Senast bloggade jag om krisen och nämnde att flera hustillverkare har det tufft just nu. Däribland nämnde jag att Finndomo är nära konkurs. Jag baserade mitt uttalande på en artikel i Byggindustrin, där man berättar att Finndomo är under rekonstruktion. Konkurs nämns i artikeln och jag hade tolkat det som att man var nära konkurs.

Du kan läsa blogginlägget här: Rättelse ang. Finndomo
 
G
Dom är nog närmare konkurs än vad dom vill erkänna. 280 miljoner i skuld skakar man inte av sig hur lätt som helst.
 
"Finndomo gör allt för att undvika konkurs och ligger istället under rekonstruntion" - låter för mig som en synonym till "Nära konkurs" - men men antar att du som redax måste vara lite diplomatisk också :)
 
Tack för stödet, då är det inte bara jag som tycker att det låter snarlikt :)
 
G
Förklaring av rekonstruktion källa wikipedia:

Företagsrekonstruktion innebär ett förfarande där en juridisk person, som bedöms ha en god affärsidé men som av någon anledning har råkat i ekonomiskt trångmål, kan rekonstrueras utan konkurs. Begreppet används ibland som en allmän beteckning på stora förändringar av företag i problem,[1] men i många länder finns ett särskilt juridiskt förfarande för företagsrekonstruktion, som innebär att ett företag kan få ett skydd mot konkurs under en viss tid..

Detta beviljas ALDRIG av tingsrätten om de ej tror att företaget har en mycket god möjlighet att överleva och har en affärsidé som fungerar, det är inget positivt läge men man bör kanske tänka sig för vad man skriver, inte minst med respekt för anställda och kunder till Finndomo.
 
G
Begär man rekonstruktion för sitt bolag så försöker man få någon annan att ta ekonomiskt ansvar för bolagets dåliga affärer. För att få igenom en rekonstruktion behövs oftast ett ackord, vilket innebär att man vill skriva av sina skulder till leverantörer etc med kanske 75%. Är det seriöst?? Knappast!
Ingen vill väl göra affärer med ett sådant bolag??.
 
Jag kan mkt väl förstå att Finndomo inte gagnas av om ngn skriver om ev. konkurs, eller ens "nära konkurs". Men en rekonstruktion görs ju för att företaget har det mkt knapert och är en "sista chans" - och som gäst ovan skriver så brukar man försöka få en viss avskrivning av skulderna osv.
Men för en konsument som ev skall köpa ett hur är det ju jättebra om man varnar för företag som riskerar att gå i konkurs eftersom det kan innebära att ett helt husprojekt havererar och kanske tom att byggherren blir stående på bar backe utan varken hus eller pengar och med en bank som undrar vart säkerheten för lånen tog vägen !
/K
 
G
Då tycker jag det är på sin plats att varna för att alla husföretag kan gå i konkurs, inte minst i det oroliga läget vi har i ekonomin nu så kan det hända mycket mellan 2 bokslut. Kanske Byggahus kan ta fram en "säkra husföretag lista" eftersom där verkar finnas svar på alla frågor och vad som skall nända i framtidens kristallkula.
 
L
Undersök gärna hur Finndomo har skött sig tidigare! Otroligt nonchalanta mot sina kunder och undermålig kvalitet på sina produkter. Vi som haft oturen att vara kunder hos Finndomo är inte alls förvånade över det som händer.
Det är många Finndomo-kunder som förbannar den dagen dom valde att bli kund hos Finndomo!!!
Nytt namn och desperat försök att "rädda" det som finns kvar hoppas jag inte lurar någon!
Håll er så långt från detta företag ni bara kan!
 
Funderade bara på vilka "finndomo" egentligen är - har faktiskt inte stött på företaget föurt: Är det modulenthus+hjältevadshus eller ?
 
G
Denn typ av företag borde förbjudas via lag! Så många kunder som fått sina liv förstörda av detta företag! Många som gråter sig till sömns! Det bästa för alla vore om Finndomo och Modulenthus försvann från jordens yta!
 
G
Kan man lägga in hur osakliga och "låga" inlägg som helst och ändå vara anonym. Det måste väl ändå finnas någon substans i inläggen och motivering varför företaget skall försvinna från jordens yta o s v. Jag vet att det finns mängder av nöjda kunder också som köpt hus av företaget, dock är jag den första att skriva under på att eftermarknaden inte fungerat men det jobbar man härt för att förbättra. Hoppas företaget fixar detta läget och lär sin läxa och blir en riktigt stark kundvänlig aktör på marknaden.
 
G
att andra gäst:

hur ofta är det med Konkurs/Rekonstruktion i Hjältevads-familjen?

Hjältevadshus AB
AB Hjältevadshus Produktion
Boro Hjältevad

osv.

Varför skulle andra betala era skulder? Det är lätt att säga 25 % och slut men tänka på alla underleverantörer, speciell småföretag. 75 % förlust är mycket för en liten firma!
 
G
Hoppas verkligen inte att man lyckas med rekonstruktionen! Det är ett företag som under många år gjort många människor olyckliga. Det finns alltid kunder som haft tur och känner sig nöjda. Men väldigt många har drabbats hårt av Modulenthus. Vad skulle det hjälpa att precisera i just dessa fall?! Jag vet många som är hårt drabbade och det förmedlar jag. Modulenthus har lyckats gardera sig med sina säljare/agenter och slipper därför en hel del ansvar. Säljare kallas det när man köper huset men när något går snett så kallas det agenter! En lyckad affärside tills verkligheten kommer ikapp och alla missnöjda kunder förmedlar detta för omvärlden.
Att "eftermarknaden" inte fungerar är ett understatement men det är ändå det lilla problemet för de flesta kunder!
Återigen jag hoppas man lägger ner detta företag så snart som möjligt så att fler kunder inte ska behöva få sina liv förstörda!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.