G
Det är otroligt glädjande att verkligheten kommer ikapp Modulenthus! Som jag sa till deras VD; ärlighet varar längts! Han ville inte lyssna och se hur det har gått när man får för många missnöjda kunder!
 
G
Otroligt hur man kan försöka dupera en tingsrätt och lura sina leverantörer på miljonbelopp. Konkursen måste bli ett faktum snarast!
 
G
Finndomo är ett företag som lurar sina kunder. Vid köp av "nedsänkt grund" fanns det inga genomtänkta lösningar på vissa detaljer, ex hur man fäster mineritskivorna på grunden samt hur man tätade runt tillufthålet till braskamin med konsekvens att det kan bli fuktvandring in i en tät grund.

Vid SP-godkännandet av grunden samt vid deras fuktsäkerhetsprojektering står det att de har en hygrometer som mäter fukthalten i den lilla luftspalt som finns mellan bytulduken och undersida bjälklag,men den har de tagit bort utan något godkännande från SP.

På de hus som hade hygrometer och visade för hög fukthalt vid besiktning löstes genom att man bara drog upp kännaren en bit upp i röret från luftspalten så visade den rätt.

Ett annatproblem de har med den nya grunden är att vattnet fryser i grunden, och det är inte bara husen i norr utan över hela Sverige deras hus har frösit.
Vissa hus frös en andra gång efter åtgärder.

Vid ett tillfälle kom det ut en skrift hur kunder skulle bemötas när saker saknades eller var fel. "behövde kunden verkligen saken, behövde de den så skulle de ersätta den med en billigare men likvärdig produkt, b.l.a . Denna skrift kom efter det att alla höga tjänstemän precis fått nya tjänstebilar.VD tog en dyrare bil än han hade. En person blev erbjuden en beganad bil, men den hade ingen dragkrok så han fick en ny istället.

Annars är det en bra byggmetod, men de skall inte krångla till det med det nya.Satsa på billigare enklare hus i samma segment som Älsvbyhus.
 
G
jag tycker det är lågt att jämställa ett nerlagt företag-Modulent, med ett vinstgående företag-Hjältevadshus inom samma koncern. Synd att folk inte tar reda på fakta.
Finska Finndomo köpte upp Hultsfredshus, Modulent samt Hjältevadshus, det är samma koncern ja, men inte alls samma företag, de bygger inte ens på samma vis!
Nu är Hjältevadshus den enda fabriken som är kvar, pga att de har gått bäst hittills. Jag vet att en del kunder har blivit illa bemötta av säljarna, som tyvärr INTE jobbar på Finndomo, det är trist. Men lika tråkigt är att i skrivande stund sitter jag här och väntar på besked om min man ska få ha kvar sitt arbete, eller om vi och vår lilla dotter ska bo på gatan, eftersom jag är arblös utan ersättning.
Jag trampar inte på dem som råkat illa ut pga Modulent, men trampa inte på oss som drabbas om Hjältevadshus läggs ner! Alla ska vi väl visa respekt för varann!?
 
7
Krokodiltårar om hur illa det ska gå för lilla dottern faller platt när man vet hur många familjer som blivit lidande av vad denna koncern har gjort. Jag har själv ingen erfarenhet av Hjältevadshus men den översta ledningen är ju den samma! Och deras syn på kunder och deras liv är skrämmande! Därför tycker jag det är bra att hela skiten läggs ner!
Nu ingår ju allt dessutom i "Finndomhem". Säljs på samma hemsida och styrande personer som fanns med i bilden tidigare finns ju kvar även nu. De kommer säkert inte ändra sitt sätt att hantera kunder. Lura så många som möjligt på så kort tid som möjligt!
Desstom anses väl Modulenthus (som det hette tidigare) vara den som hade den bättre kvaliteten! Undrar då hur Hjältevadshus är...?
Att det är usel kvalitet på husen som Finndomokoncernen tillverkar är det nog många som drabbats av men sättet som koncernen tar hand om problemen är ju det stora problemet! Och då spelar det ju inte roll om det står Modulenthus eller Hjältevadshus på det.
Och jag kan garantera dig att det är många fler små flickor i familjer som drabbats hårt av denna skurkkoncern! Så kom inte och gnäll om att er familj blivit drabbad! Tycker du det är bättre att ni ska få fortsätta lura kunder för att ni ska få bo kvar i ert hus! Glöm det!!!!!
Det skulle vara en upprättelse för många kunder om Finndomokoncernen försvann från jordens yta!
 
