Åååå vad jag tycker om buxbom, särskilt bollarna och gärna många bollar. Men det går bra med en annan form på det också, till exempel en liten häck.
Vad jobbigt att klippa dem, tänker kanske du. Nej, det är avkopplande och riktigt roligt att klippa buxbombollar. Ungefär som att sticka. Det tar inte särskilt lång tid heller. Ibland gör jag det med en elektrisk mini-häcksax, ibland med en vanlig sax.

Du kan läsa blogginlägget här: Galen i buxbom, helst bollar
 
Älskar också bollar i trädgården, inte bara buxbom..
Nu har jag visserligen nyss köpt 6 st buxbom som ska formas.. men nån jag eg tycker är lättare att klippa och mycket estetisk o titta på är idegran (tror den heter så).. den är ganska mjuk med lättklippta små barr/grenar.. (buxbom kan vara ganska hård att klippa..)

:)
 
Nej, jag vill inte ha en enda buxbom pga sjukan hos dem som sprider sig i Europa. Massa jobb och sedan tvärdör dom, nej tack.
 
Peppar, peppar, vi har klarat oss från buxbomsjukan som gick här för några år sedan. Det är viktigt att fråga på plantskolan så att de köper från leverantörer som garanterar sjukdomsfria växter har jag förstått.

Angående idegran, håller med! De är superfina och bra på alla sätt. Jag har upptäckt dem alldeles nyligen och faktiskt så har jag ju en gammal idegransboll i trådgården också. Den var en fyrkant när vi köpte huset, men förvandlades snabbt till en stor boll. :D

Som du ser på bilden så har vi även börjat klippa bambun i lite rundade former, känns bra.

idegransboll.jpg
 
Jag ääälskar buxbom! Hade 27 självuppdragna sorter (5-20 år gamla) som flyttades till nya tomten. Valpen lekte bort märklapparna. Nu har jag givit bort de flesta. Har en bollhög utanför biblioteksfönstret som artar sig väl. Har ett par låga häckar som jag just nu klipper ... ont i mage/midja efter krum arbetsställning. Mitt i rondellen står en formklippt med ett extremt tätt (och långsamväxande) bladverk. Planterad i Håkanstorp, Malmö, 1926; flyttad 5 ggr. Nu drar jag upp nya till dotters nyinköpta koloni i ö Malmö. Och har skott på gång från Simrishamns älsta, överlevda, buxbom, dokumenterad på 1700-talet.

Men Marlens maximerade bollbilder ger mig ytterligare mental träningsverk.
 
Just bollform har ingen större betydelse för mig, utan istället är det doften som jag förknippar med sol & värme och avkopplande semester i Frankrike. Tyvärr tycker frugan att de luktar kattpiss så det blir inga... :(
 
Nätst sista bilden är sannolikt idegran – en utmärkt kandidat om man vill formklippa. Frisk och tålig.
 
Jättefina bilder!
Själv har jag ett ganska oformligt buxbombuskage som jag gjort några försök formklippa i någon rolig form, till exempel som en kanin eller något. Trodde det bara var att skulptera fram den form man tänkt sig, Det som händer är att det blir hål på ställen där man inte vill ha hål. Ännu värre om man kommer tar av en kraftig gren på ett ställe så uppstår hålet på ett helt annat ställe.........

Sedan undrar jag vad det är för saxar ni använder. Jag har en vanlig, billig eldriven häcksax med spjut, men den liksom sliter sönder blad o kvistar. Blir inte så snyggt. Handsax är för tidsödande. Finns det något annat?
 
yonna skrev:
Jag ääälskar buxbom! Hade 27 självuppdragna sorter (5-20 år gamla) som flyttades till nya tomten. Valpen lekte bort märklapparna. Nu har jag givit bort de flesta. Har en bollhög utanför biblioteksfönstret som artar sig väl. Har ett par låga häckar som jag just nu klipper ... ont i mage/midja efter krum arbetsställning. Mitt i rondellen står en formklippt med ett extremt tätt (och långsamväxande) bladverk. Planterad i Håkanstorp, Malmö, 1926; flyttad 5 ggr. Nu drar jag upp nya till dotters nyinköpta koloni i ö Malmö. Och har skott på gång från Simrishamns älsta, överlevda, buxbom, dokumenterad på 1700-talet.

Men Marlens maximerade bollbilder ger mig ytterligare träningsverk.
Va häftigt, visste inte ens att det fanns så många sorter! :)
Lycka till med 1700-tals skotten !

Pst..du har ingen bild på dina bollar :D
 
Snigla skrev:
Va häftigt, visste inte ens att det fanns så många sorter! :)
Lycka till med 1700-tals skotten ! Pst..du har ingen bild på dina bollar :D
Håller på att klippa dem. Kämpar ... Bilder kommer 'sen.

Oldboy - Jag erkänner att jag någon gång har stött på illaluktande buxbom och då har det varit i gamla, inte skötta buxbomsträdgårdar. Jag har inte märkt det i min egen trädgård ... men jag stoppar inte nosen i mina buskar. Kan det vara så att när man sköter sina plantor luktar det mindre? Även om buxbom klarar ändå vattnar jag mina regelbundet.

