Precis så kände jag med, att man kan fråga först. Dessutom ligger det rejäla grenar från ett fällt träd precis vid parkeringen och dem kunde han annars ha använt. Men men. Vi får se vad de säger när husleverantören lyckas få tag på dem.

elpaco skrev:
Haha det är verkligen tragikomiskt. Vilken skit! Just det här att en del personer "bara skall fram" och tycker att man skall vara nöjd när de grejar det åt en. Verkligen svinigt att inte höra av sig och fråga INNAN han använde dem. Annars kunde ju frågat lytt "har du något jag kan stoppa under däcken, får jag ta staketet?"
 
En liknande grej hände mig. En dusch- och toalettbod skulle ställas upp på min trädgård medan badrummet reparerades. Det skulle gå att lyfta in den på gården med kran enligt leverantör. Då jag kom hem hade densamme kört rakt in på gården med tungt fordon, vilket förstört gräsmattan, kört ned staketstolparna och krossat betongmuren som de satt fastsatta i. Dessutom var det inget kvar av rabatten.

Jag tog kort på allt för att få det dokumenterat. Jag mailade allt till chefen på leveransföretaget och meddelade att han hade 24 timmar på sig att gjuta en ny staketgrund och sätta upp likvärdiga staketstolpar. Vidare att jag inte accepterade några ursäkter eller förklaringar. Allt skulle vara återställt till originalskick helt enkelt. Skedde inte detta skulle jag skicka över materialet till polisen och göra en anmälan om skadegörelse plus allt annat de kunde komma på i frågan om relevanta anmälningspunkter.

Jag fick ca 12-15 telefonsamtal från leverantören, men besvarade inget av dem. Det fanns ingen anledning och om han ville mig något utöver det jag meddelat i mailet kunde han maila tillbaka, så att allt fanns på pränt istället för att det skulle bli någon ord-mot-ord-situation senare.

Jag var tyvärr bortrest de närmaste 24 timmarna, för det hade varit ganska kul att se förövarna arbeta natten igenom (vilket jag antar att de gjorde) med att återställa min trädgård, staket, betongmur etc.
Förutom några sönderkörda blommor och förstört gräs utförde de ett gott återställningsarbete.

Hårt?
Nej, inte det minsta anser jag.
Ingen, oavsett anledning, har någon som helst rätt att förstöra min egendom. Svårare än så är det inte.
 
Jag tycker det var bra gjort av dig. Jag är nog ofta för snäll. Fick svar från åkeriet idag, de argumenterade emot och chauffören ljög dessutom om att snickaren skulle ha stått och pekat på staketet och sagt att han kunde plocka ur skräphögen.

Ur ett av mejlen:
"Hej det var snickaren som sa att han skulle ta något och sen pekade han åt chauffören.. Såg inte ut som det var direkt nyskick på bilden !? Stämmer det inte att ni satt upp nytt staket ?
Du kan väl ringa mig imorgon när jag är tillbaka på jobbet."

Bara det att snickaren var hemma sjuk. För han ringde mig och frågade om jag kunde täcka över trappan med presenning så det klarade sig tills han kom dagen därpå, vilket jag åkte hem och gjorde. Och det spelar väl ändå ingen roll om staketet är nytt eller ej. Jag satte upp det för ett år sedan. Det är mitt staket oavsett.

Jag svarade att de kan ringa mig imorgon när de är på plats istället och skickade tre bilder på hur det ser ut. Vi får se var det bär hän.


Fiambala skrev:
En liknande grej hände mig. En dusch- och toalettbod skulle ställas upp på min trädgård medan badrummet reparerades. Det skulle gå att lyfta in den på gården med kran enligt leverantör. Då jag kom hem hade densamme kört rakt in på gården med tungt fordon, vilket förstört gräsmattan, kört ned staketstolparna och krossat betongmuren som de satt fastsatta i. Dessutom var det inget kvar av rabatten.

Jag tog kort på allt för att få det dokumenterat. Jag mailade allt till chefen på leveransföretaget och meddelade att han hade 24 timmar på sig att gjuta en ny staketgrund och sätta upp likvärdiga staketstolpar. Vidare att jag inte accepterade några ursäkter eller förklaringar. Allt skulle vara återställt till originalskick helt enkelt. Skedde inte detta skulle jag skicka över materialet till polisen och göra en anmälan om skadegörelse plus allt annat de kunde komma på i frågan om relevanta anmälningspunkter.

Jag fick ca 12-15 telefonsamtal från leverantören, men besvarade inget av dem. Det fanns ingen anledning och om han ville mig något utöver det jag meddelat i mailet kunde han maila tillbaka, så att allt fanns på pränt istället för att det skulle bli någon ord-mot-ord-situation senare.

Jag var tyvärr bortrest de närmaste 24 timmarna, för det hade varit ganska kul att se förövarna arbeta natten igenom (vilket jag antar att de gjorde) med att återställa min trädgård, staket, betongmur etc.
Förutom några sönderkörda blommor och förstört gräs utförde de ett gott återställningsarbete.

Hårt?
Nej, inte det minsta anser jag.
Ingen, oavsett anledning, har någon som helst rätt att förstöra min egendom. Svårare än så är det inte.
 
Det är väl klart att staketet inte är i nyskick på bilden, det är ju för f-n överkört med en lastbil!

