Vad roligt att så många tycker till. :)

Det var så att jag satt och tittade på hus till salu och så hade Kronofogden just varit där och lagt ut ett gäng hus på exekutiv auktion. Huset i dimma såg så ledsamt ut jämte alla solskensbilderna och det fick mig att tänka på stackaren som är på obestånd och behöver pengar. Man har ju sett några avsnitt av lyxfällan och jag mår alltid så dåligt när de säljer av den skuldsatta personens tillgångar till vad jag tycker är underpris, bara för att det ska gå snabbt.

Så ni ska se det som att jag tänker högt och betraktar ett fenomen precis som det står i rubriken, att sälja via mäklare kontra att tvångssälja huset via Kronofogaden (utan att hos fogden välja alternativet att få via mäklare, för det kan de ju).

Sedan har man nog olika personlig inställning till det också. Jag personligen tycker att det är väldigt roligt detta med hus, fina bilder, och att köpa och sälja hus. Att snabbsälja ett hus utan att lägga ner sin själ i att göra en bra affär ligger inte för mig riktigt.
 
Vill man maximera vinsten så får man sälja sitt hus själv via en egenvald mäklare och betala sina skulder innan Kronkalle gör jobbet åt dig med mindre lyckat resultat.
 
  • Gilla
fia_mstd
  • Laddar…
Kronofogdens jobb är inte att agera "lömsk" mäklare, bara att få in de pengar de kan, så fort som möjligt. Så de fotograferar huset som de ser det / som det står.. inget mer, inget mindre.. (Och innebilder har de ju inte pga många objekt som säljs via kronofogden är inte frivilliga försäljningar.. )

I många fall har ju husen ifråga redan legat ute med mäklare innan, men inte lyckats sälja till det priset de vill ha.. tillslut blir de ju bankruppta och då blir det kronofogden.. :/
 
I
Att försöka maxa priset på ett renoveringsobjekt kan resultera i att man slår undan benen för ytterligare personer, personer med drömmar, som följer alla dessa "pimpa huset"- tv-program, "se så lätt det är och så fint det blir".
 
Kronofogden har inga som helst ambitioner att få in pengar, bara att ha kvar den skuldsatte i sina system så länge som möjligt. Myndigheten är bara till för sin egen överlevnad eftersom de pengar som myndigheten får in först och främst ska täcka myndighetens kostnad, om, det blir något över till borgenärer så kommer det i alla fall inte täcka de räntekostnader som uppkommer.
 
D
Billehol skrev:
Kronofogden har inga som helst ambitioner att få in pengar, bara att ha kvar den skuldsatte i sina system så länge som möjligt. Myndigheten är bara till för sin egen överlevnad eftersom de pengar som myndigheten får in först och främst ska täcka myndighetens kostnad, om, det blir något över till borgenärer så kommer det i alla fall inte täcka de räntekostnader som uppkommer.
Vet inte om jag tolkar det du skriver fel.
Men är ju oftast den som har någon som är skyldig den pengar som lämnar ärendet vidare till kronofogden.
För kronofogdens arbete så betalar ju den som vill ha skuld indriven en kostnad till kronofogden så pengarna som kommer in går ju då åt att betala de skulderna som lämnats in på indrivning.
 
Daniel_82 skrev:
Vet inte om jag tolkar det du skriver fel.
Men är ju oftast den som har någon som är skyldig den pengar som lämnar ärendet vidare till kronofogden.
För kronofogdens arbete så betalar ju den som vill ha skuld indriven en kostnad till kronofogden så pengarna som kommer in går ju då åt att betala de skulderna som lämnats in på indrivning.
Nej, KFM tar procent på försäljningsbeloppet när det kommer till hus. Inte sällen blir den som lämnar in ärendet utan pengar då banken ofta har förtur. I slutändan är det inte ovanligt att det ramlar ut en bostadslös person och ingen har egentligen fått betalt förutom banken som satt med säkerheten. I de fall det skulle bli vinst reserveras inga pengar till vinstskatten, vilket slår ned den skuldsatta ännu ett steg. Skuldsatta personer kostar samhället pengar så det finns ingen som helst nytta i att förvärra läget eller att KFM gör ett dåligt jobb. Vilket de gör.
 
