En besökare på Byggahus lämnade just en kommentar i en artikel som jag tyckte var så bra.
Det var i artikeln Håll koll på termostaterna som han/hon skrev:
"Bytte både termostat och ventil på våra element, då de gamla var av en äldre typ, och adaptratrar krävdes. Fackmannen gnuggade händerna och presenterade ett pris på drygt 10 000 kr. Gjorde det själv på 4 timmar. Kostade drygt 1700 kr."

Du kan läsa blogginlägget här: Hantverkare med ockerpriser, ett exempel
 
Ja, jösses. Har en offert ute på Offerta. Ett trivialt jobb rörande vår ventilation: kapa ett spirorör, montera ljuddämpare och isolera. Kan omöjligt ta mer än en timme för ett proffs. Troligen ca 30 minuter. Offerten ligger på 8 timmar. Materialet är offererat till ungefär fem gånger mer än av en nätshop tar...
 
Tog in offert på eldragning och fick priset (minst) 260 tusen.
 
Granne vill byta ut två takfönster som är över 30 år gamla, mot nya i samma storlek. Snickaren vill ha 6500 Kr för varje fönsterkassett och 17000 Kr inkl ROT för att montera dem där de gamla nu sitter!
 
Har oftast haft tur. Men i somras skulle vi lägga lite plattor i trädgården... Den första vi tillfrågade gick runt i trädgården och hummade lite, frågade om vi ville ha kvitto på jobbet och när vi ville ha det så var han inte intresserad... Nummer två satt i två timmar och berättade sitt livs historia, kom sedan med ett bra pris men efter de två timmarnas klagovisa som bl.a. innefattade hur dåligt firman gick och hur dåligt skick hans maskinpark var vågade vi inte anlita honom. Nummer tre ville ha i runda tal 3 gånger så mycket som vi kostnadsberäknat till, och det förutsatt att vi rev vårt staket så att de kom åt lite lättare. Så vi la ner det projektet, i alla fall tillfälligt.
 
Tog in en offert på att flytta avlopp och dra pex-rör med vatten ca 2,5 meter samt att plugga två element från en av de största rörfirmorna i stan. Blev rätt upprörd när jag fick se offerten 22 000 efter rot exklusive material.

Tog in en annan firma på kort varsel, då ett nytt kök skulle in. De visste att det var brottom och hade kunnat safta till med vad de ville. Skickade en kille på övertid till mig dessutom.

Slutnotan hamnade på 4700 inklusive material utan rot...

Till saken hör att jag i mitt jobb träffar många husägare och ofta får frågan om hantverkare jag kan rekommendera eller kan avråda ifrån. Ni kan ju enkelt räkna ut vem jag rekommenderar.
 
Behövs det verkligen en sån här tråd till?
 
260 TUSEN för eldragning i hus???? Är elektriker så rätt intressant hur en del kör med för fasoner... Har faktiskt aldrig haft en diskussion om en faktura (så verkar göra rätt), kör raka rör med maxpris på fasta jobb och säger, ungefär timmar det tar, går det snabbare får kunden det billigare...
 
Nej denna tråd behövs inte...vi kan ta bort den samma dag som vi husägare slipper brottas med oseriösa hantverkare. Det finns många riktiga guldkorn därute, men man får vada genom skit för att hitta dom.
 
  • Gilla
Saintus
  • Laddar…
Svärmor tog in offert för att lägga om tak på ett uthus. Tot ca 40 kvm tak. Ett bolag som jobbar med tak gav ett pris på 90 kkr. Snabb överslagsräkning. 2 hen 3 dagar. Riva, nytt underlag och papp, pannor. 2*3*8*500=24 000. Material 300 kr/kvm -> 12 000 kr. Totalt 36 000 kr. Bolaget har även slogan: Inget jobb är för litet...

Jag börjar bli riktigt less på hantverkare (stora som små) som lämnar offert på jobb de egentligen inte har tid med men kan tänka sig att göra om de får saftigt betalt.
 
R
jag hör ofta vad folk får betala för diverse hantverksjobb och jag blir lika chockad varje gång..
 
Vad är det för omoraliskt att ta ut en rejäl vinst? Hur kan det kallas ocker att ta betalt vad man tycker det är värt?

Att inte alla hantverkare tar lika lite betalt är väl ett sundhetstecken. Det finns ju andra aspekter på ett jobb än ren kostnad - som kvalitet, material och även personlighet.

Är det inte kundens sak att avgöra om det är värt det?
 
Det är omoraliskt därför att man kan vara i en beroendeställning till hantverkaren (jobbet måste utföras inom en viss tid och/eller man litar på hantverkarens sakkunskap) och därför att tidsuppskattningar och materialkostnader inte står i rimlig proportion till verklig tid och verkliga kostnader.

Hypotetiskt exemplet: Är det ok att ta 10.000 kronor för att byta ut ett trasigt fönster bara för att man vet att familjen skall åka på semester dagen efter? (Det är ju billigare än att avboka resan...)

Jag tycker synd om alla kunder som inte klara av att värdera värdet av ett jobb.
 
  • Gilla
Saintus
  • Laddar…
Ja, det är OK att ta ut vilket pris som helst som kunden är villig att betala.
Kunden kan alltid vända sig till någon annan hantverkare. Det är ju inte så att det är någon bristvara direkt. Vad som kanske kan vara en bristvara är de riktigt duktiga och prisvärda.

Jag tycker också synd om kunder som inte klarar att värdera ett jobb eller som inte har någon i sin närhet som kan hjälpa till.

En intressant sak är att när folk skall ta till ett hypotetiskt exempel så tar man alltid till med något extremt - vad kommer det sig? Är inte det ett tecken på att de rationella argumenten har sinat?
 
Ok, vi lämnar det hypotetiska och tar mitt första inlägg i tråden. Verklig materialkostnad (utan rabatter men med moms) ligger lugnt under 1000 spänn. Arbetstiden från ankomst till huset till färdigt jobb är inte mer än en timme.

Offerten låg på 6500 kr + moms, dvs drygt 8000 kr.

Jag skulle vilja säga att detta är värre än mitt "fönsterexempel", men det exemplet var ju bara för att förtydliga i vilken beroendeställning som man kan hamna i.

Nu är jag varken korkad eller desperat, så jag gör jobbet själv på kanske två timmar istället. Men eftersom detta var det enda svar jag fått på offerten så hade jag inte haft mycket att välja på om jag saknat andra möjligheter...fortfarande ok?!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.