Excel
Förstår inte problemet, kronofogden ska driva in pengarna så effektivt som möjligt. Jag tycker inte medborgarnas skattemedel ska finansiera fotograf, homestyling, städning av tomt mm.
 
  • Gilla
fia_mstd
  • Laddar…
K
Tycker ändå att kronofogden ansträngt sig lite i sista bilden hittat en vinkel som gör huset rätt och fått med både bil och tvättmaskin. Man kan ju konstatera att det gäller att ha bra väder när fogden tar sina bilder
 
Excel
Huset har ju en del brister.... Sammantaget har väder och vitvaror placerade vid tomtgräns ingen betydelse.

Fastigheten är bebyggd med ett bostadshus på betongplatta i 1½ plan utan källare. Byggnaden uppfördes 2006. Husets boarea uppgår enligt ägaren till 168 kvm och enligt taxering till 159 kvm.
Objektet är inte helt färdigbyggt, betongplattan har rört sig, klinkergolv spruckit, nivåskillnader i golv, ytskikt såsom kakel och tapeter är sprukna, elinstallationer i väggarna är klämda. Gipsskivor i väggarna har spruckit.
Huset besiktigades i mars 2014 av besiktningsbolaget Trygga AB, då konstaterades nämda fel och att brandrisk förelåg. Huset har därefter varit obebott, el frånkopplad och byggnaden kallställd med uttappat värme-/vattenledningssystem.
 
Är det effektivt om man får mycket lägre betalt?

Vet ett hus här i närheten som kronofogden skulle sälja, när vintern kom frös rören och en enorm vattenskada till följd.

Ska en fastighet säljas och ägaren inte bor kvar, aldrig kommer täcka sina skulder vid försäljning så är det viktigt att kronofogden har koll på huset. Detta var ju helt onödigt att det skulle hända.
 
Excel
Ja fast nu handlade artikeln om att kronofogden ska bekosta städning av tomten och köra undan skrotbil mm. Jag föredrar att skattepengarna ska gå till en ytterligare polis, sjuksköterska etc.
 
Vem betalar vad vid en sådan försäljning? Tar Kronofogden ut för sina omkostnader, eller är det en fast kostnad per ärende?
 
K
Huset i sandviken är ju väldigt märkligt prissatt... Det finns inteckningar på 2,2 miljoner och ändå väljer kronofogden att sälja det för 150 000? Visst finns det brister, men de konstaterar att priserna i byn ligger på mellan 7 och 13 000 per kvadratmeter borde det inte finnas någon som är beredd att betala mer då?
 
Excel
Det är ju exekutiv auktion det är ju fritt fram att lägga ett bättre bud för de som är intresserade.

Sen kan jag konstatera att Bygga Hus valt ut de sämsta fotona hos kronofogden, så är det verkligen inte överallt om man besöker deras hemsida.

Jag kan lova att jag hittar minst lika dåliga bilder om jag letar en stund på Hemnet.
 
I
Mäklarnas förskönande är nog värre än kronofogdens "raka rör".
 
Men alla vet väl att mäklarens fotograf skickar bilderna till Hongkong.
Där rensas moln och regn bort, och bilderna kommer tillbaka med blå himmel, sol och ett par små ulliga, gulliga vita moln.

När vi sålde vårt hus i november - december 2009 var fotografen där och fotade medan höstregnet strömmade ner.
Men på mäklarbilderna sken solen glatt från en blå himmel.
Fast garagetaket i plåt glänste av regnvatten.
Såg lite eljest ut :)
Men visst, vi fick bra betalt.

Men Kronofogden, som är en statlig myndighet, skall väl inte medverka till att lura folk?
 
  • Gilla
fia_mstd
  • Laddar…
Det är ju möjligt att utmätningen hävs innan försäljningen är klar. Blir isåfall omöjligt för kronofogden att få tillbaka de pengar man har lagt ut på driva upp försäljningspriset.
 
Excel skrev:
Förstår inte problemet, kronofogden ska driva in pengarna så effektivt som möjligt. Jag tycker inte medborgarnas skattemedel ska finansiera fotograf, homestyling, städning av tomt mm.
Eftersom överskuldsättningen kostar samhället, det vill säga du, jag och oss en massa pengar, är det av stor vikt att KFM som tar på sig uppdraget också gör det så optimalt som möjligt. En husförsäljning ska inte förvärra för den skuldsatta, det finns det ingen vinnare på.
 
Jag vet inte om kronofogden "alltid" får ut ett alltför lågt pris.

Ett fall som jag känner till på lite närmare håll, gällde en bostadsrätt i Stockholm. Innehavaren fick den förverkad, av olika skäl.

Den såldes av kronofogden. I det skick den då var så saknades halva köket, köket var kraftigt vatten och mögelskadat, alla ytskikt i lägenheten var utslitna till en nivå som gorde den obeboelig, dessutom inrökta av gammal tobaksrök.

Kronofogden fick ut ett pris som bara var ca 50 - 100 000 under vad flera liknande lägenheter i normal - tip top skick såldes för i samma förening. Vi pratar här om en etta för ca 1,5 milj i närförort.

Och troligen kunde köparen renovera allt till en kostnad på 100 - 200 000, om man gör en del själv.

Men för mig känns det som att lägenheten i det extremt dåliga skick den såldes, borde gått billigare även med mäklare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.