Hej Alla!
Här kommer nästa inlägg gällande vårt fritidshusbygge i Södermaland.
Huset
Eftersom vi bygger i lite traditionell sömnlandsbygd ville jag utmana mig själv som arkitekt att ge mig på att skapa något som känns samtida men som har tydligt sitt ursprunget i ett traditionellt sörmlänskt hus, sådana enkla funktionella hus man hitta på bondgårdarna i trakterna.
Utgångspunkten blev alltså en solitär volym byggt i trä med sadeltak.

Du kan läsa blogginlägget här: När arkitekt bygger Bo! del 2
 
Smart idé med skjutluckorna som dels förhindrar inbrott, men även gör det möjligt att skärma av insyn och solljus.
 
Kul projekt, ser ut att kunna bli ett fantastiskt hus.
 
Det här ska bli spännande att följa. En fråga; vad är vinskivor/taktsprång? Vore också intressant att se en budget för huset. Vad kommer vattenbrunn och avlopp kosta? Vilken lösning?
 
jperjus skrev:
Det här ska bli spännande att följa. En fråga; vad är vinskivor/taktsprång? Vore också intressant att se en budget för huset. Vad kommer vattenbrunn och avlopp kosta? Vilken lösning?
Hej
Svar på frågan är att jag skrev skrev ihop det där lite sent på kvällen, missade lite här och var :D
Det ska stå Vindbrädor/skivor och Takutsprång

Totalbudgetten ligger idag på ca 1,8miljoner ink markarbeten och avlopp m.m

Vi har en djupborrad brun för driskvatten.
Avlopps anlägningen blir sluten tank för toalett + bdt med markbädd, detta etableras lite längre ned på tomten där det finns jord att gräva.
Dragningen blir med ett brant fall från husets hörn ned till anläggningen.

// Marko
 
Kul, kommer att följa detta projekt!
 
Vilket projekt!
Kul att få följa denna typen av projekt under bygget och inte bara få ett reportage med 4 byggbilder efteråt!


Gillar många av lösningarna och det övergripande tänket. Att sänka takhöjden i sovrummen, men ändå undvika snedtak tycker jag låter mycket smart!

Det enda jag inte förstår: Jag vet ju att människor är olika, men jag förstår inte varför man badar bastu, inte under några förhållanden någonsin, och kan därmed inte förstå hur man proriterar detta i ett så ytminimerat bygge som detta är.
(Meeen, å andra sidan förstår säkert inte alla varför jag avsatt två garderober till skor och skovårdsprylar heller..)
 
LAnsgar skrev:
Vilket projekt!
Kul att få följa denna typen av projekt under bygget och inte bara få ett reportage med 4 byggbilder efteråt!


Gillar många av lösningarna och det övergripande tankar. Att sänka takhöjden i sovrummen, men ändå undvika snedtak tycker jag låter mycket smart!

Det enda jag inte förstår: Jag vet ju att människor är olika, men jag förstår inte varför man badar bastu, inte under några förhållanden någonsin, och kan därmed inte förstå hur man proriterar detta i ett så ytminimerat bygge som detta är.
(Meeen, å andra sidan förstår säkert inte alla varför jag avsatt två garderober till skor och skovårdsprylar heller..)
Va roligt att det uppskattas, tänkte precis så att det måste vara intressantare att får se mer än bara ett färdig reportage och ett färdigt arkitektritat hus, Vill försöka redogöra mer om vägen dit och visa att även yrkesfolk åker på motstånd och problem osv!, inget bygge är ju perfekt!:D

När det kommer till att prioritera bastun, så är det såhär!
Precis som dina garderober för skoprylar, som är detta ett personligt val! :D hehe
Jo för mig är fritidshus ett ställe för avkoppling

Jag är mer eller mindre född och uppväxt i en bastu i barndom,
Det är för mig avslappning i den renaste formen och som jag sa är huset till för att åka till och koppla bort helt ifrån livet i stan, så blev ett måste då jag inte heller har en bastu i stan idag!

sen finns det två saker till!
Då vi ska ha BDT med markbädd så blir badkar och andra alternativ lite för belastande för anläggningen enligt min åsikt. Sen så när jag väl tänder bastun så hjälper det aggregatet även till att värma luften i huset när, så att man kan höja temperaturen lite snabbare ifrån underhållstempraturen på vintern.


// Marko
 
Ja visst är du från Finland Marko=sauna obligatoriskt? :D
 
Marlen Eskilsson skrev:
Ja visst är du från Finland Marko=sauna obligatoriskt? :D
Presic! :D
 
Bygglovshanling <-- (sorry, va bara tvungen, det brinner i ögonen haha)

Sjukt fint kommer det bli! Grattis!

En fråga bara, 1.8 miljoner, är det för ALLT? tomtköp, lagfart, pantbrev, kvalitetsansvarig etc? eller bara för själva bygget i sig?
 
