väster skogsta skrev:
2 hen 3 dagar. .
Förlåt men vad betyder "2 hen"?
 
Det här med att ta betalt för restider har jag funderat på...jag jobbade tidigare med film och TV-inspelning och inte fick jag betalt för att åka mellan olika inspelningsplatser. Inte ens när jag var frilans kunde jag fakturera för restider, hade jag försökt skulle jag blivit utskrattad av producenterna.

Skillnaden tror jag ligger i att det finns alltid 10 pers som vill ha ditt jobb inom film och TV medan det är stor brist på hantverkare. Där det är yrkesmannens marknad kan denne ta vilka fantasipriser som helst och kunden har bara ett val: betala begärt pris eller inte få jobbet utfört. Där det är kundens marknad måste yrkesmännen slåss om jobbet och då skulle det knappast vara någon som vågade fakturera framkörning.
 
Varför inte namnge leverantören o dennes offert specificerat på vad ni skriftligen begärde offert på?
Då blir ju offerterna jämförbara även om det alltid blir tolkningar i slutänden när amatör o proffs redovisar. Problemet är ofta att proffset för att få affären uttrycker sig luddigt o tolkar in för sig fördelaktig skrivning, så är det i ALLA branscher för att inte nämna nuvarande nedskräpning i naturen VALAFFISCHERNA som lovar ALLT utan personligt ansvar.
 
T
Andreas_Hansson skrev:
Sverige behöver en fast förbindelse till baltikum "bro" så vi får lite vettiga offerter.
Desto fler fuktskadade badrum då för svenska hantverkare att åtgärda, win win situation;)
 
Min mamma fick sitt tak sönderblåst i en storm. Försäkringsbolaget (IF) skickade ut sin egen takfirma (som också agerade skadereglerare). De kom fram till att det skulle kosta 146 kkr att fixa taket. Jag bad samtidigt en annan takfirma att komma med ett förslag på att laga det, den offerten var på 49 kkr.... Så det är inte bara konsumenter som blir blåsta, även försäkringsbolag, varje dag, 365 dagar om året..Nu vet ni varför villaförsäkringarna kostar vad de gör. Jag bad IF dra av självrisken som vi skulle betalat in (100 kkr pga åldersavdrag) och betala ut de överskjutande 46 kkr i kontantersättning. La sedan till 2 lappar och fick taket ordnat =) Inte min grej att berätta för försäkringsbolag att de har anlitar dyra takläggare. Det får IF fundera ut själva, har nu för övrigt bytt hennes bolag till Folksam, deras årspremie låg på halva priset, undrar varför.
 
Skoj tråd! Eller kanske rätt trist att verkligheten skall behöva se ut så här. Själv kan jag bidra med en offert jag bad om för att få en befintlig kamin avinstallerad och en ny ditmonterad. Killen kom och räknade och kom fram till att det var ca 3 dagars jobb för två man vilket verkade rimligt. Det som inte var verkade fullt lika rimligt dock var att han ville ha runt 80000 kr för jobbet. Efter ROT-avdrag...
D v s ca 25000 kr per man och dag.. När jag nämnde att jag tyckte det lät lite högt fick jag motiveringen "jo, men tänk på att vi måste ju täcka för golv med papp och skydda övrigt från damm också". Jag tänkte på det rätt länge men fick det ändå inte till att bli rimligt med 160000 kr i ersättning till två man för tre dagars jobb.

Nu sitter jag och tittar på en annan offert här för samma jobb från annan firma. Där ska de ha 32300 för samma jobb. Före ROT-avdrag.. Efter ROT 16500.

Så, det kan löna sig att ta in offerter från lite olika håll!
 
Jag lät en Byggkonsult ta in offerter mm och slapp massa problem.

Varför gör inte fler det????
 
Fast då får man ju ta in offerter från diverse konsulter innan man kan bestämma sig för rätt byggkonsult... känns som upplagt för strul där också med ytterligare ett led mellan mig som beställare och utförare.
 
G
Jobbar som snickare (anställd) och har funderat en hel del på prissättning till kund.

Säg nu att du åker och tittar på ditt arbete för att ge dig en offert och han skall utför arbetet? :

2h :resa och diskussion om jobbet
2h :inhandla material (ni har hackat bort den gamla mosaiken själv? underlaget bör vara så rakt, slätt som möjligt då det är mosaik?)
4h : visa den anställde arbetet + diskussion + underlag
32h :utföra jobbet + resa + fakturering + omständigheter
1h :tippen
16h: för om det skall strula? > :Här kommer den kostnad som egenföretagare lägger på en massa extra timmar för att vara säker på arbetet går runt.

57x450x1.25=32062.- + material (timmar + timpenning + moms )

Detta är en bedömning utan att ens har sett vad som skall göras utan bedömer priset från din text.

Nu arbetar jag inte mot privat personer men vet att min timpenning ligger från 310-450.- exkl moms mot kund då vi arbetar mot ramavtal. (stor stad ) Men skulle vi fakturera rakt i mot kund per timme blir det 450.- exkl moms.

De som har lämnat 50.000.- är dyrt men om i har begärt in fler offerter skulle jag tippa på att de flesta ligger runt 30000.-

Men om de ville göra jobbet för 12000.- var inte seriösa nog och behövde pengarna.
Eller så arbetade det mot löpande timpenning utan påslag, för skall du begära en offert räkna med att priset blir dyrare.

Enligt din summa som du har betalat har hantverkaren arbetat för 400.- + moms

Men ber du hantverkaren ha en öppen redovisning (budget/löpande) kommer dessa små jobb bli billigare.
Ingen vill arbeta gratis eller behöva betala

/Magnus
 
Visst är det så att det tar tid och ansträngning i anspråk att sätta ihop offerter åt folk. Och kan förstå att det känns surt att lägga ner tid på detta och sen av olika anledningar bli bortvald och därmed ha lagt ner tid o ängar förgäves på offerten.

Men detta kan ändå varken försvara eller förklara hur det kan skilja en faktor fyra eller fem mellan mellan offerter från olika firmor för exakt samma jobb. Eller hur man motiverar en dagsersättning på runt 25000 kr per dag och man för ett rätt okvalificerat rivnings-och monteringsjobb. (Visserligen före skatter och arbetsgivaravgifter etc). Tyvärr är det bara tecken på en bransch som till stora delar inte är särskilt seriös. Och det får tyvärr även de som verkligen är seriösa i branschen lida för. De enda som kan styra upp detta dock är branschen själv. Hur detta ska gå till vet säkert ni i branschen bäst, men att något behöver göras är helt uppenbart som jag ser det!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.