Åkeriet vill att du ska ta ansvar för att klara av hela soppan; Du ska ringa upp dem, du behöver skaffa fram vittnesmål från snickaren som inte var där, du måste bevisa att staketet var nytt.

Du kanske skulle hålla dig till mejlkontakt, det kan vara lättare att framföra "svåra" synpunkter så, snarare än via en muntlig kontakt. Man kan ju också undra om inte åkeriet har viss vana att hantera dylika händelser. Mejl "finns" kvar som bevis, ett telefonsamtal och en muntlig överenskommelse är nog inte mycket att hålla sig i när det blåser.

Har du funderat på att prata med en konsumentrådgivare innan din nästa kontakt? Då kan du kanske får några råd och tips om ersättningskrav.

Föreslår att du kopierar in din lokala konsumentrådgivare i ditt mejl, bara för att sätta lite tryck på åkeriet och chauffören.
 
Lugn nu senior. Om staketet är relativt billigt, och Elina skall ha mer kontakt med husföretaget och kanske även åkeriet, så kan det nog löna sig att ligga lite lågt och inte elda på. Istället för att hävda sin rätt nu, kan det vara ett effektivt argument vid tex slutbesiktning och tal om extrakostnader..
 
De ringde idag och var dessutom supertrevliga och bad om ursäkt osv, så det kändes bra. Och de kommer att kompensera mig. Exakt hur vet jag inte ännu, mer än att jag får nya staketbitar på något sätt. Jag skulle återkomma till dem när jag kollat upp om stakettypen fortfarande finns kvar i någon bygghandel.

Håller helt och hållet med dig om att mejlkontakt är bäst för själva avtalandet, så att det finns något att hänvisa till ifall det blir problem.

Jag tycker också ditt råd om konsumentrådgivare är mycket bra. Nu är ju detta förmodligen löst redan men andra som läser här kan ha nytta av det rådet. Ska nog ta med ditt råd i nästa bloggpost faktiskt. (y)

Senior skrev:
Det är väl klart att staketet inte är i nyskick på bilden, det är ju för f-n överkört med en lastbil!

Åkeriet vill att du ska ta ansvar för att klara av hela soppan; Du ska ringa upp dem, du behöver skaffa fram vittnesmål från snickaren som inte var där, du måste bevisa att staketet var nytt.

Du kanske skulle hålla dig till mejlkontakt, det kan vara lättare att framföra "svåra" synpunkter så, snarare än via en muntlig kontakt. Man kan ju också undra om inte åkeriet har viss vana att hantera dylika händelser. Mejl "finns" kvar som bevis, ett telefonsamtal och en muntlig överenskommelse är nog inte mycket att hålla sig i när det blåser.

Har du funderat på att prata med en konsumentrådgivare innan din nästa kontakt? Då kan du kanske får några råd och tips om ersättningskrav.

Föreslår att du kopierar in din lokala konsumentrådgivare i ditt mejl, bara för att sätta lite tryck på åkeriet och chauffören.
 
Det har du rätt i. Jag svarade glatt och hörsammade vad de hade att säga och de var supertrevliga denna gången. Så nu hoppas jag att det löser sig :D

elpaco skrev:
Lugn nu senior. Om staketet är relativt billigt, och Elina skall ha mer kontakt med husföretaget och kanske även åkeriet, så kan det nog löna sig att ligga lite lågt och inte elda på. Istället för att hävda sin rätt nu, kan det vara ett effektivt argument vid tex slutbesiktning och tal om extrakostnader..
 
elpaco skrev:
Lugn nu senior. Om staketet är relativt billigt, och Elina skall ha mer kontakt med husföretaget och kanske även åkeriet, så kan det nog löna sig att ligga lite lågt och inte elda på. Istället för att hävda sin rätt nu, kan det vara ett effektivt argument vid tex slutbesiktning och tal om extrakostnader..
Väldigt bra skrivet förstår inte varför man skall skrika och härja. Oftast kommer man längre med att vara lugn och saklig.
 
Här skrev Elina en artikel för ett år sedan när hon kämpade med att sätta upp staketet http://www.byggahus.se/tomt/hagna-tomten.

Jag tycker att det är viktigt att du kräver att de gör jobbet också och inte bara för över en summa pengar.
 
Nu va det väl så att dessa sektioner stod lösa. Då måste det ju räcka med att ersätta dessa med 4 st nya.
 
elpaco skrev:
Lugn nu senior. Om staketet är relativt billigt, och Elina skall ha mer kontakt med husföretaget och kanske även åkeriet, så kan det nog löna sig att ligga lite lågt och inte elda på. Istället för att hävda sin rätt nu, kan det vara ett effektivt argument vid tex slutbesiktning och tal om extrakostnader..
Vad jag försökte skriva, men tydligen alltför oklart, var att det är bättre att hålla kontakten via mail. Har man haft en telefonkonversation är det bra att skriva ett mail och sammanfatta samtalet och överenskommelser. Så slutar man mejlet med frågan om jag har förstått samtalet rätt. Då knyter man ihop säcken och minskar risken för missförstånd och senare problem, större antagligen.

Att gå fram som en slåttermaskin är inte min stil, det löser inga problem och minskar möjligheten att komma till en acceptabel lösning. Däremot är det bra att vara klar och tydlig, men utan att vara dum, dryg och elak. Jag arbetar i direkt kundkontakt hela dagarna och vet vem som får mest hjälp. Det är inte den som skriker och beter sig...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.