Partytält är en snackis på Byggahus.se just nu. Inte så konstigt, med alla studentfester som har varit kanske. Men ett partytält är bra till mer än att ha party i. Det är perfekt att stå under och måla brädor t ex.
Per lackade om våra förrådsdörrar härom veckan och då hade vi verkligen behövt ett. Lacken skulle penslas på i 6 lager och allt kunde inte göras på en dag. På natten kom daggen och lämnade märken i lacken. Hade dörrarna varit skyddade i ett partytält hade man sluppit att slipa en extra gång.

Du kan läsa blogginlägget här: Partytält - bra till både party och bygge
 
När jag tittade på tält var jag väldigt noga med vikten. Mest kg per krona, gissade jag mig till skulle ge mig mest stabilitet. Det blev ett likadant som Elpacos. Inga plastkopplingar :)
 
Det låter smart. Vilken sort är det?

Tillägg: Ser ut som Julas lyxpaviljong
 
Jag skaffade ett partytält inför ett bygge. Det är dock inte enbart fördelar med partytälten.

Det blir nån slags växthuseffekt i det. Varm och fuktig luft gör att det man förvarar i tältet tenderar att mögla. Pappkartonger var helt upplösta när jag skulle ha dem. Gräset växer som besatt. Man tror att eftersom det inte gives vare sig sol eller regn, så skulle det vissna. Men det blev tvärt om. Det blev rena djungeln därinne. Och inte kom man åt att klippa heller, på grund av allt som var lagrat där.
 
Aha. Då kanske man bör satsa på ett med väggar som går att ta bort/rulla upp? Ska vi ha ett så hoppas jag i och för sig att vi inte har det stående där så länge, utan plockar ner det efter användning.
 
Någon som har erfarenhet av bauhaus partytält - tyckte det på 4*8 meter lät bra. Ju större desto bättre? Väger 60 kg om det nu var kvalitetsmåttet ;-)
 
Japp som nimhed påpekar är vårt tält 4x8m. Dock verkar de ändrat lite sedan förra året då ni kan skymta på min bild att öppningarna i stort sett är hela kortsidorna, vilket inte verkar stämma med HNs bild nu.

Min rekommendation är att se till att man verkligen har fyra helt stängbara väggar. Det är inte så kul att ha (nymålat) virke vid kanterna om det blåsregnar.
 
Jag köpte Harald Nyborgs 3x3m med två extra väggar.
http://www.harald-nyborg.se/partytalt-3x3m-vit.html
Det är helt värdelöst! Efter bara några millimeter regn säckar taket och stora pölar bildas. Snabbt blir pölarna så stora att duken ger med sig av tyngden så vattnet forsar in. Mängder av silvertejp krävdes dessutom för att hålla ihop pinnarna (varje sida/stolpe består av tre korta pinnar som sätts ihop). Utan tejpen gick pinnarna isär när det kom en vindby. Det enda tältet duger till är möjligen som solskydd en vindstilla dag
 
Hemmakatten
Vi köpte partytält för att lasera/måla vår panel. Helt värdelöst då det blåste sönder nästan med en gång. Trots flera räddningsförsök med fler linor mm så slutade det hela som en hög med skrot och dumpades på tippen.
 
Jag har Harald Nyborgs 8x4 m med 38 mm rör (har jag för mig..)och med extra linor är det rejält vindtåligt vilket behövs där jag bor.
 
Jag köpte tältet från Jysk för att ha till ett garagebygge. Det klarade precis första sommaren, då hade det blåst sönder en del (trots väl förankrat). Andra sommaren gick det sönder mer och mer samt att taket började läka. Så dessa typer av tält är att se som förbrukningsvara alt mycket korta projeket...
 
S
Jag köpte ett 3 x 6 m från Clas Olsson. De har bra support om något går sönder. De säljer reservdelar styckevis.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.