Med mosskonst, eller mossgraffiti som det också kallas blir den tråkigaste tegelväggen vacker. För visst blir man glad av att se de gröna orden och bilderna som växer fram med tiden. Med några väl valda ord eller en liten dekoration på väggen skapar du en unik och personlig målning. För att lyckas med målningen är det bäst att först rita upp konturerna med hjälp av en penna och därefter måla på mossblandningen med pensel. Du kan också använda en pappersmallar för att bättre kunna skapa konturerna.

Du kan läsa blogginlägget här: Mossa i trädgården kan vara vackert
 
Graffiti i ett rumsrent uttryck
 
Nu kallades det ju både mossgraffiti och mosskonst, men jag tycker nog att det senare är mer talande för de här bilderna.
 
Ja synd att man inte har någon betong/stenvägg, skulle var kul att prova
 
Jag har stenvägg faktiskt, men lurar på vad man skulle mixa mossan med. En sån där mixer man har när man blandar cement kanske?
 
Marlen Eskilsson skrev:
Jag har stenvägg faktiskt, men lurar på vad man skulle mixa mossan med. En sån där mixer man har när man blandar cement kanske?
Varför inte bara en mixerstav ifrån köket?
 
Tänkte att jag pajar staven då, att det behövs något kraftigare. Inte sugen på att använda köksmaskinen till mossa heller ...
 
G
Det går bra att klippa mossan fint med en trädgårdssax, mal sedan mossan mellan två tegelstenar.
 
Nån tid på året det är bäst att göra det ?
 
Inte för att jag vet, men jag skulle nog satsa på hösten när det börjar bli mörkare och fuktigare.
 
Marlen Eskilsson skrev:
Tänkte att jag pajar staven då, att det behövs något kraftigare. Inte sugen på att använda köksmaskinen till mossa heller ...
En vanlig stavmixer klarar garanterat det. Se bara till att inte få med grus i mossan. Och det är väl bara att diska den sen?
 
G
Sprider sig mossan lätt så man måste vara där och sprapa bort hela tiden, eller kommer det se så fint och skarpt ut som på bilderna utan större insatser?
 
Madelene S
gäst skrev:
Sprider sig mossan lätt så man måste vara där och sprapa bort hela tiden, eller kommer det se så fint och skarpt ut som på bilderna utan större insatser?
Har dessvärre ingen koll på hur mossan växer på kringliggande ytor efter ett tag. Du får prova dig fram. Men jag skulle tro att den håller sig ganska bra på plats och att den inte sprider sig allt för fort.
 
G
Bilen!!!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.