Många av mina grannar sätter upp stora pooler (4,5 m i diameter och 1,20 m i djup) ovan mark. Vi har massor av små barn i kvarteret och jag är livrädd för att en olycka ska hända. Jag har för mig att jag hört att har man pool med mer än 90 cm djup måste man ha staket runt, men jag kan inte komma ihåg var jag läst detta. Är det någon som vet vad för regler som gäller?
 
Här finns reglerna.Andra länken går direkt.

Pooler
Ladda ner "Boverkets byggregler-BBR", sen "Ladda ner per avsnitt", sen välj avsnitt 8 "Säkerhet...."
Skrolla ner till sidan 15 av 17, eller sas sid. 167
 
Och det innebär att man inte behöver staket för en ovanmarkpool, så länge den är mer än 90 cm hög!
Tänk bara på att ta bort stegen!!
 
Allmänt råd
Lämpliga skyddsanordningar för bassänger o.d. som är avsedda för bad eller
simning kan t.ex. vara:
– Ett minst 0,9 meter högt staket som ansluter till mark på ett sådant sätt
att barn inte kan krypa under och som är utfört så att det inte medger
klättring. Om det finns grind i staketet, bör den förses med säkerhetsbeslag
eller annan lämplig anordning som hindrar barn från att öppna
grinden.
– En skyddstäckning med presenning eller skyddsnät med högst 50 mm
maskvidd och som har ett sådant utförande att risken för personskador
begränsas.
Där hastighets- och flödesdimensionering inte kan ge tillfredsställande
säkerhet mot personskador, bör utloppsöppningarna förses med galler e.d.


Gäller alltså Pooler och dylikt som är mer än 0.2m djupa. Håller med, ser ju ofta oskyddade pooler i trädgårdar... även trädgårddammar borde kunna räknas in här, eller?
 
imported_Soren skrev:
Allmänt råd

Gäller alltså Pooler och dylikt som är mer än 0.2m djupa. Håller med, ser ju ofta oskyddade pooler i trädgårdar... även trädgårddammar borde kunna räknas in här, eller?
tydligen räknas inte trädgårdsdammar in här de de ofta inte har en skarp kan till det djupa vattnet, utan det sluttar liksom lite långsamt ner till vattnet och då ska barnet förstå att det är farligt. Jag tycker nog iofs att man ska ha ett staket runt hela tomten om man har en trädgårdsdamm.
 
Den som äger poolen har väl juridiskt ansvar. Jag kan tycka att små barn som inte kan simma eller är så små att de inte förstår skall föräldrarna ha ansvar över och se till att de inte går på andras tomter.
 
Jo, trädgårdsdammar räknas också in.
 
Vad är detta för diskussion? Jag vet vad lagstiftningen säger, men vad jag har på min tomt, borde inte angå andra, än mindre lagstiftas kring. Om nägon obehörig drunknar i min pool, borde det väl avskrivas som egen bristande intelligens eller förmåga? Vad gäller barn, borde det väl i så fall bero på bristande föräldraskap och uppfostran? Kan väl för fan inte curla för andra som inte - som föräldrar - kan det själv?
 
W
Appråpå säkerhet, det är ingen som har ett bra tipps på poolskydd till rampool som är säkerhetsklassat, alltså som klarar tyngden av en person? Sådana poolskydd har jag bara sett till markpooler.
Dom poolskydden som följer med billiga rampooler håller ju knappast för en person.
Antingen om man kan köpa ett färdigt eller om man kan fixa nåt själv?
 
bodenmats skrev:
Vad är detta för diskussion? Jag vet vad lagstiftningen säger, men vad jag har på min tomt, borde inte angå andra, än mindre lagstiftas kring. Om nägon obehörig drunknar i min pool, borde det väl avskrivas som egen bristande intelligens eller förmåga? Vad gäller barn, borde det väl i så fall bero på bristande föräldraskap och uppfostran? Kan väl för fan inte curla för andra som inte - som föräldrar - kan det själv?
Du får nog curla för andra om lagstiftarna säger så. Jag antar att du själv aldrig var ur dina föräldrars blickfält mer än 5 sekunder under hela din barndom eller???
 
Ovanmark pool är väl högre än 90 cm vilket är kravet för staket runt pool. Där med ifall stegen ej är vid poolen så är reglerna uppfyllda.
 
AnnaKanin skrev:
Många av mina grannar sätter upp stora pooler (4,5 m i diameter och 1,20 m i djup) ovan mark. Vi har massor av små barn i kvarteret och jag är livrädd för att en olycka ska hända. Jag har för mig att jag hört att har man pool med mer än 90 cm djup måste man ha staket runt, men jag kan inte komma ihåg var jag läst detta. Är det någon som vet vad för regler som gäller?
Jag hoppas du inser att gatan som ni kör på fram till ert hus är tusen gånger farligare än några plaskdammar hos grannarna.

Aldrig funderat på att parkera utanför ert kvarter o gå hem istället för att förbättra säkerheten?

Ovanstående tar ju inte bort anledningen om att vara försiktig med pooler o plaskdammar o se till så att dessa är säkrade men du kan ju alltid vara det goda exemplet och samtidigt se till att dom riktigt stora farorna minimeras.
 
W
DeEss skrev:
Funderat lite över det där sedan "hugodog" ställde frågan om poolskydd i annan tråd...

Då länken i inlägg #2 är out of date kommer här en ny:

[länk]

Citat från sidan:

"Boverkets byggregler gäller endast för pooler och bassänger som är fasta, inte flyttbara bassänger.
Bygglagstiftningen reglerar inte lösa pooler."

//Daniel
Ringde faktiskt och hörde med boverket och dom hänvisade bara till deras broschyrer dom har på deras hemsida och en sida som heter msb.se.
På kommunen kunde dom heller inte ge nåt direkt svar utan hänvisade till msb.se också.
Däremot nämde hon nåt om nån paragraf som säger att man ska minimera riskerna så att barn inte ska kunna göra sig illa på ens egna tomt.

Tänkte på om man skulle kunna köpa nåt slags nylonnät och knyta fast under poolöverdraget som håller för ens egna vikt, finmaskigt dårå.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.