Vårt hus är byggt 1926 och den förra ägaren energirenoverade på 1970-talet. Han byggde igen alla ventiler för att värmen inte skulle läcka ut. Ut med de gamla fönstren och in med 3-glas. Vi köpte alltså ett supertätt hus utan ventilation, annat än via skorstenen och köksfläkten.

Du kan läsa blogginlägget här: Äntligen har vi ventilation i huset
 
Hej!
Kul, för vi gjorde nyligen lite samma sak. Vårt hus byggt 60 värmdes upp med oljepanna förr. Sedan har det bytts uppvärmingssystem och fönstren byttes till treglas 2006. Den enda tilluften i vårt hus blev därmed bara genom spaltventilerna på de nya fönstren i sovrummet, så vi satte två ventiler i vardagsrummet och märker också stor skillnad. Inte bara på luften utan på en jämnare värme i huset. Kanske är jag som inbillar mig men jag tycker också att källarlukten i just källaren har dämpats. Vet inte om det har ett samband =)
 
Kul att det blivit bättre! Men jag måste få fråga... Ingen imma på speglarna? Har ni satt in industriellt dimensionerad ventilation eller? Man brukar få imma även med fönstret öppet om man duschar varmt... :)
 
För övrigt, har ni postat bilder på er bokhylla tidigare? Den ser jättefin ut!
 
Tja, det är ett litet badrum, säg 5-6 kvm. En frånluft med fläkt och nu satte vi in en tilluft. Vid en snabbdusch hinner det inte bli imma på någon spegel. När jag duschar min långa jättevarma dusch blir det imma på stora spegeln på väggen, men inte på lilla spegeln som sitter på en arm och sticker ut.

Ang. bokhyllan så blev det inte av att jag skrev om den i och med att jag inte tålde den. Har övervägt att riva ut den.
 
Marlen Eskilsson skrev:
Tja, det är ett litet badrum, säg 5-6 kvm. En frånluft med fläkt och nu satte vi in en tilluft. Vid en snabbdusch hinner det inte bli imma på någon spegel. När jag duschar min långa jättevarma dusch blir det imma på stora spegeln på väggen, men inte på lilla spegeln som sitter på en arm och sticker ut.

Ang. bokhyllan så blev det inte av att jag skrev om den i och med att jag inte tålde den. Har övervägt att riva ut den.
Ah, näe, vid snabbdusch så blir det inte imma hos oss heller, då är jag med.

Haha, så olika smak man kan ha. Tycker den ser jättefin ut det lilla man ser :)
 
Vi tycker den är jättefin, det är inte det. Jag får obehag av mdf-skivorna. Misstänker att snickaren använde polska mdf-skivor med skyhöga formaldehydvärden. Men det har mattats av och känns lite bättre nu så den får nog vara kvar i alla fall.
 
Vad kul att ni har fått det bättre. Fungerande ventilation är så lågprioriterat idag. Jag konverterade vår frånluftventilation på vårt 1½vånings parhus till en FTXventilation, och känslan att vakna med frisk luft i sovrummen är oslagbar! Ett välventilerat hus är ett friskt hus!
 
Har man problem som man misstänker har med formaldehyd att göra kan man alltid pröva att plantera en massa blommor som tar upp formaldehyden, typ fredskalla, aralia, svärmorstunga och gullranka...
 
kurre86 skrev:
Har man problem som man misstänker har med formaldehyd att göra kan man alltid pröva att plantera en massa blommor som tar upp formaldehyden, typ fredskalla, aralia, svärmorstunga och gullranka...
Ja! Det har jag testat. Köpte ett tiotal växter som var på listan över sådant som "äter" formaldehyd, men märkte tyvärr ingen skillnad. Kanske hade man behövt en hel djungel ...
 
G
Hej,
Vi flyttade in i ett hus från 1978 förra året och det första vi gjorde var att få borrat 6 st tilluftsventiler. Kostnad 13,000 kr efter ROT. Antagligen en av de enklaste åtgärderna för bra inomhusklimat som de flesta inte vet om.
 
Ni duschar väl i kallvatten?
 
Formaldehyd, låter inte bra nu om jag ska göra foder på hela öv i mdf? Någon som vet om Byggmax mdf har tillräckligt låga formaldehydhalter..?
 
kurre86 skrev:
Har man problem som man misstänker har med formaldehyd att göra kan man alltid pröva att plantera en massa blommor som tar upp formaldehyden, typ fredskalla, aralia, svärmorstunga och gullranka...
Kan man "måla in" formaldehyden?
 
Varför måste du göra foder av MDF? Hyllplan funkar väl att bygga av.

Jag satte nya gummilister runt fönstren i ett rum. Det blev för tätt och rummet kändes fuktigt och "hurvet" trots 23 grader. Jag rev ur listerna och rummet blev bättre än nånsin.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.