För ett par veckor sedan ringde en journalist från Dagens Industri mig. De skulle skriva en artikel om någon som byggde sitt hus helt själv. Journalisten frågade bland annat:
"Hur är de här människorna som bygger sitt hus själv? Är det av ekonomiska skäl de bygger själva?"
Jag har ju stött på en hel del självbyggare genom åren. Nu fick jag tänka efter vilka gemensamma drag jag har kunnat se.

Du kan läsa blogginlägget här: Hur är den som bygger själv?
 
Mikael_L
Och sen är vi nog inte riktigt kloka i huvet, heller .... :p
 
re: Mikael_L

Att inte vara riktigt klok underlättar :)
 
Jag får nog instämma med det du skrivit. Sedan tycker jag ofta de inte brukar se problem som uppstår på samma sätt som kanske många andra. De är ofta kreativa och ser en lösning så tidigt så de reagerar inte över det problem som andra kanske hade lagt ner projektet för.
 
Tillkommer nog också ett personlighetsdrag av "Kan själv" och att inte fullt ut vilja riskera att någon klantig hantverkare "förstör". Som självbyggare tror jag också att man går igång på att klura ut just de där finurliga lösningarna, och värdesätter själva resans gång och inte bara slutresultatet.
 
Håller med ovanstående!
Självklart spelar praktiska saker som ekonomi en stor roll men också existentiella saker som att få uppföra något som består och som överlever en själv. Sätta sitt avtryck. Att skapa något för sig själv och sin familj. Kicken man får när man är klar är betydligt större om man rott projektet i land på egen hand. Att köpa ett befintligt hus formgivet för någon annan, eller ett opersonligt kataloghus är inte samma kick.
 
Jag? Hjälte? Samhällets stöttepelare? Om du säger det så...
 
Kan bara svara för mig själv, men ovanstående egenskaper stämmer rätt bra på mig. Slutligen tycker jag att det är mycket tillfredställande att veta att jag har byggt allt själv, att jag vet exakt hur allt är gjort och konstruerat. Extra roligt blir det när 90% av vänner/bekanta/släktingar tror att det är supersvårt att bygga hus och inte kan fatta hur man lyckas med något liknande :)
 
Ja jösses vilken bra fråga....men för min egen del är det nog en kombo mellan att kunna och att vilja testa gränserna och det klart att det underlättar att vara driven, envis och målinriktad...
 
Håller med Gabbe1 här...vet inte hur många gånger man fått frågan "Är du snickare/Arkitekt/rörmokare?"...och man får svara "Nej, jag är bara läskunnig, klarar av att läsa installationsmanualer, bygganvisningar, BBR-regler etc..."
 
För min personliga del (som dock "bara" renoverar och bygger till) så har jag följande drivkrafter:
- Ekonomiskt, vill spara pengar.
- Tycker det är är kul att bygga och klura och konstruera.
- Vill få kontroll över hur det är gjort, inga byggfusk och slarvlösningar, det får hellre ta lite tid och bli bra.
 
För egen del beror det på 2 saker att jag gör allt själv:

Jag får allt som jag vill ha det och det blir billigare. :)
Och hur jag är som person?
Liten korkad och ful kanske passar. :wow:
 
Bra inlägg tycker jag, men man behöver inte fokusera sig så mycket på vinsten, om man nu gör någon vinst, man kanske försakar sin familj eller sliter ut sig i förtid m m. Men om man anser att man gjort en vinst, med det egna arbetet, då kan det lätt bli till en besvikelse, den dagen huset skall säljas, då det saknas kvitton för en stor del av husets värde:(
Vad gäller helt egna byggen, som mitt, ritat och byggt i lösvike, tror jag inte många gör. Däremot kan man kolla upp hur många som beställer sitt hus endast stomrest.
 
Har snart avslutat mitt andra hus, (färdigt) har byggt nytt och renoverat gammalt. Kan väl bara säga att det är en livsstil, drivkraften är så stor så det finns inget som kan stoppa en. Ska till sommaren leta upp ett nytt projekt.
Kreativitet,svårt att sitta still osv är också en anledning.
Driver eget företag och är anställd (lärare) sedan bygger, renoverar,restaurerar,konstruerar jag mitt hus övrig tid.
Ibland får man nog då lägger man ner verktygen ett tag sedan börjar man igen.
Sista projektet har jag lagt ca 8000 timmar på!!! allt finns dokumenterat.
 
För mig handlar det om att utmana mig själv. Jag är kunskapsnarkoman, det jag inte vet eller kan, måste jag lära mig. Den ekonomiska faktorn spelar klart in. Istället för att lägga pengar på dyra manstimmar kan jag lägga det på exklusivare material.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.