Det var ett mycket intressant avsnitt av Husdrömmar i måndags. Två riktiga passivhusproffs byggde ett eget passivhus.
Både Simone Kreutzer och Tommy Wesslund brinner för passivhus och jobbar till vardags med att konsulta och utbilda i ämnet i sitt företag IG Passivhus. Simone är byggnadsingenjör och arkitekt och Tommy VVS-ingenjör.

Du kan läsa blogginlägget här: Det vi inte fick veta om det runda passivhuset i Husdrömmar
 
G
Kul att få lite mer kött på benen. Bra artikel tycker jag.
 
Tegelblock är verkligen ett fantastiskt material att bygga hus av.
 
K
Kul att man vågar gå mot strömmen och bygga effektivt och miljövänligt på riktigt. Tegelblocken är underbara, men de ska användas som i detta huset och inte som klimatskärm!
 
matsa79
Jag tyckte att det var mycket som de inte berättade om. Plus att det sa att uppvärmning av huset sker genom en liten värmepump + solceller. solceller ger el inte värme i min värld. De hade ju även en spritkamin på väggen i vardagsrummet, kan det vara för att värmen inte räcker till?
Jag tyckte oxå det var konstigt när de pratade om täthet på huset att de låg på under hälften av vad kravet är i sverige då de låg på 0,29. När jag byggde 2011 var kravet på lufttäthet för passivhus i Sverige är 0,3 l/m²s vid 50 Pa tryckskillnad. jag hamnade själv på 0.136 l/m²s och efter det hittade vi ett par läckor som vi tätade. det största läckor som vi har är handtagen till altandörrarna. mitt hus är 192kvm ett garage på 73kvm och jag har ingen kamin eller solceller, jag gör slut totalt ca 8000kwh per år. För att värma huset går det åt strax under 3200kwh per år och ca 1000kwh till garaget och resten är hushållsel. Visst gillade jag huset men jag är inte så imponerad av det som jag trodde att jag skulle vara innan programmet.
 
Kul med någon som gör något anorlunda :)

För att idén med cylinderformat hus för att få låg uppvämningskostnad ska löna sig bör höjden vara mer lik diametern.

Ett enplans ca 170m2 hus med diameter 14.6m och invändig höjd på 2.5m får invändig mantelyta på vägg 115 + tak 170 + golv 170 = 455m2

Ett till golvytan lika stort tvåplans kvadratiskt hus med sidan 9.2 får invändig mantelyta på vägg 184 + tak 85 + golv = 354m2

Effekten som går ut genom golvet lägre än taket så jämförelsen är inte helt rättvis, men en cylinder med fler våningar skulle vara bättre ur effektsynpunkt. Att göra det mångkantigt skulle göra materialspillet mindre jämfört med en helt rund form (Har själv varit inne på att göra ett sånt hus, var dock väldigt svårt att få fast pris på nånting, så det är nog löpande räkning som gäller för så pass annorlunda byggen)

Sen finns det andra vinster med det, och framförallt är det viktigaste att de får det som de själva vill ha det :)
 
  • Gilla
P D Svensson
  • Laddar…
Matsa, det är inte sunt att bo i för täta hus
 
En riktigt bra artikel av ett spännande hus med många läsvärda fakta. Tack Marlen och Simone!
 
Mycket bra artikel! Det är sådana här saker jag sitter och undrar över när jag ser programmen.
 
matsa79
moperandi skrev:
Matsa, det är inte sunt att bo i för täta hus
Det är därför vi har en kontrollerad ventilation.
 
Mycket bra att ni kompletterar Husdrömmar med egen text och länkar till ritningar!
 
Fråga fyra är intressant. Vad är definitionen på ekologisk, och hur passar exempelvis badrummet men inte köket in i den definitionen?
 
D
Bygger man nytt är det lätt att bygga energisnålt, problemet är att vi har ett stort bestånd av existerande hus som drar mängder med energi. Bygger man om på rätt sätt kan man minska kostnaderna för energi och effekt med upp till 85%
 
G
Synd att den häftiga utsikten gick förlorad när solcellerna bildade staket kring ateljén.....hade det inte varit smartare att sätta cellerna kring den övre delen, t ex varva solcell o fönster? Och därefter bara ha ngn typ av tunn lina som räcke eller genomsiktligt glas(som blir smutsigt....)
 
Värme källa som vanligt värmepump. Varför inte satsa på en helautomatisk pelletspanna, samma kostnad som värmepump men då hade ni använt koldioxidneutralt bränsle!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.