Sedan 1990-talet är det allt mer populärt att elda med ved, läser jag i den nyinskaffade boken Ved av Lars Mytting.
Varför övergår vi till att värma huset med en stenåldersmetod när huset har fiberoptisk nätförbindelse? Mytting ger flera förklaringar till vedeldningens renässans:

Du kan läsa blogginlägget här: Därför allt mer populärt att elda med ved
 
Jag håller med om att det blir skönare värme från en kamin eller vedspis.
I mitt hus har jag oljefyllda element och luftvärmepump men det är bara när jag eldar i kaminen eller vedspisen som det blir sån där trevlig värme inne.

Glasdörr har jag på kaminen, känns trevligt det också. :)
 
Håller fullständigt med. Det är tur att vi bor lite utanför staden eller byarna runt omkring för kommunen vill att man bara ska elda HÖGST en gång per vecka. Det gör ju inte vi. Varje kväll, om det inte är kallt och ruggigt. Då blir det även på morgonen. Man kan också kommentera kommunens icke vilja med ved med att alla eldar på olika dagar så vedlukten ligger alltid tät i byarna. De tänkte nog inte det. Politikerna.
 
G
Kommunerna borde lära ut mer om hur man eldar och inte att man inte ska elda. Det finns så många fel sätt att elda emot gott miiljötänk. Bra eldningstips kan man få på Kaminkungens hemsida: http://www.kaminkungen.se/Shop/Page/pgOwnPageItem.php?iId=510. Boken av Lars Mytting tar också upp en god regel för giftaslystna kvinnor som söker kunskap om en mans duglighet. Tricket är att syna hans vedstapel. En låg stapel betyder en försiktig man, möjligen blyg, medan en hög vittnar om ambitioner men samtidigt är en varning för framtida konkurs. Halvfärdiga eller hoprasade staplar, eller eländiga vedhögar direkt på marken, kan på goda grunder misstänkas tillhöra viljesvaga män; okunniga, instabila och lata, troligen begivna på sprit. Men värst av alla är ändå de som inte har någon vedstapel alls. Att gifta sig med en sådan man är inte tillrådligt.
 
S
Hej!

Blev överlycklig när jag såg trendenser.se fantastiska tips om att ladda hem Lovisa Burfitts bilder. Men jag hann inte :( Vill du dela med dig till en vänlig själ? Skulle bli över- över- över-lycklig för ett mail med de högupplösta bilderna till Sarastenberg@msn.com

/Sara
 
En konst att elda rätt! Iallfall i en kakelugn. Tror kunskapen om eldning är låg, allmänt sett. För maximalt uftall krävs kunskap, har effektiviserat min eldning sen jag lärt mig HUR! Ingen mer eldning för kråkor..
 
Rogivande och trevligt med eldstad och eld!
 
Rogivande och trevligt med eldstad och eld!
 
För många av oss villaägare så saknas förutsättningar dels att hugga ner någon skog för vedproduktion och dels saknas en vedbacke där man kan såga upp och klyva veden till lämpliga längder för att elda i den öppna spis eller i vedpannan.

Då återstår det att köpa ved från någon leverantör i grannskapet. Detta är ett äventyr också om man inte är uppmärksam. Jag beställde sistliden höst 2 m³ kluven björkved för leverans till mitt hus. Leverantören kom och tippade av ett lass som jag betalde enligt annonspriset 420 kronor per m³ som uppgavs vara det lägsta priset som fanns på Blocket. Efter att ha travat in veden i vedboden gjorde jag en uppmätning av volymen och kunde då finna att det bara var lite styft 1,0 m³ i stället för 2 m³. Kontaktade leverantören och påtalade detta och fick svaret att han levererade 2 m³ stjälpmått. Med detta menades att han hade en skopa på traktorn som rymde ca 2 m³. Detta framgick inte av annonsen varför en reklanmmation gjordes.

Vedhandlaren struntade dock i detta och för dessa 1,0 m³ fick han 840 kronor vilket motsvarar reellt 840 kronor per m³ i stället för uppgivna 420 kronor. Bedragare finns det uppenbarligen inom alla brancher.
 
B
http://www.friskluftnu.se/
 
G
Sveriges miljömål nr 15 lyder: God bebyggd miljö. Städer, tätorter och annan bebyggd miljö skall utgöra en god och hälsosam livsmiljö samt medverka till en god regional och global miljö.




VET DU att den småskaliga vedeldningen är ett av Sveriges största hälsorelaterade miljöproblem?

VET DU att biobränsleeldning klassas som miljöfarlig verksamhet?

VET DU att det finns massvis med vetenskapliga rapporter om det hälsoskadliga i rökgaserna?

VET DU att forskare anser att dagens vedeldning utgör den tredje största miljörelaterade cancerrisken i Sverige?

VET DU att tonvis av carcinogener från förbränning av ved och flis släpps ut över landet?

VET DU att småskalig vedeldning har uppskattats stå för hälften av Sveriges utsläpp av cancerframkallande ämnen och partiklar?

VET DU att småskalig vedeldning i Sverige svarar för nära 50 % av utsläppen av polyaromatiska kolväten (PAH) och cirka 25 % av utsläppen av flyktiga organiska ämnen (VOC)?

VET DU att vedeldningens bidrag till cancer orsakad av PAH är av samma storleksordning som vägtrafikens?

VET DU att i relation till vedeldningens omfattning är utsläppen gigantiska?

VET DU att vedröken utöver cancer ger upphov till mer eller mindre allvarliga besvär hos 100000-tals astmatiker samt hjärt- och lungsjuka?

VET DU att luftföroreningar kan verka som trigger till andra hälsoproblem?