G
Du raljerar med att man inte skall blanda ihop Modulent och Hjältevad men ta reda på fakra först, faktum är att dessa varumärke legat under samma org. nummer en längre tid så jag vet inte vart du fått informationen ifrån att Hjältevad går bättre än Modulent. Jag kan dessutom baserat på egna erfarenheter garantera att det är inte säljarnas fel att företaget befinner sig där det gör idag,
Väldigt tragiskt att ni hamnat i den situationen ni gjort men hitta rätt "syndabock" att skälla på och lägg inte skulden på säljarna.
 
G
Ledningen för HELA koncernen är densamma ja, det vet alla som jobbar under dem, tyvärr är all den personalen drabbad av den FD VDn likaväl som de som kommit i kontakt med honom och hans anhang på andra sätt!
Men nu är han borta, och en ny VD har trätt fram,med ganska annorlunda sätt att bemöta,detgår t omatt tala med honom!! Tyvärr sitter en del av de mindre lämpliga kvar i ledningsgruppen, men vem vet hur länge?
Med ny VD i Sverige och förhoppningsvis nya ledamöter, kanske också nya fackliga företrädare så kommer det att bli annat tror jag, både för kunder och anställda!
Beträffande säljarna så ber jag om ursäkt om det tog hårt, men många har klagat på just säljarna, det är ju de-inte fabriksarbetarna som har kundkontakten!
Så till angreppen på vår familj som jag inte borde bemöta egentligen, men jag tål inte människor som går till så låga angrepp på folk de inte ens träffat!
Om inte vår dotter betyder något;"krokodiltårar" osv,så betyder väl inte andra barn mer för att ni har råd att bygga nytt hus? Är vår dotter mindre värd för att vi bara har råd med en hyrlägenhet? Undra på att barn mobbar varann när de växer upp med så obildade föräldrar som ni!!
Hoppas verkligen att ni kommer att få hjälp med både hus och annat som ni tycks behöva...

PS-kolla INTE på nyheterna ikväll, för idag kommer beskedet från tingsrätten, det kan ju kännas lite jobbigt för dej om inte Eksjö kommun får 250 arbetslösa till!
 
G
Jag kanske ska förtydliga lite, det verkar behövas!
Hjältevadshus, FD Hultsfredhus och Modulenthus ingår i samma koncern-Finndomohem.
Däremot ärdet OLIKA VARUMÄRKEN. Förstår du då?
Ta reda på fakta du, jag känner till litegrann-insideinformation så att säga...Tror man vet mer som anställd än som kund och tidningsläsare!
Dessutom är du ju så pass obildad att du säger att barn som bor i svindyra nya stora villor (Björken kanske??) är mer värda än barn som bor i lägenhet.
Fast du kanske har insett hur illa dumt ditt bittra uttalande lät?
,Men en vacker dag kanske det är DU som blir sjuk eller råkar illa ut.
Då kanske det inte är så kul om någon uttalar sig som du!
Hoppas verkligen att du ska få ett lika bra liv som jag har, trots sjukdom arbetslöshet och andra bekymmer, förjag vet hur man blir lycklig! Änskar dej detsamma
 
G
Till er samtliga som skrivit i denna tråd inklusive redax vill jag informera om att Tingsrätten i Eksjö idag har faställt Finndomos ackord.
 
G
Men vad trist för er, eller dej för det är ju sammaperson bakom alla skrivelserna!
Hjältevadshus ska vara kvar och ackordet gick igenom-utan att man har manipulerat" tingsrätten, eller vad du skrev tidigare.
Vad tråkigt för dej att läsa nu att även vår dotter får nånstans att bo, då min man behåller jobbet.
Det var väl synd att hon har samma rättigheter som dina osnuta ungar som får bo i en dyr villa!
 
G
Du kanske skall tänka dig lite för vad du skriver, en ackordsuppgörelse innebär att där finns en massa förlorare som får betalt för 25% av värdet av vad de utfört till Finndomo så där finns säkert småfirmor (målare, byggare o s v) som inte heller får der så lätt att överleva och de kanske inte uppskattar ditt HAHA. Snälla se saker lite mer än ur ditt eget "tycka synd om perspektiv". Det finns alltid vinnare och förlorare i alla sammanhang och inget är garanterat bara för ackordsuppgörelsen.
 