  • Gilla
Sylvek
  • Laddar…
D
Robert63 skrev:
Nej, KFM tar procent på försäljningsbeloppet när det kommer till hus. Inte sällen blir den som lämnar in ärendet utan pengar då banken ofta har förtur. I slutändan är det inte ovanligt att det ramlar ut en bostadslös person och ingen har egentligen fått betalt förutom banken som satt med säkerheten. I de fall det skulle bli vinst reserveras inga pengar till vinstskatten, vilket slår ned den skuldsatta ännu ett steg. Skuldsatta personer kostar samhället pengar så det finns ingen som helst nytta i att förvärra läget eller att KFM gör ett dåligt jobb. Vilket de gör.
Kollade lite på KFM hemsida men hittade ingen info om det.
Vet du vilken procent de tar när det kommer till hus? Tolkar det som det inte tas ut på bostadsrätt om det stämmer hur kommer det sig?
 
Daniel_82 skrev:
Kollade lite på KFM hemsida men hittade ingen info om det.
Vet du vilken procent de tar när det kommer till hus? Tolkar det som det inte tas ut på bostadsrätt om det stämmer hur kommer det sig?
Här kan du läsa mer ---> https://www.kronofogden.se/Avgifterforforsaljning.html
 
Jag vill nog påstå att just för att det är Kronofogden som säljer så är det många som tror att de kan göra ett klipp vilket kommer driva upp priset rejält. Det kan kan fråga sig om varför Kronofogden får sätta lockpriser när mäklaren inte får det? :)
 
F
Mycket kritik mot kronofogden här...

Man kan ju också tycka att den som är på obestånd ser till att SJÄLV frakta bort en diskmaskin och klippa gräsmattan för att få lite mer pengar för sitt hus !

Det ligger ju u dennes intresse ........kan man tycka.
 
  • Gilla
fia_mstd
  • Laddar…
Robot Lawnmower skrev:
Mycket kritik mot kronofogden här...

Man kan ju också tycka att den som är på obestånd ser till att SJÄLV frakta bort en diskmaskin och klippa gräsmattan för att få lite mer pengar för sitt hus !

Det ligger ju u dennes intresse ........kan man tycka.
Så kan man så klart tycka, men saken är den att de som kommit så här långt att de tappat rodret, de har oftast inga möjligheter att styra upp något överhuvudtaget. En av de vanligaste orsakerna till att det går så här långt är sjukdom. Det här är inget jag gissar mig till, jag kan det här området eftersom jag arbetat med det.
 
Excel
Är man myndig och kan ingå avtal har man personligt betalningsansvar. Jag tycker kronofogen fyller en viktig funktion för oss andra som sköter oss och i många fall är fordringsägare.

Statens pengar ska gå till upprätthålla grundläggande funktioner.

För övrigt tror jag inte att mäklare fraktar bort skrotbilar, tvättmaskiner mm. Det kan ju dessutom finnas legala hinder att flytta egendom.

KFM tar 1,5 procent på försäljningspriset på ett förväntat marknadsvärde runt 250.000kr täcker det knappt kostnaden för att bilresa fram och tillbaka och knäppa ett foto.
 
Excel skrev:
Är man myndig och kan ingå avtal har man personligt betalningsansvar. Jag tycker kronofogen fyller en viktig funktion för oss andra som sköter oss och i många fall är fordringsägare.

Statens pengar ska gå till upprätthålla grundläggande funktioner.

För övrigt tror jag inte att mäklare fraktar bort skrotbilar, tvättmaskiner mm. Det kan ju dessutom finnas legala hinder att flytta egendom.

KFM tar 1,5 procent på försäljningspriset på ett förväntat marknadsvärde runt 250.000kr täcker det knappt kostnaden för att bilresa fram och tillbaka och knäppa ett foto.
KFM fyller absolut en viktig funktion, men här kanske de tar på sig ett uppdrag de inte riktigt behärskar. Störst nytta för alla, även för oss som sköter oss och är fordringsägare, vore ju naturligtvis att få ut så mycket som möjligt för objektet. Så varför inte släppa den delen till någon som är proffs? Nu är det ju långt ifrån alla objekt som går iväg för 250 000, men jag förstår hur du tänker.

Överskuldsättning är ett j*vla skit, de är få som kliver in i den sitsen frivillig. Glöm det du ser på "Lyxfällan", det är en freakshow. Det finns ett enormt stort intresse för oss alla att få hanteringen så bra som möjligt, överskuldsättningen kostar oss 60-80 miljarder årligen, beroende på hur man räknar ohälsotalen. Och oss - samhället, är du, jag och vi.
 
Excel
Släppa delen till proffs. Så du vill i praktiken att skattebetalarnas pengar ska gå till någon mäklare och bidra och deras vinst. Fråga en fattigpensionär om du vill att skattepengar ska göda mäklare eller brottsoffer varför utredningen är nedlagd i brist på utredningsuppslag... osv. ska jag fortsätta?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.