Jag tänkte på det där med att spara på el och vara miljövänlig. Nog måste väl beteendet ha större betydelse för energibesparingen än produkterna?
Jämför så här till exempel:
Produkt: Snålspolande vattenkranarBeteende: Stäng av kranen så fort du är klar. Låt den inte stå och spola i onödan. Duscha snabbt, undvik bad.
Produkt: LED-lampor och andra lågenergilamporBeteende: Släck när du lämnar rummet

Du kan läsa blogginlägget här: Spara el: Mycket prylar men mest beteenden?
 
Finns ingen anledning att öppna ungsluckan för att dra nytta av värmen. Värmen sprids förr eller senare ut i huset i vilket fall, vart skulle den annars ta vägen? Risken är att om man öppnar ungsluckan så blir det för varmt och man istället vädrar ut värmen genom att öppna ett fönster eller dyligt.

Själv ser jag som den viktigaste punkten att köpa kvalitetsprodukter, inte bara möbler, som håller länge.
 
All värme som kommer från människor som vistas i huset, elektronik, belysning bidrar till husets uppvärming. Att minska detta värmebidrag leder till att värme måste tillföras från andra värmekällor. OK, en lampa i taket kanske inte bidrar så mycket, men i övrigt så är det som vilken värmekälla som helst.
Långsiktigt är bra isolering och effektiv värmeåtervinning det enda hållbara. Våra hus värmebehov styrs av kilmatet på våra breddgrader och det är vad det är.
Att köpa kvalite är viktigt om man vill tänka hållbart. Att köpa billigt skräp som måste bytas ut efter kort tid är verkligt slöseri.
 
sajjen: Min varmluftsugn surrar långt efter jag har stängt av den, så jag misstänker att det finns en elektrisk funktion för att snabbt få ner värmen=slöseri. Och den slutar surra snabbare om man öppnar luckan.
 
  • Gilla
Långfarare
  • Laddar…
Marlene: Surrandet är antagligen en ventilationsfläkt som kyler styrelektroniken i ugnen. Att få ugnen tyst är en mycket god anledning att öppna luckan, men det behövs inte för att ta till vara på värmeenergin. Det finns inget vis att "förstöra" värmeenergin, den kan bara läcka ut till resten av huset.
 
Hur gör ugnen då för att sänka temperaturen snabbt när man vill gå från 200 till 150 grader? Nyfiken bara.
 
Tillför du ingen el sjunker temperaturen ganska fort. Ugnsvredet är egentligen inget annat än ett termostatvred. Vrider du ned temperaturen så tillförs ingen mer energi förrän ugnen nått önskad temperatur.
 
Till syvende och sist handlar det om vad man kan acceptera för driftkostnader i huset. Har man hittat en lagom nivå och tillför "snålare" produkter kan man däremot öka komforten (vardagslyxen). Själv gillar jag att ha det ljust och genom att konvertera till LED kan jag ha det ljust längre och oftare till samma kostnad (även inräknat investeringskostnaden).

Isolerar man huset kan man kanske få 2 grader varmare i huset med samma uppvärmningskostnad.

Kör man med snålspolande duschmunstycken kan man eventuellt duscha något längre, osv. osv.

Själv anser jag att tipset om att köpa kvalitét var det bästa i artikeln ovan. Det torde vara det absolut bästa sättet att minska både kostnader och miljöpåverkan på lång sikt.
 
Förr stängde jag alltid av TVn. Men digitaliseringsbeslutet innebar att man nu har en flera minuter lång uppstartstid på boxen. Dvs man kan inte slå på TVn för att titta på vädret. Det är ju slut innan TVn kommit igång! Jag undrar vad det politiska beslutet om digital-TV kostat i energi i boxar som alltid står på? Energimyndigheten har inget svar. Jag stänger sällan av boxen med dom långa start-tiderna som finns idag.:S
 
Jag bryr mig inte ett dugg, vare sig när det gäller produktval eller beteende. De enda energibesparingar jag gör är den energi som förbrukas i muskler.

Jag stänger iofs monitorer när jag inte sitter vid datorn, men det är mer för brandrisken (kör av olika anledningar mest bildrörsmonitorer fortfarande, och har sett några sådana börja brinna bara sådär...).

Stänger dock aldrig datorer annars, skulle aldrig få för mig att inte använda standbyläge, kör glödlampor för att de är mycket billigare, trycker alltid att jag vill ha kontoutdrag i bankomaten fast jag inte tittar på det, duschar länge för att det är skönt osv.
 
Har man direktverkande el kan man ju lika gärna ha igång en plasma-TV som ett element, däremot är ju livslängden begränsad och TV:n är nog dyrare att byta. Däremot är det ju slöseri el på sommaren när man inte behöver nån värme.

Har man däremot värmepump så är det ju mycket billigare att värma huset med denna än med elektriska apparater. Vi har bergvärme och satsar därför på LED och A-klassade maskiner.

En poäng i det hela är dock att oavsett nytta eller ej med energisnåla apparater så håller dom ofta längre eftersom en energisnål produkt avger mindre värme, blir svalare, och elektronikens livslängd följer temperaturen. Sedan finns det ju alltid undantag med skitprodukter där dom snålat in på kylflänsar och dylikt så att det lik förbannat blir hett och går sönder efter två år.

Som tidigare sagts, köp kvalitet.
 
Jag skule vilja se någon typ av uträkning på dels hur mycket alla stand-by grejer slits i o m på/av-stägning hela tiden samt uppstartsströmmar i förhållande vad man sparar i el, alltså slitage och nyinköp kontra elkostnad, jmf stänga av och sätta på bilen när den ska in i garaget och miljöaspekten av all denna uppstart samt slitage på bilen.

Sen skulle det också vara kul att få en jämförelse på både ljuskällornas priser kontra elkostnader gällande 230V Halogen, 12V Halogen inkl trafo, LED och helt vanlig 230V glödis och lågenergilampa under några fasta förutsättningar: Pris för inköp, alla ligger över dimmer och alla ska motsvara en 50W halogen-spot i ljus. Alltså, vad är mest ekonomiskt både för personlig kostnad och för miljön.

Någon som orkar? :)
 
För att en kunna spara in användandet av en 50w-lampa mot en motsvarande 5w LED så måste man ha 50w-lampan igång endast en tiondel så mycket. Mycket svårt att spara in detta genom att vara bättre på att släcka...

Att öppna ugnsluckan ger en mycket marginell besparing, det enda som drar el är den lilla fläkten - värmen går ut i huset i vilket fall.

Moderna TV-apparater drar max någon tiondels watt i stand-by - slitaget på power-knappen blir nog dyrare i längden. Att köpa en LED-TV bara för att den drar mindre är oftast dumt eftersom likvärdig plasma är billigare. Det tar ofta 10 år eller mer innan man har tjänat in LED-TV:n på elförbrukning.

Vi väljer hellre att duscha normal tid i en snålspolande dusch än att stressa i en vanlig.

Men samtliga dessa saker har egentligen ganska liten betydelse jämfört med om man gör långdistansflygningar. Om man struntar i att resa till Thailand varje år så kan man bete sig i stort sett hur som helst och ändå vara en miljöhjälte.
 
Troberg, nu driver du med mig ...?:)
 
att köra diskmaskinen halvfull eller duscha några minuter längre känns som ren vardagslyx. Och det är något jag tänker fortsätta att unna mig.
Det får inte övergå till ren hysteri.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.