G
Ursäkta dåatt folk hoppar på PERSONALEN och tycker att det är helt rätt att DE ska förlora sina jobb för att ett företag har haft en idiotisk ledning.
Du ska nog läsa inläggen här som du har skrivit förut så förstår du!
nu är det tråkigt för de som Finndomo har skulder till, även om "Finsnickaren i Göteborg" Faktiskt har ett felaktigt krav-då det inte finns någon skuld,
I övrigt så tror jag att det finska moderbolaget, som är den största borgenären klarar sig ändå.
Och som du ju skrev innan-"krokodiltårar" för ett barn, vårt barn har sammarättigheter som andra!
Synd om de andra stora bolagen inte får alla sina pengar, och egentligen fel, men nu var det enda utvägen för att Hjältevadshus skulle få vara kvar.
Vilken firma jobbar do för då? Du verkar ju TRO att du vet så himla mycket om det här.
 
T
För alla de som tror att Finndomo är något slags NCC eller liknande (kommer inte på fler..) så är det inte fallet.
Finndomo är en finsk koncern som köpt upp några svenska småhustillverkare; Hultsfredshus, Hjältevadshus samt Modulent och gjort dem till en firma, med flera olika varumärken, bl a Whiteline, Hjältevadshus, Smartstart osv.
De har sina egna byggare-snickare, kakelsättare, målare, städare, ritare osv. Allt utom säljare, för de jobbar för andra firmor-ex "Finsnickaren i Göteborg".
All annan personal är direkt anställda av Finndomohem!
Synd om alla de vanliga jobbarna som drabbats av krisen tycker jag, och trist att folk går på dem istället för bolagsstyrelsen som väl ställt till soppan!
 
G
Finndomo köper in platsbyggnationen från inhyrda byggfirmor, kakelsättning i fabriken från extern firma, rittjänster från konsulter o s v så skall du klargöra med information kan du väl göra det korrekt.
 
G
Hej!

Jag och min familj kan tyvärr bara intaga vad som redan har sagt om Finndomos urusla kundservice. Vi köpte tyvärr ett nytt hus av Modulenthus (precis innan det döptes om till Finndomo Hem) och bor i det sedan 7 månader tillbaka. Vi bor i ett område där det enbart finns hus från Finndomo och alla våra grannar som vi har pratat med kan intyga hur obefintlig kundservicen är.

Tyvärr var det inget som vi visste om när vi skrev kontrakt med säljaren. Han var mycket trevlig under fram till dagen då vi förde över alla pengar och flyttade in. Sen var han som bortblåst och försvunnen och har hittils inte hört av sig på något sätt. Han sa till oss ett flertal gånger att det var viktigt för honom att han kunde se oss i ögonen efter att han sålt huset till oss och att vi var nöjda med husköpet.

Vi har haft varierande problem sen dag 1 när vi flyttade in. det har läckt vatten från avloppsrören, trasiga köksluckor och badrumsluckor, icke fungerande ytterbelysning, felande frånluftsvärmepump m.m. Vi har ringt, mejlat till de om vissa avv dessa saker i 7månader nu och personen som är kundansvarig har lovat och lovat gång efter gång att det ska fixas till, men inget händer. Jag vet att dessa saker inte är jordens undergång och att det finns betydligt mycket värre problem som andra familjer har råkat ut för, men eftersom man har byggt nytt och betalat mångmiljonbelopp så räknar man med att bli bemött därefter.

Att saker kan gå sönder p.g.a. ett materialfel eller att någon har klantat sig vid tillverkningen är något som vi har full förståelse för. Det kan hända vilken hustillverkare som helst men det är kundbemötandet som är den avgörande skillnaden mellan ett genuint företag som verkligen vill ha nöjda kunder och dess motsats. Under den lilla tiden som vi har bott här så får vi ändå påstå att vi är väldigt nöjda med huset och planlösningen som sådant och alla olika val som vi gjorde. Men det är ju på längre sikt om säg 5-10 år som vi först då vet om, om vi köpte rätt med tanke på fukt problem m.m.

Även om jag är lite "Off topic" så känns det ändå rätt att belysa hur vi har upplevt och fortfarande upplever deras urusla attityd gentemot oss som kunder eftersom detta säkert är en stark bidragande orsak till varför de nu befinner sig där de befinner sig!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.