G
Skriver man inlägg om negativa erfarenheter är det oerhört viktigt att följa upp med hur det gick så att det inte slutar med tomma enbart negativa ändar.

Lika viktigt är att de som läser internetforum och även svarar i såna här trådar förhåller sig sakligt och neutralt. Min uppfattning är att många är dåliga på att vara sakliga och objektiva och man bör därför dela det som skrivs med 3,14 för en mer korrekt beskrivning av hur illa det är. Man ska också komma ihåg att några missnöjda kunder inte betyder att det är ett skojarföretag och att för varje inlägg med klagomål finns det förmodligen 1000 nöjda kunder som inte rapporterar något.
 
G
Jag vet ingenting om dessa fall, men jag har sett hur företag (och människor för den delen) förtalas utan grund och hur hårt det tar. Om företag missköter sig är det bra att det kommer fram, men ibland har företagen (läkaren, läraren, politikern...) agerat helt rätt men drabbats av en kund som har en förvrängd uppfattning om vad som hänt. Det som skrämmer mig mest är inte att det finns enstaka människor som inte mår bra och kan skriva vad som helst, utan att det är så lätt att få så många att haka på förtalskampanjen. Tänk om vi människor kunde lära oss lite källkritik och inte tro på allt. Men som sagt, självklart ska man få varna andra de gånger man verkligen vet hur det förhåller sig.
 
A
Hej!

Detta var en intressant diskussion, vill som företag komma in och berätta hur vår situation ser ut.

Som ansvarig för de finländska webbutikerna XXXX så skall jag berätta att det är inte alltid så lätt för oss som företag att göra rätt alla gånger, fast vi naturligtvis försöker vara alla kunder 100% tills lag.

- Ibland blir det förseningar, det beror på slutförsäljning i vårt lager, inleveranser som är försenade och det vanligaste felet är att Posten sjabblar till det och leveransen blir av oförklariga fel försenad. Idag finns tyvärr ingen aktör som lyckas med varje leverans till 100%.

- Problem två är att folk vill ha ett bra pris tilika som de kräver hög service och att man nästan skall vara expert på varenda produkt man säljer. Generellt kan man säga att dess bredare företaget är, dess sämre kan de sina produkter de säljer. Vi försöker hålla produktutbildning 1-2 ggr per månad för att våra anställda skall kunna våra produkter och därigenom ge en bättre service till kunden. Vi kan dock ärligt säga att vi har inte koll på våra produkter mer än till 80%.

- Det mänskliga misstaget, vi som jobbar är bara människor, vi gör fel. Det försöker vi jobba bort med automatiska system. processer och rutiner. Exempelvis har vi ett system som påminner om inte ett reklamationsärende har rört sig på någon dag. När de gäller reklamationer, så måste vi ofta vara i kontakt med tillverkaren och där tar de alltid lite tid för kommunikationen att röra sig.

- Ett särskilt stort problem som är unikt för oss är att många av vår personal kan inte svenska, vi kommunicerar på finska eller engelska. Detta är dock något vi jobbar hårt på och vi översätter mycket av kundfrågorna internt när vi kontaktar våra leverantörer/ dig som kund osv.

Detta är alltså de problem jag kommer på som ställer till det för oss som företag, det som skiljer företag och företag. Är att endel företag helt uppenbart inte bryr sig i kunden efter köpet är gjort. Kom dock ihåg att de finns företag därute som vill ge en så bra kundservice som möjligt.

Som slutord vill jag säga:
"Ja, vi har missnöjda kunder"

Hälsningar,

Andreas Andersson
 
Jätte bra artikel. Vi i Sverige är i särklass bäst på att acceptera läget och inte säga ett pip när vi behandlas lite hur som. Hade vi alla sagt vad vi tycker och tänker vare sig om det är support, personalen på en banken eller en leverantörer så hade vi alla fått en bättre service.
Här i detta land är alla så förstående och glömmer att kunden har alltid rätt!
Jag blev så rasande förra veckan när jag åkte tåg. Inte för att det var jag själv som blev drabbad utan för att en tjej fick stå bakom en tågpersonal som skulle tvingen servera i en trång tåg. Hon gick bakom personalen i säkert en kvart och kunde inte komma förbi till sin plats och tågpersonalen totalt ignorerade kunden som gick irriterad bakom henne. Varför ska man ta emot en sån behandling som kund?
Att göra sin röst hörd oavsett om det är via ett forum eller direkt till den person som behandlar en illa bör vara en självklarhet.
Jag tackar @Marlen Eskilsson som vågar att skriva en artikel om detta och uppmuntrar folk att berätta om sina erfarenheter av företag. Detta kan bara gynna oss konsumenter.
 