Sommartorparen: Det finns ingen genväg när det gäller klippning. Till häckar används elsax; det går bra när häckarna är "färdiga". Till bollar använder jag liten japansk sax, en sådan med stora skänklar. Men innan jag börjar klippa sätter jag ett antal plåster på ett par av högerhandens fingrar ... För formklippning använder jag för vissa släta partier en liten elektrisk häcktrimmer, den klipper väl inte så snyggt. Buxbom klipps snyggast med liten handsax, typ den japanska.

Snigla - oftast är det svårt att särskilja de olika sorterna och i många fall är det växtsättet som avslöjar - och då kan det ta ett par år innan man upptäcker att man fått in fel sort i häcken. Jag har från min förra 20-talsträdgård en sort som växer naturligt runt och inte blir högre än 34/40 cm. Den behöver bara klippas vartannat år. Har en väldigt tät sort som efter 20 år är 80 cm hög ... samma sort är 120 cm efter knappt 100 år. Man måste vara lite knäpp för att ta sticklingar för barnbarnen :cool:

Det finns snabbväxande härdiga sorter, tex Balder. Jippii säger väl nån som hoppas ... men Balder måste klippas flera ggr/år och får inte den täta ytan. Sen finns det rödaktig sort ... som ser ut som om den håller på att döö ... och vit, lågväxande sort som tar en evighet att bli mer än 20 cm. Och lågväxande, lite hängande sort som inte behöver klippas. Och den med lite spetsigare blad som har lite gult inslag.

Efter att valpen snodde etiketterna gav jag liksom upp ...
 
yonna skrev:
Jag ääälskar buxbom! Hade 27 självuppdragna sorter (5-20 år gamla) som flyttades till nya tomten. Valpen lekte bort märklapparna. Nu har jag givit bort de flesta. Har en bollhög utanför biblioteksfönstret som artar sig väl. Har ett par låga häckar som jag just nu klipper ... ont i mage/midja efter krum arbetsställning. Mitt i rondellen står en formklippt med ett extremt tätt (och långsamväxande) bladverk. Planterad i Håkanstorp, Malmö, 1926; flyttad 5 ggr. Nu drar jag upp nya till dotters nyinköpta koloni i ö Malmö. Och har skott på gång från Simrishamns älsta, överlevda, buxbom, dokumenterad på 1700-talet.

Men Marlens maximerade bollbilder ger mig ytterligare mental träningsverk.
Aha, vi har ett buxbomproffs här! :D

Hade ingen aning om att det finns så många sorter av dem. Däremot har jag insett att de är väldigt seglivade. Man tror att de är döda, flyttar dem till en skuggigare plats och vips så är de hur fina som helst igen. Detta gäller för de jag har haft i kruka. Nergrävda verkar de trivas var som helst, kanske inte för skuggigt?
 
Sommartorparn skrev:
Jättefina bilder!
Själv har jag ett ganska oformligt buxbombuskage som jag gjort några försök formklippa i någon rolig form, till exempel som en kanin eller något. Trodde det bara var att skulptera fram den form man tänkt sig, Det som händer är att det blir hål på ställen där man inte vill ha hål. Ännu värre om man kommer tar av en kraftig gren på ett ställe så uppstår hålet på ett helt annat ställe.........

Sedan undrar jag vad det är för saxar ni använder. Jag har en vanlig, billig eldriven häcksax med spjut, men den liksom sliter sönder blad o kvistar. Blir inte så snyggt. Handsax är för tidsödande. Finns det något annat?
Jag använder någon av de här två:

buxbom_saxar.jpg

Naturligtvis går det lite snabbare med den elektriska, men inte så mycket. Det går hyfsat snabbt (och är charmigt) att klippa med den andra också.
 

Min japanska sax som ger mycket fina klipp, framför allt när man formklipper buxbom.

Bilden funkade inte här men jag har lagt in den i trädgårdsforumet under buskar ... och ev syns den under mina bilder här till vänster ...
 
Marlen Eskilsson skrev:
Jag använder någon av de här två:

[bild]

Naturligtvis går det lite snabbare med den elektriska, men inte så mycket. Det går hyfsat snabbt och charmigt att klippa med den andra också.
Tack för tipsen!
Följdfråga om formklippning. Går det att skulptera fram en form ur en stor uppväxt buxbom eller bör man ta ner den till marknivå först? Tänker på hålen som blir när man tar skär i de grova grenarna.

Apropå lukt: min buxbom har en markant lukt. Liknar kattpiss. Jag som är van tänker inte på det händer att besökare kommenterar. Kanske olika sorter luktar olika mycket?
 
yonna skrev:
[bild]
Min japanska sax som ger mycket fina klipp, framför allt när man formklipper buxbom.

Bilden funkade inte här men jag har lagt in den i trädgårdsforumet under buskar ... och ev syns den under mina bilder här till vänster ...
Tyvärr går det inte att ladda upp en bild i bloggar, bara länka till en som ligger på nätet. Här är bilden på din buxbomsax!

yonnassax.jpg
 
  • Gilla
GreenYoda
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.