Intressant med så dramatisk skillnad Marlen. Diamantborrarna är ett bra företag då jag hade med dom att göra, så det är kul att de fortfarande är bra!
Vi valde att behålla självdrag då vi renoverade vårt hus. 3 st frånluft med Intellivent som är på alltid och fuktstyrda och då växlar upp i hastighet. Dessa är monterade i badrum, dusch på andra våningen och i grovköket.
I badrummet kan det uppstå imma på speglarna om vi duschar strax efter varandra på morgnarna men imman försvinner efter 15 minuter, vilket jag tolkar på ett bra ventilation. Riktigt kallt väder kan jag ha imma på utsidan av på några fönster.
Självdrag är inte så tokigt ändå ;)
 
Anders D skrev:
Intressant med så dramatisk skillnad Marlen. Diamantborrarna är ett bra företag då jag hade med dom att göra, så det är kul att de fortfarande är bra!
Vi valde att behålla självdrag då vi renoverade vårt hus. 3 st frånluft med Intellivent som är på alltid och fuktstyrda och då växlar upp i hastighet. Dessa är monterade i badrum, dusch på andra våningen och i grovköket.
I badrummet kan det uppstå imma på speglarna om vi duschar strax efter varandra på morgnarna men imman försvinner efter 15 minuter, vilket jag tolkar på ett bra ventilation. Riktigt kallt väder kan jag ha imma på utsidan av på några fönster.
Självdrag är inte så tokigt ändå ;)
Fast med tre konstantgående frånluftsfläktar är det ju inte självdrag längre...:rolleyes:
 
Vårt hus är från -68 och när vi köpte det var alla tillluftsventiler i källaren igenmålade eller övertäckta med något, så bland det första jag gjorde var att öppna upp allt till originalskick. Vi har inga tillufttsventiler alls på markplanet, endast tre självdragsutlopp (kök och två badrum) och vi upplever ganska dålig luft i sovrummet när vi vaknar samt att det blir väldigt varmt på hela markplanet när solen ligger på. Det är också stor skillnad på temperaturen mellan källare och markplan.

Jag är rejält känslig för ljud så jag känner mig lite orolig att ta upp ventiler, i framförallt sovrummet. Hur är egentligen dessa ljudisolerade friskluftsventiler? Är de lika tysta som om de inte fanns där eller ökar insläppet av utomhusljud?
 
Paxman skrev:
Vårt hus är från -68 och när vi köpte det var alla tillluftsventiler i källaren igenmålade eller övertäckta med något, så bland det första jag gjorde var att öppna upp allt till originalskick. Vi har inga tillufttsventiler alls på markplanet, endast tre självdragsutlopp (kök och två badrum) och vi upplever ganska dålig luft i sovrummet när vi vaknar samt att det blir väldigt varmt på hela markplanet när solen ligger på. Det är också stor skillnad på temperaturen mellan källare och markplan.

Jag är rejält känslig för ljud så jag känner mig lite orolig att ta upp ventiler, i framförallt sovrummet. Hur är egentligen dessa ljudisolerade friskluftsventiler? Är de lika tysta som om de inte fanns där eller ökar insläppet av utomhusljud?
Vi var också lite oroliga för ljudet men vi har faktiskt inte märkt någon skillnad ljudmässigt. Ljuddämpningen i ventilerna verkar funka bra.
 
Paxman skrev:
Fast med tre konstantgående frånluftsfläktar är det ju inte självdrag längre...:rolleyes:
Point taken :D

Som jag förstår så var det skorstenen som skötte luftväxlingen i huset. Förr elda man alltid. För mat och för värme!
Kan man då anse att dessa fläktar ersätter de skorstenar som skötte draget i huset innan?
 
Marlen Eskilsson skrev:
Vi var också lite oroliga för ljudet men vi har faktiskt inte märkt någon skillnad ljudmässigt. Ljuddämpningen i ventilerna verkar funka bra.
Då kan det absolut vara värt för oss att titta på att ta upp lite ventilation.

Problemet med ljud är dock att det är så subjektivt; det som upplevs väldigt störande för någon kan vara noll och intet för en annan. Jag är som sagt väldigt känslig för ljudstörningar, på vintern hör jag grannens luftvärmepump när jag går och lägger mig, och har jag väl börjat lyssna är det väldigt svårt att få det ur huvudet. :confused:
 
Anders D skrev:
Point taken :D

Som jag förstår så var det skorstenen som skötte luftväxlingen i huset. Förr elda man alltid. För mat och för värme!
Kan man då anse att dessa fläktar ersätter de skorstenar som skötte draget i huset innan?
Absolut, det är ju så många rekommenderar att man gör i hus med självdragsventilation där man bytt ut uppvärmingen till ett system som inte använder skorstenen. Men om jag har förstått saken rätt så kallas det inte självdrag längre då, utan då har man så att säga ersatt självdraget med mekanisk ventilation.
 
R
En undran, varför håltagningsfirma? Vad hindrar att man gör det själv?
 
Rokj skrev:
En undran, varför håltagningsfirma? Vad hindrar att man gör det själv?
Brist på verktyg? Visst kan man själv göra detta.
 
Rokj skrev:
En undran, varför håltagningsfirma? Vad hindrar att man gör det själv?

I vårt fall, som har tegelväggar, kände vi att det var brist på erfarenhet att borra så stora hål i tegel och brist på verktyg.
 
Paxman skrev:
Då kan det absolut vara värt för oss att titta på att ta upp lite ventilation.

Problemet med ljud är dock att det är så subjektivt; det som upplevs väldigt störande för någon kan vara noll och intet för en annan. Jag är som sagt väldigt känslig för ljudstörningar, på vintern hör jag grannens luftvärmepump när jag går och lägger mig, och har jag väl börjat lyssna är det väldigt svårt att få det ur huvudet. :confused:
Jag är likadan.
Finns inte på kartan att det blir någon fläktdriven ventilation i mitt hus.
Till råga på allt har jag mycket god hörsel och hör ned till ca 8 db.

Just nu har jag en fläkt i hela huset, köksfläkten och den används sällan.
största bullerkällan i huset är frysen och jag funderar på att byta den just pga ljudet
 
KungAnka skrev:
Varför måste du göra foder av MDF? Hyllplan funkar väl att bygga av.

Jag satte nya gummilister runt fönstren i ett rum. Det blev för tätt och rummet kändes fuktigt och "hurvet" trots 23 grader. Jag rev ur listerna och rummet blev bättre än nånsin.
Hyllplan hade jag gärna använt om priset var i närheten av MDF. Så är inte fallet i Sverige (men väl i Lettland t.ex, där de säljer importerat hyllplan i furu från Tyskland...)
Dessutom har just mina MDF kommit hem...
Är det inte mer spånskiva som kan ha höga halter formaldehyd? Hur är det med detta egentligen, i varenda Äntligen hemma leker de ju med de där MDF...
 
Jo det börjar väl bli dags med ventilation nu. Efter tilläggsisolering och treglasfönster är det lite tätt :p
 
Karlmb: Se till att såga och göra alla hål i mdf-skivorna utomhus. Torka av dem och måla dem klara innan du tar in dem i huset.
 
P
Vi har letat efter ljudisolerade ventiler, men inte hittat några... Du säger att du är nöjd med dina. Får man fråga vad det är för några och var man kan få tag i dem?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.