R
var nog det fulaste hus jag sett tyvärr...
 
Jag vill också veta mer om energilösningarna! Och gärna se bilder med trädgård och lite mer inredning. En planlösning tror jag inte vi fick se heller. Och gärna priset.
 
Tips, googla lite på arkitekens namn, han har en egen hemsida och en sida speciellt för husbygget.
Själv tyckte jag att huset var häftigt men att jag också saknade lite fönsteryta. Sen tror jag verkligen på passivhus för framtiden men det är synd att inte fler volymhustillverkare erbjuder passivhus. Som det är nu är utbudet väldigt litet om man inte vill (lägga pengarna på att) bygga arkitektritat..
 
Håller med, verkligen en knepig design utvändigt.
Fast är en sak som jag verkligen inte förstår. Det var ju enormt fokus på minimalt med fönster. De fönster som ändå monterades verkade ju vara riktigt bra U värde på.
Men när man ser ytterdörren så måste det väl vara en enormt dålig lösning och ha så mkt glas i den om man är så rädd för värmeläckage, hade väl varit bättre och satt ett fönstret bredvid ytterdörren.
Sen kunde programmet fokusera mer på att i det här fallet visa tittarna skillnaden mot ett vanligt hus i u värde och locka till energibesparing istället för och bara titta på % siffran fönster. Hade varit intressant och veta väggtjocklek isolering i plattan mm eller missade jag det?
 
kontorsråttan
Fult, fulare and we have a winner! ;)
Ok smaken är som baken, delad.

Vad som vore intressant är miljöpåverkan över livstid. (oavsett utseendet på huset)
Lönar det sig att producera massa plast för att bygga energisnålt, eller ska man bygga av naturmaterial och använda energin att hålla värmen?

Hur friskt är huset efter x antal år, jmf med ett naturmaterialhus?

Det vore mycket mer intressant än om man vill flytta eller inte.

Programmet fokuserade på hur jobbigt det skulle vara att lämna staden och flytta ut på "landet"

/M

OT.
Enligt mig så har man ingen gatubelysning på landet, får man har inga gator, men smaken som sagt är delad och jag uppskattar att folk vill packa ihop sig, får då kan mitt fria läge få förbli fritt.
 
Rafael Ospino
surfarn skrev:
Tips, googla lite på arkitekens namn, han har en egen hemsida och en sida speciellt för husbygget.
Själv tyckte jag att huset var häftigt men att jag också saknade lite fönsteryta. Sen tror jag verkligen på passivhus för framtiden men det är synd att inte fler volymhustillverkare erbjuder passivhus. Som det är nu är utbudet väldigt litet om man inte vill (lägga pengarna på att) bygga arkitektritat..
Som det ser ut idag snackas det mycket om passivhus, och flera tillverkare erbjuder s k "certifierade passivhus".
Tyvärr utdelas certifikatet redan när man för det certifierande organet berättat hus man tänkt sig att nå målet.
Sedan måste husets verkliga energiprestanda verifieras genom mätning, varefter ett verifikat utfärdas.
Först då är huset ett äkta passivhus. Problemet är bara det att det inte finns fler sådana än, mig veterligt, tre stycken totalt! Detta är alltså inget annat än ett kvalificerat lurendrejeri!
Detta alldeles oavsett om de är seriebyggda, egna påfund eller ritade av namnkunniga arkitekter.
Med andra ord misslyckas de flesta gruvligen! Det är inte alls ovanligt att "passivhusen" använder dubbelt så mycket energi som förespeglats. Förspeglats, ja! För ingenstans i kontrakten garanteras att köparen får ett verifierat passivhus eller att det skall klara några andra energikrav, knappt Boverkets minimikrav...
https://www.byggahus.se/bloggar/marlen+eskilsson/3188-experimenten-du-riskerar-att-fa-betala.html

Slutligen några ord om det aktuella bygget, NollEnergi-hus och Klimatfrågan.
Anledningen till att energianvändningen överhuvud taget lyfts är naturligtvis att vi vill reducera miljöpåverkan från vårt boende. Men för att boten inte skall vara värre än sjukdomen måste vi göra s k livscykelanalyser, där vi tar hänsyn till den totala miljöpåverkan under husets livstid.
I detta fall är väggarna i en sandwichkonstruktion med, vad det verkar, 300 mm cellplast. Detta är ett fossilt material, som dessutom oftast avger höga mängder miljögifter under hela sin livslängd. Livslängden vet vi inte heller. Visserligen finns erfarenheter från materialen enskilt, men inget om hur de påverkar varandra.
Dessutom är tillverkningen av cellplast oerhört energikrävande.
https://www.ekobyggportalen.se/byggmaterial/isolering/

Eftersom jag inte känner till alla detaljer måste jag göra vissa uppskattningar, men totalt sett är jag nog inte helt ute och cyklar när jag uppskattar detta hus totala ingående miljöbelastning till c:a 140 ton koldioxidekvivalenter. Det måste under sin tekniska livslängd leverera ut ofantliga mängder energi till nätet för att kompensera för detta. Hoppas vi får se en uppföljning av projektet.
Vägen till helvetet är som bekant kantad av goda intentioner, och det vore väl bra tråkigt om vi energieffektiviserade ihjäl planeten...
 
kontorsråttan
Rafael Ospino, tack, precis vad jag undrade över. Då verkar ju det vara rent kontraproduktivt detta byggnadssätt.
Vore inte detta något för portalen att studera vidare?

En annan tanke som uppkommit är alla passivhus så fula? Går det inte att kombinera klassiskt stil med låg förbrukning?