Jerry Onmalm skrev:
Bygglovshanling <-- (sorry, va bara tvungen, det brinner i ögonen haha)

Sjukt fint kommer det bli! Grattis!

En fråga bara, 1.8 miljoner, är det för ALLT? tomtköp, lagfart, pantbrev, kvalitetsansvarig etc? eller bara för själva bygget i sig?


hahah jag vet! klart du var tvungen att påpeka det! :D
Som tur av det där var fotat ifrån tidig granskningskopior, så det hann ju justeras innan det lämnades in till kommun iallfall!:D

Tack så mycket, kul att huset uppskattas!

1,8 milj är dutti, rubbet alltså! tomt och admin m.m inkluderat, Det hjälper till såklart att jag har en del bransch/tillverkarrabatter som arkitekt för allt det innre materialen + att en ganska stor del av det innre snickeri arbetarna kommer vi göra också själva för att ta ned priset lite.
 
Markokoistinen skrev:
hahah jag vet! klart du var tvungen att påpeka det! :D
Som tur av det där var fotat ifrån tidig granskningskopior, så det hann ju justeras innan det lämnades in till kommun iallfall!:D

Tack så mycket, kul att huset uppskattas!

1,8 milj är dutti, rubbet alltså! tomt och admin m.m inkluderat, Det hjälper till såklart att jag har en del bransch/tillverkarrabatter som arkitekt för allt det innre materialen + att en ganska stor del av det innre snickeri arbetarna kommer vi göra också själva för att ta ned priset lite.
Då får du gärna rita och projektera mitt nästa hus, precis min stil på allt och kan man bygga ett hus av den storleken och kvaliteten till det priset så kan du få jobba lite åt mig med =)

(Visserligen är jag just nu mitt uppe i ett husbygge, men har redan börjat rita mitt nästa hus haha =) )

EDIT: För övrigt bara, vad är det för program du ritat bilderna och gjort sektionsritningar etc i? Letar något bättre program än det jag har idag och letar tips. Ritningarna och bilderna ser ut att bli grymt bra detaljerade. Det nästan ut som en bild från det färdiga huset på ena bilden =)
 
Jerry Onmalm skrev:
Då får du gärna rita och projektera mitt nästa hus, precis min stil på allt och kan man bygga ett hus av den storleken och kvaliteten till det priset så kan du få jobba lite åt mig med =)

(Visserligen är jag just nu mitt uppe i ett husbygge, men har redan börjat rita mitt nästa hus haha =) )

EDIT: För övrigt bara, vad är det för program du ritat bilderna och gjort sektionsritningar etc i? Letar något bättre program än det jag har idag och letar tips. Ritningarna och bilderna ser ut att bli grymt bra detaljerade. Det nästan ut som en bild från det färdiga huset på ena bilden =)
Som du säkert redan vet är det totalförbud mot uppdragsupphandling och reklam här på byggahus.se. Vill man någon gång jobba med mig som arkitekt får man kontakta mig via andra ej nämnda vägar, precis som vilket företag som helst :D

Bakom det priset vi bygger för, ligger mycket slit och minutiös planering, på nivån ner till skruv för skruv :) Men om man generellt lägger kruttet på rätt ställe innan projektet drar igång(noga projektering och planering) och sen om är tidig ute med många prisförfrågningar osv då kan an bygga rätt billigt om det är det som är det drivande.

Sen kan jag ju inte sticka under stolen att just i detta projekt är ju min tid "gratis", Arkitekt arvodet brukar addera några procent på totalpriset normalt, men i genmält får man generellt ett bättre/roligare projekt och man slipper ekonomiskt rätt mycket onödiga överraskningar och beslut under bygget.

Jaså så du är mitt i ett bygge själva? Vad bygger du för roligt och spännande nu då?
har du någon tråd man kan följa?

Ja alltså jag jobbar och har jobbat i flertalet program under min karriär hitills.
Det är ofta lite beroende på vad det är för material som ska tas fram.

För just bilder bygger man ofta en 3d modell i valfritt program, antigen en modell som är rent rent för bilder eller så överför man en 3D projjmodell till ett 3d program. (3dmax, Cinema4D, Sketchup med Vray eller dyrligt och sen efterbahandling i Photoshop eller liknande)

Det en konst att fram bra och göra snygga bilder, Det kan tar några timmar med editering och efterbehandling m.m, tar en tid att lära sig och det är inget som riktigt skrev genom en knapp eller så :)

Sen för projekteringen finns det lite olika vägar att gå beroende på nivån på projektet, 3D projj eller ren 2D projj.
För 3D projj rekomenderar (Archicad eller revit eller vectorworks m.m)
2d proj rekomenderar jag (Autocad eller Rhinocerros m.m)

Bra CAD marknadsledande program är generellt ganska dyra.
Men om man vill ha något billigare men bra program för rita i 2D kan jag rekommendera, Autocad LT (Lite), ett riktigt proffs program men ett överkomligt pris.

Vad ritar du med idag?

// Marko
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.