harry73
Köp en bra elmätare som visar din förbrukning i realtid, då ser man hur mycket din vardagslyx kostar. Och då kan man bestämma om det är värd det.

Jag har läst att man genomsnittligt sparar 25% om man blir mer medveten om sin elförbrukning
 
Troberg, nu driver du med mig ...?
Nope, jag är latmask och jag bryr mig inte om elräkningen, eftersom det ändå bara är värmen som är av någon dignitet där.

När det gäller biten med kontoutdragen så måste jag väl erkänna att jag gör det lite för att jäklas med miljöfascisterna om jag misstänker att jag har någon sådan bakom mig i kön, men det andra är helt enkelt att praktiska hänsyn överväger de örena på elräkningen.
 
Köp en bra elmätare som visar din förbrukning i realtid, då ser man hur mycket din vardagslyx kostar. Och då kan man bestämma om det är värd det.

Jag har läst att man genomsnittligt sparar 25% om man blir mer medveten om sin elförbrukning
hehe jo det må ju vara sant i vissa fall. Men folk har läst och hört så mycket nu, att det är påväg att bli hysteri.
Har man gjort det man kan för att minska sin elförbrukning så tycker jag att det är okej att unna sig lite vardagslyx.

I mitt fall är det diska lite oftare och duscha lite längre, vem vet. kanske till och med sätter på infravärmen på sommaren ;P


Man ska leva också!
 
Extra elkostnad för elektronik som slås på/av är inte att jämföra med kallstart på en bil. Elektroniken skitar inte ner miljön extremt mycket första minuterna, och startströmmen är så extremt kort så det ligger inga pengar där. Startströmmen har dock en åldrande effekt på elektroniken, men är den konstruerad på rätt sätt så är det inget problem, återigen - kvalité...

Dock tenderar nästan all elektronik att gå sönder eller bete sig konstigt efter cirkus 15år pga det faktum att vissa komponenter (elektrolytkondensatorer) torkar ut och slutar fungera.

JAg stänger alltid av för att spara ström, utom nya TV-n som drar nån tiondels watt i standby, det är försumbart...
 
G
Visst har beteendet betydelse. Och betendet har en orsak. Tänk själva.
Men varför denna enahanda fokusering på elsparande? El är ju rent och säkert. Vi borde kunna använda precis hur mycket el vi vill.... Men!
Hur producerar vi el? DET är en betydligt viktigare fråga för framtiden.
 
Medvetenhet och beteende är viktigt för att kunna spara el och energi. Vi har sparat över 30% genom följande åtgärder:
Satt in en sensor som läser av elmätaren och loggar förbrukningen samt att vi kan kolla den över internet.
Systematiskt gått igenom hur mycket olika saker förbrukar. Jag slog av alla säkringar och satte sedan på en i taget. Elmätaren visar förbrukningen i watt så allt noterades i ett excelark.
Åtgärderna blev att ta bort onödiga förbrukare (många bäckar små) och att alltid släcka efter sig.
En del LEDlampor blev det också.
Rätt matlagning kan också spara en del. T ex går det åt 8 ggr så mycket energi att ugnsbaka potatis som att koka den på spisen.
 
Håller med Troberg, jag börjar bli ganska trött på allt detta miljöflum som eskalerar i samhället, vilket får till följd att jag blir vrång och gör tvärtemot, speciellt om jag vet att det retar upp nån miljöpartist!
tänker t.ex. inte sluta köra V8! ljudet är så skönt så dom extra decilitrarna kan kvitta!
 
Va hände med sunt förnuft?
Att släcka lampan när man går ut ur rummet om man inte ska in igen? Att inte lämna tv, datorn eller lampor igång när man ändå inte är hemma och utnyttjar det?
Varför måste det vara så extremt åt det ena eller andra hållet?
Herregud vad överdrivet det blir...
 
harry73
Även om electrocuted försöker att chockera, blir jag inte riktig chockerad. Om han vill slösa med pengar får han väl göra det.

Själv vill jag i alla fall få en uppfattning om hur mycket mit beteende kostar, då kan jag bestämma om jag tycker det är värd det.

Och om han gärna retar upp miljöpartister, får han betala för det
 
electrocuted: Håller med om V8, även om jag av orelaterade praktiska skäl sålde min Pontiac Firebird Formula för några år sedan. V8 inte bara låter bra, den är en dröm att köra (och serva).

Dock är den inte speciellt törstig, jag klarade mig under litern på landsväg.