Eller har jag bara missat något?
 
Livscykelanalys, ja tack! Rätt om ingående fossila material, tex cellplast som påpekats ovan. Livslängden är inte heller så imponerande. Så hur kan ett hus som har livslängd på 30 år men förstört åkermark för evigt kallas eko, eller hållbart? Ja, hållbart vill jag ha. Borde man inte bygga för att husen skall hålla 100 år. Riktigt gamla hus går ofta att underhålla på ett hållbart sätt. Dessutom håller jag med mnorlin: klassisk stil går att kombinera med hållbart. Vi har byggt så. Det är en fråga om noggrannhet och kvalitet. Förbrukningen är låg och vi värmer ett stort hus med ved genom att elda med dagars mellanrum.
 
Rafael Ospino
mnorlin skrev:
Rafael Ospino, tack, precis vad jag undrade över. Då verkar ju det vara rent kontraproduktivt detta byggnadssätt.
Vore inte detta något för portalen att studera vidare?

En annan tanke som uppkommit är alla passivhus så fula? Går det inte att kombinera klassiskt stil med låg förbrukning?

Eller har jag bara missat något?
Passivhus måste inte vara fula! Men eftersom skönhet är något individuellt och subjektivt kan vi kanske nöja oss med att konstatera att de kan se ut nästan hur som helst.
Som Eva a påpekar finns det traditionellt byggda och även äldre hus som uppvisar mycket goda energiprestanda. Faktum är att många av dem säkert skulle kunna verifieras enligt vissa passivhusstandarder!
Och det höjs allt fler röster som påpekar att våra "miljöbyggnader" inte är ekologiskt hållbara.
Men mot dessa står en oerhört stark industri som trumpetar ut hur "hållbara" deras byggen är.
Men även om de undantagsvis skulle gjort en livscykelkalkyl bygger den ofta på felaktiga premisser, såsom att de levererar projekterade energiprestanda och att huset skall stå 100 år utan underhåll...
Uppföljningen av löftena får sällan rubriker!
https://www.dn.se/sthlm/om-alla-bodde-som-i-hammarby-sjostad-vore-det-en-katastrof/
 
Måste bli väldigt deprimerande att bo i ett hus med så lite ljusinsläpp.
Nya moderna 3 glas fönster påverkar troligen energiförbrukningen inte mycket jämfört med en välisolerad vägg.
Men visst sparar man troligen en hel del med att bygga en vägg istället.
Utvändigt ser det mer ut som en tråkig skolbarack.
 
BerraSWE skrev:
Måste bli väldigt deprimerande att bo i ett hus med så lite ljusinsläpp...
Men det ÄR inte lite fönster!

Jag har i mitt nybbyggda hus 16,5% fönster/fönsterdörrar, i procent av boytan alltså.
Och det är inte alls lite, det är helt normalt för vanliga villor.

Men om man bygger ett långt, smalt, korridorliknande hus och sätter fönstren som stora skyltfönster på gavlarna blir ljusutbytet kanske inte det bästa i hela huset.

I övrigt instämmer jag helt i dina omdömen.
 
Min erfarenhet av cellplast (frigolit) är att det brinner kraftigt och är omöjligt att släcka nä det väl tagit eld.Hur har man löst brandsäkerheten?
 
Kan tänka mig att brandsäkerheten är OK när cellplast är inlåst av icke brännbar material som gips, leca, betong etc. Utomlands (tex i mitt hemland Holland) är det vanligt med cellplast i väggarna.

I ett trästomme eller träfasad med cellplast som isolering kan man höja brandsäkerheten väsentligt genom att måla träet med någon brandskyddsfärg som Brennicks. Har själv testad lite och använd denna färg i vårt nybyggda orangeri. Fungerar verkligen bra, men kostar tyvärr en slant...

Övrigens instämmer jag med mnorlin's och Rafael Ospino's resomemang om miljöpåverkan över livstid.
 
Isolerade min källare med frigolit eftersom jag tyckte att materialet var fuktsäkert. Eftersom jag hade både gippskivor, träreglar och cellplast över byggde jag en låda och fyllde den med ett 10 cm tjockt lager cellplast. Borrade upp några hål i reglarna.
Slutligen hällde jag in ett par dl bensin och tände på lådan som stod på högkant. Tog inte mer än 5 minuter innan det brann rejält i lådan och flammorna sprutade ut genom hålen. Att komma åt med vattenslangen visade sig omöjligt pga. de varma blåslampe liknande flammorna. Röken var också svart och stinkande med massor med sot. Vi fick ge upp försöket att släcka eftersom vi var osäkra på om röken kunde vara skadlig.
Annars hade vi en brand i en fastighet här i Västerås pga. Att en hantverkare råkade lägga ifrån sig en gasvärmare som resulterade i att cellplasten bakom putsen tog eld. Hantverkaren lyckades inte släcka elden vilket resulterade i att brandkåren fick rycka ut. Skadorna på fastigheten blev inte så stora men det blev ett rejält sotsvart moln över Västerås.
Och cellplasten i min källare? Jo den åkte ut inom en vecka!
 
Därför brukar man addera HBCD (brom) vid tillverkningen av EPS. Från 2015 ska det vara mer miljövänliga medel som apyrum, paximer eller EFP.

Nallepu: vilken cellplast använda du?

Flamskyddad EPS och XPS används faktiskt mer och mer i byggbranschen pga sina många fördelar.

https://www.youtube.com/watch?v=gmzQZ-eR338
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.