhet: har kommunen kommenterat denna fråga i bygglovet? Och vad står det i beslutet om dispens från strandskyddet? För jag antar att det är strandskyddat område?)
 
Kommunerna har väl fortfarande inte fattat att det kan bli hav/älv/sjö-höjningar.

Bygger man i detaljplanerat område är ju inte strandskyddet det stora problemet - har man byggklar tomt är detta redan fixat. Problemet med strandskydd uppstår först när man bygger utanför detaljplanen.
 
yonna skrev:
Kommunerna har väl fortfarande inte fattat att det kan bli hav/älv/sjö-höjningar.
Tja, delvis har de nog det. Här har kommunen gjort en inventering och beräkning över hur högt Mälaren kan tänkas stiga i värsta fall (vilket dock inte är så himla mycket).

Den verkliga faran finns ju dock inte vid havet eller de stora sjöarna, de kommer inte att stiga så himla mycket under de närmaste 100 åren enligt de beräkningar som gjorts. Enligt SMHI har havsnivån stigit med ca 15 cm (om man räknar bort landhöjningen) sedan 1886. På många håll äter landhöjningen mer än upp havsnivåns stigning.

Globalt beräknas den genomsnittliga havsnivån höjas med ca 18 - 59 cm till år 2100 jämfört med 1990 (enligt FNs klimatrapport).

Den stora faran finns istället vid älvar och åar med benägenhet att svämma över vid höga nederbördsmängder.
 
yonna skrev:
Kommunerna har väl fortfarande inte fattat att det kan bli hav/älv/sjö-höjningar.

Bygger man i detaljplanerat område är ju inte strandskyddet det stora problemet - har man byggklar tomt är detta redan fixat. Problemet med strandskydd uppstår först när man bygger utanför detaljplanen.
Fast i Skåne pågår ett projekt mellan länsstyrelsen och kommunerna, just kring detta - för att man ska undvika att bygga i kustnära områden där det kommer att bli problem.

När det gäller strandskydd, och det är en tidigare obebyggd tomt, så måste ju i alla fall någon ha ansökt om dispens från strandskyddet. Om det inte är privatpersonen så har väl någon annan sökt?
 
ordain skrev:
Den verkliga faran finns ju dock inte vid havet eller de stora sjöarna, de kommer inte att stiga så himla mycket under de närmaste 100 åren enligt de beräkningar som gjorts. Enligt SMHI har havsnivån stigit med ca 15 cm (om man räknar bort landhöjningen) sedan 1886. På många håll äter landhöjningen mer än upp havsnivåns stigning.

Globalt beräknas den genomsnittliga havsnivån höjas med ca 18 - 59 cm till år 2100 jämfört med 1990 (enligt FNs klimatrapport).

Den stora faran finns istället vid älvar och åar med benägenhet att svämma över vid höga nederbördsmängder.
I Skåne har vi inte landhöjning, utan landhöjning. Och de beräkningar som gjorts visar att det visst är så att den skånska kusten är i riskzonen på sina ställen. Dessutom har man på många håll längs med den skånska kusten problem med erosion, som äter upp stränderna - så illa att faktiskt hus håller på att rasa i havet på sina håll. Om jag inte har helt fel för mig så kan dessutom klimatförändringarna också förvärra erosionsproblemen.

Siffrorna om höjd havsnivå (18-59 cm) är för övrigt beräknade innan man insåg att en massa isberg håller på att kollapsa (eller hur det nu var); jag hörde nyligen på en föreläsning av kompetent slag att det kan bli betydligt mer.

150 meter till havet tycker jag inte låter betryggande, sett till ovanstående. Inte vid den skånska sydkusten i alla fall.
 
Erosion är helt klart ett problem i de fall man bygger där kustremsan eroderar, och isåfall är det ett betydligt större problem än havsnivåhöjning.

Det stämmer att en högre havsnivå kan skynda på erosionen, men någon decimeter högre havsnivå är sällan så avgörande, och i vilket fall som helst ska man vid erosion ta hänsyn till den och inte bygga för nära havet.

Nu ser det dock på bilderna inte ut som en speciellt erosionskänslig kustremsa, men givetvis är det något man ska ta reda på hur det står till med.

Faktum kvarstår dock, det är vid åar, älvar och dåligt reglerade insjöar problemen är störst, inte vid havskusten.
 
kalle-kalle skrev:
Någon med erfarenhet att bo nära havet en si så där max 200-300 meter i från. vad har ni för positiva respektive negativa erfarenheter utav de?
Mitt föräldrahem ligger cirka 150m från västkusten.
+ Underbart att ta ett dopp efter skolan/jobbet
+ Fantastisk utsikt
+ Doften
+ Väldränerat (sandklitter)
+ Promenadområde för mig och hunden längs med stranden

- Pris för strandnära tomter idag
- Sand som blåser in i trädgården, svårodlad jordmån
- Fönsterputsning efter stormar

Fördelarna överväger stort, om man har råd och inte får för långt att pendla till jobb.

/ Fredrik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.