G
reza666 skrev:
Här i detta land är alla så förstående och glömmer att kunden har alltid rätt!
QUOTE]

Jag kan dessvärre inte hålla med om detta stycke. En kund har inte alltid rätt, det är därför vi har en konsumentköp och konsument tjänste lag.
 
O
Tja... problemet i det hela är att en missnöjd kund ger flera missnöjda kunder.
Medans en nöjd kund bara ger en nöjd kund.

Därför måste man se till att hålla kunderna nöjda så långt det bara går....

Det intressanta är faktiskt att när ett företag omskrivs i ett forum så brukar det ofta dyka upp användare som är så nöjda, men de har oftast aldrig skrivit i forumet tidigare utan är nyregistrerade....
Men hur kan man som ansvarig för ett företag mer eller mindre hota att man måste ta bort sina inlägg....
 
Hmm En nöjd kund berättar väl ofta och gärna om ett företag som är reko åt andra, vänner, kollegor osv?
 
O
jonny74 skrev:
Hmm En nöjd kund berättar väl ofta och gärna om ett företag som är reko åt andra, vänner, kollegor osv?
Nu ska man inte ta allt så bokstavligt.... Men om man tänker till så inser man att det stämmer....¨
Läs bara på nätet... hur många startar en tråd där de vill berätta hur bra ett företag är?
 
Andreas_H skrev:
Yttrandefriheten gäller BARA mellan den enskilde medborgaren och staten @marlen. För några år sedan var det en kille som fick sparken från Volvo efter att han skrivit att Volvo "var ett dårhus" på facebook. Där framgick det klart att YGL inte kunde åberopas. Men visst ska man kunna säga vad man tycker utan att bli hotad.
Det var ju dessutom definitivt inte enda anledningen till att han fick sparken!
 
Alla företag gör fel ibland (eller kunden upplever det) men det som skiljer bra företag från dåliga är hur reklamationer hanteras.

Har många bra och dåliga exempel men ovan räcker som sammanfattning! :)
 
FixarFarsan skrev:
Alla företag gör fel ibland (eller kunden upplever det) men det som skiljer bra företag från dåliga är hur reklamationer hanteras.

Har många bra och dåliga exempel men ovan räcker som sammanfattning! :)
Helt rätt! Det är det absolut viktigaste för mig när jag själv väljer en leverantör. Tyvärr han man inget val i vissa sammanhang som tåget så därför är det viktig att folk säger ifrån också när de är missnöjda ;)
 
Outline tar väl priset dom har skyllt på mig konstant i 5,5 år ni har kanske sett bilderna jag lagt upp.. Jag har inte lagt upp det värsta ännu..
 
Finns alltid olika tolkningar men jag har sakligt och med min förmåga försökt förklara upplevelsen utifrån mitt perspektiv.
Det är tråkigt o visst kan man misslyckas ibland med sina produkter

Det är ingen kul upplevelse att efter långt gången tid äntligen få en ny dörr genom reklamation och tro saken är löst...Hänga den på plats och upptäcka den är en halv cm för smal!

Att ErsättningsDörren tillverkats för liten har man aldrig erkänt utan menar det inte är möjligt att vara precis med mått i efterhand... fast detta var reklamationssakens kärna.....att bli ersatt med en Ny dörr i samma mått som passar i den redan installerade karmen.

Förlikning är gjord men i fortsättningen borde man i all välmening kanske välja att hjälpa kunden hela vägen fram i mål ..Installera Montera och Slutföra så att allt fungerar och ser ut som innan problemen uppstått. Inte ge kunden nya problem att lösa.
 
PHP2 du har helt rätt tycker jag.
Problemet är inte dåliga produkter för det går att fixa. Problemet är hur dom väljer att hantera problemet. I mitt fall så har dom försökt hitta så många fel som möjligt och skylla på mig så dom skall slippa ta ansvar, i ditt fall så hotar dom.
I mitt fall har dom nu flyttat över ärendet till Elitfönster eftersom det är samma organisation som Outline, men det har nu tagit flera månader.. Hela tiden löften vi vill lösa det här men inget händer.. Så har man gjort under alla år ömsom skyllt på mig ömsom givit löften.
 
G
Vi vill fortfarande veta vilket företag du representerar. Bra företag marknadsför sig gärna så du berättar gärna om du är en stolt medarbetare/ägare
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.