VET DU att det starkaste sambandet föreligger mellan partikelhalt och astmasbesvär?

VET DU att i villaområden kan så mycket som 50 % av partiklarna komma från eldning?

VET DU att vedeldning är den näst vägtrafiken största källan till utsläpp av bensen?

VET DU att halten av bensen är dubbelt så hög hos vedeldare som hos andra?

VET DU att vedeldningens bidrag till partikelutsläppet i Sverige är 35000 ton av sammanlagt 75000 årston?

VET DU att det allra mesta av cancergifterna i luften i landets tätorter kommer från villapannor för ved samt från dieselmotorer?

VET DU att halterna av de cancerframkallande ämnena från småskalig vedeldning är så höga att de i stort sett överallt överskrider Miljöhälsoutredningens miljömål, i tätorter med upp till tio gånger?

VET DU att bensen och butadin har beräknats utgöra den största risken vad avser cancerframkallande ämnen emitterade från vedeldning?

VET DU att vedeldningen släpper ut metan?

VET DU att metan har 21 gånger större påverkan på växthuseffekten än koldioxid?

VET DU att även utsläpp av stoft kan vara klimatpåverkande?

VET DU att flyktiga kolväten (som finns i ved- och pelletsrök) ger 11 gånger större påverkan än koldioxid?

VET DU att begreppet "miljögodkänd" vad gäller pannor m m saknar stöd i författning och är oegentligt begrepp?

VET DU att nästan inga mätningar har gjorts i vedeldningsmiljöer?

VET DU att det är förorenaren som ska betala?
 
G
VISSTE DU INTE att nedanstående är rent nonsens utan vetenskaplig grund. Det existerar i Sverige i praktiken ingen som helst fri forskning.

VISSTE DU INTE att ett säkert sätt att göra svensk akademisk karriär är att bli kompis med rätt politiker och familjestiftelse.

VISSTE DU INTE att en rad svenska forskningsmyndigheter nyligen uppdraget att "upptäcka vedeldningens dödliga hot".

VISSTE DU INTE att verkliga motivet till detta inte alls är någon omsorg om hälsa och miljö.

VISSTE DU INTE att statens och storkapitalets verkliga problem är att vedeldningen undandrar staten beskattning och elbolagen omsättning.

MEN FÖR ÖVRIGT ligger det säker "massor" i det du säger...



gäst skrev:
Sveriges miljömål nr 15 lyder: God bebyggd miljö. Städer, tätorter och annan bebyggd miljö skall utgöra en god och hälsosam livsmiljö samt medverka till en god regional och global miljö.




VET DU att den småskaliga vedeldningen är ett av Sveriges största hälsorelaterade miljöproblem?

VET DU att biobränsleeldning klassas som miljöfarlig verksamhet?

VET DU att det finns massvis med vetenskapliga rapporter om det hälsoskadliga i rökgaserna?

VET DU att forskare anser att dagens vedeldning utgör den tredje största miljörelaterade cancerrisken i Sverige?

VET DU att tonvis av carcinogener från förbränning av ved och flis släpps ut över landet?

VET DU att småskalig vedeldning har uppskattats stå för hälften av Sveriges utsläpp av cancerframkallande ämnen och partiklar?

VET DU att småskalig vedeldning i Sverige svarar för nära 50 % av utsläppen av polyaromatiska kolväten (PAH) och cirka 25 % av utsläppen av flyktiga organiska ämnen (VOC)?

VET DU att vedeldningens bidrag till cancer orsakad av PAH är av samma storleksordning som vägtrafikens?

VET DU att i relation till vedeldningens omfattning är utsläppen gigantiska?

VET DU att vedröken utöver cancer ger upphov till mer eller mindre allvarliga besvär hos 100000-tals astmatiker samt hjärt- och lungsjuka?

VET DU att luftföroreningar kan verka som trigger till andra hälsoproblem?

VET DU att det starkaste sambandet föreligger mellan partikelhalt och astmasbesvär?

VET DU att i villaområden kan så mycket som 50 % av partiklarna komma från eldning?

VET DU att vedeldning är den näst vägtrafiken största källan till utsläpp av bensen?

VET DU att halten av bensen är dubbelt så hög hos vedeldare som hos andra?

VET DU att vedeldningens bidrag till partikelutsläppet i Sverige är 35000 ton av sammanlagt 75000 årston?

VET DU att det allra mesta av cancergifterna i luften i landets tätorter kommer från villapannor för ved samt från dieselmotorer?

VET DU att halterna av de cancerframkallande ämnena från småskalig vedeldning är så höga att de i stort sett överallt överskrider Miljöhälsoutredningens miljömål, i tätorter med upp till tio gånger?

VET DU att bensen och butadin har beräknats utgöra den största risken vad avser cancerframkallande ämnen emitterade från vedeldning?

VET DU att vedeldningen släpper ut metan?

VET DU att metan har 21 gånger större påverkan på växthuseffekten än koldioxid?

VET DU att även utsläpp av stoft kan vara klimatpåverkande?

VET DU att flyktiga kolväten (som finns i ved- och pelletsrök) ger 11 gånger större påverkan än koldioxid?

VET DU att begreppet "miljögodkänd" vad gäller pannor m m saknar stöd i författning och är oegentligt begrepp?

VET DU att nästan inga mätningar har gjorts i vedeldningsmiljöer?

VET DU att det är förorenaren som ska betala?
 
A
Vill du bidra till en ännu mer förorenad luft så förstår jag, annars är det bland det dummaste man kan göra 2013. Se punkter ovan bland annat.
 
Vi eldar i vattenmantlad kamin så vi får värmen både från kaminen och elementen i hela huset, funkar kanon.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.