harry73
thomas33 skrev:
Finns ju en förklaring varför den husbåten välte och mycket tragisk sådan, då den inte var tillverkad för att 40 personer skulle befinna sig i ett partytält på taket.
[länk]
Absolut, och det amfibiska huset är i princip en husbåt eller kan fungera som en husbåt, men källaren som den ligger i och pålar som den sitter fast med garanterar att den inte kan välta och inte sliter sig. Sen kan jag tänka mig att de inte hade fått tillstånd att ha en husbpt längs sin tomt.
 
Hur hanterar de vindlasten?
 
harry73 skrev:
Jordskred tror jag inte är en stor fara längs Thames floden, erosion skulle däremot vara möjligt, men inte i den omfattning att det inte går att hantera. I princip tillåts nästan ingen jorderosion i sådana floder med mycket båttrafik. Farleden ska stanna där den är och de stora vattenmassor tvingas i farleden så att den hålls ren från sediment. Det gör automatisk risken på erosion längs kanten mycket mindre. Och om jag minns rätt ligger huset inte längs huvudleden, och är problemet snarare att man får sediment i trädgården istället för erosion.

Det jag tycker är mindre genomtänkt med huset är att den är svårtillgängligt vid hög vatten och med klimatförändringar borde det hända oftare och oftare att man inte har tillträde till huset
Jag råkar veta att det faktiskt är ett problem i området, ett exempel: http://www.dailymail.co.uk/news/article-2021284/Croydon-mudslide-After-leaves-snow-line-SAND.html
Jorderosion tillåts inte? Nu har du nog missuppfattat något. Vatten bryr sig inte om vad vi dikterar, jag tror du blandat ihop det med att man ska minimera erosionen genom båttrafiken.
 
harry73
MissAnpassad skrev:
Jag råkar veta att det faktiskt är ett problem i området, ett exempel: [länk]
Jorderosion tillåts inte? Nu har du nog missuppfattat något. Vatten bryr sig inte om vad vi dikterar, jag tror du blandat ihop det med att man ska minimera erosionen genom båttrafiken.
Visst kan det spolas bort lite sand om en vattenhuvudledning går sönder men att kalla det för landslide säger mer om tidningen än fenomenet :D
Och angående erosion uppstår det aldrig på insidan av en kurva men bara på utsidan. Och där det finns risk för erosion ser man till att skydda kanterna, tex med sprängsten, eller betongkant.
Huset ligger på insidan av en kurva och där är det snarare ett problem med ansandning
https://www.google.se/maps/@51.5659746,-0.7671925,20z/data=!3m1!1e3
 
harry73
marlen skrev:
Så var det för paret som bestämde sig för att bygga på en ö mitt i floden Themsen i England, där tidvattnet kommer och går.
Visst finns det tidvatten på Themsen, men inte där huset finns. Det finns en fördämning med slussar nedströms
 
Det var häftigt och se när de byggdes (ett av alla engelska husprogram jag kikar på tog upp just bygget av detta hus för några år sen) ?? ..i like it.. gillar annorlunda tänk - även om jag själv inte alltid vill "ha det" hos mig..
 
Det var ett kul avsnitt av Grand Designs som detta huset var med i, och det var rätt länge sedan, så det är verkligen ingen nyhet. Den stora frågan är hur huset klarat sig över tiden. Samlas det en massa slabb i bassängen det står i? Funkar anordningen som den ska? Håller det tätt?
 
harry73 skrev:
Visst kan det spolas bort lite sand om en vattenhuvudledning går sönder men att kalla det för landslide säger mer om tidningen än fenomenet :D
Och angående erosion uppstår det aldrig på insidan av en kurva men bara på utsidan. Och där det finns risk för erosion ser man till att skydda kanterna, tex med sprängsten, eller betongkant.
Huset ligger på insidan av en kurva och där är det snarare ett problem med ansandning
[länk]
Tja, eller så är det du som inte vet vad ordet innebär Jord-skred; e l. ras (utför en sluttning)
Och om erosion inte är ett problem, hur kommer det sig då att de pålat i strandkanten? :D Titta gärna lite grand på bilderna.
 
harry73
MissAnpassad skrev:
Tja, eller så är det du som inte vet vad ordet innebär Jord-skred; e l. ras (utför en sluttning)
Och om erosion inte är ett problem, hur kommer det sig då att de pålat i strandkanten? :D Titta gärna lite grand på bilderna.
Att du hänvisar till en tidningsartikel som handlar om en vattenledning som gick sönder och som spolade ner sand på en järnväg som exempel på att man har problem med jordskred i området, tycker jag är märkligt och tyder på bristande kunskap hos dig, hur bra du än försöker förklara ordet jordskred.

Och varför deras strandkant ser ut som den gör får du fråga fastighetsägarna. Kanske de behövde lägga till med pråmen de använde för alla byggtransporter, kanske de tycker det är snyggt. Grannarna har det i alla fall inte.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.