Karin1986: Det ser trevligare ut om det inte är så mörkt, speciellt om man som jag har en rätt stor tomt så att det är några hundra meter till närmaste granne eller gatlykta. När jag inte är hemma lämnar jag också några lampor igång, dels för husdjurens skull, dels för att tjuvar inte ska se på långt håll att det står tomt. Datorer stänger jag aldrig, det tar för lång tid att starta dem, däremot stänger jag av monitorerna av brandsäkerhetsskäl.

harry73: Visst får man betala för att reta miljöfascister, men det är prisvärt, åh så prisvärt. Det är inte mycket underhållning som är gratis, så varför inte?

(Nu ska jag kanske förtydliga och säga att det finns vettigt miljöfolk också, de som förstår problemen, proportioner och ger sig på de stora källorna. Jag skulle tex gärna minska världens kolberoende och istället ersätta med kärnkraft. De jag ogillar är de som bara är dumfientliga mot all teknik och som jagar småkällor med pincett till varje pris och som kräver att jag ska ansluta mig till deras dumhet. De kan kännas igen på sitt parningsläte: "Varje liten bit hjääääälper! Man måste tänka på miljööööön!".)

Lite skojiga länkar i ämnet:
http://depletedcranium.com/does-every-little-bit-really-help/
http://depletedcranium.com/the-top-ten-things-enviornmentalists-need-to-learn/

Observera att länkarna inte är emot miljöarbete, men de lägger fram fakta om hur man ska bedriva det för maximal effekt, och där missar merparten av miljörörelsen big time. Andra uppenbara exempel är tex genmodifierade grödor, som miljörörelsen slåss så hårt mot. Så länge som nästan en miljard människor svälter så är det inte på något sätt försvarbart att försöka stoppa effektivare grödor som inte haft några påvisbara negativa effekter "bara om ifall att".
 
G
Att slå av tv:n istället för att använda stand by sparar ca 35 kW per år (om tv:n står i stand by ett helt år).

Att öppna ungnslyvkan innebär endast att värmeenergin kommer ut i rummet snabbare än om ungnsluckan är stängd; vart skulle energin ta vägen från ugnen annars om inte ut i rummet? Man kan inte förstöra eller skapa energi...

Såklart att dioder spara el; en 40 W lampa drar ca 350 kW på ett år om den är tänd 24/7 i ett år, en diodramp från t.ex. Ikea drar 4,3-26,3 kW under samma förutsättningar. Så självklart besparar dioder elkonsumtion.

Det är inte svårare än att läsa på apparaternas märklappar eller i deras manualer och sedan räkna vad det kostar; effekt * tid = energi; ex 4 W * 24 * 365 = 35040 Wh om apparaten används oavbrutet i ett år (alltså ca 35 kWh).

Gör det inte svårare för er än vad det är...och framför allt...TÄNK LOGISKT och var kritisk mot hypade och oförklarade "sanningar".
 
Halogen 35W GU10. Livslängd 2000timmar. Inköp 30kr. 12,5st ger 25000timmars livslängd. Energipris 1,25kr/kWh => totalkostnad 1500kr (ca).
Philips Master LED 4W GU10 (motsvarar 35W halogen). Livslängd 25000timmar. Inköp ca 180kr 1st. Energipris 1,25kr/kWh => totalkostnad på 300kr (ca).

Tål att tänkas på eller? Så nog finns det fog för att investera i LED. Man kan också väga in att ljus ger viss form av säkerhet och trygghet.
 
Beror på, finns olika. Men halogen ger runt 600cd ja. Man anger ljusflödet (ljusstyrka) i cd (candela) då det handlar om riktat ljus.
MasterLED 4W 25grader 2700K (bäst att ta med färgtemp också ifall du skall kommentera det med...) ger just 600cd.
MasterLED 4W 40grader ger däremot bara 310cd.
Sen finns det andra modeller, andra tillverkare, andra spridningsvinklar....
Så den matchar uppenbarligen i ljusstyrka....

Varje generation av LED ger mer ljusutbyte per watt.
Den länk du hänvisar till är 2 år gammal!! Mycket har hänt med LED sedan dess. :)
 
G
Har ett gatuhus som jag hyr ut där hyresgästen redan under sommaren ansåg att elsystemet var felaktigt för att hon fått så hög elräkning. Analys: diskar du under rinnande vatten? duschar du länge? Sover du med öppet fönster?
Disk och dusch kostar ca en krona per tre minuter - så där var boven. Att på vintern sova med fönster på glänt eller öppen kattlucka kan kosta tusentals kronor per månad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.