När vi ändå har tema el här på Byggahus.se, så kan vi gå igenom lite tips på hur du kan förebygga brand i hemmet när det gäller el:
- Stäng av tv och andra apparater som stå i stand-by läge ordenligt. Annars utgör de en brandfara.- Dra ur kontakten till brödrosten när du inte använder den.- Ha en timer på kaffekokaren.- Använd aldrig kontakter, sladdar, lampor eller elektriska apparater som verkar skadade, luktar eller låter konstigt.- Låt elektriska apparater stå fritt så att de inte blir överhettade.

Du kan läsa blogginlägget här: Dagens brandtips: Stäng av elen
 
"- Stäng av tv och andra apparater som stå i stand-by läge ordenligt. Annars utgör de en brandfara."

Det där frågades när vi hade en brandskyddsutbildning på jobbet, och brandingenjören svar var något i stil med "Nej, ni kan glömma den myten. Det är ingen fara att lämna saker i standby.". Jag håller som elare med honom, det är för små strömmar för att vara ett problem. En TV som står i standby är inte farligare än en klockradio.
 
Men det stämmer nog inte riktigt: Visst blir en apparat i standby sällan så varm att det skulle bli ngn eldfara, MEN om ngt går sänder så är det rimligtvis säkrare att den inte ens är inkopplad (antingen genom utdragen plugg, eller en riktigt fysiskt brytare som hindrar strömmen)...
Sen drar en apparat i standby lite el dessutom, på sikt blir det iaf ett par kr.

Man skall dock komma ihåg att det inte heller är bra att slå av apparater från standby regelbundet, då dom dels kan behöva ström för att hålla klockor etc i sync, och dessutom är de fysiska strömbrytarna sällan testade som "dagligbrytare" så man kan ha sönder sakre fortare, TV'n i vårt föräldrahem var en sån sak: Vi slog först bara alltid av den på stdby - då magnetiserades bildröret. Då slog vi istället, efter reparation, alltid av den på brytaren - då gick brytaren sönder (efter ny reparation så gjorde vi både och - standby på varddagar och brytare på helger/längre frånvaro :))...
/K
 
Visst, risker finns, men de är inte så stora att de är värda att beaktas. Om du stänger av TVn så borde du också i rimlighetens namn plocka ur batterierna ur telefonen och laptopen när du inte använder dem, de är en risk som är extremt mycket större.

När det gäller elförbrukningen för apparater på standby, så är den, trots vad "åter till grottorna-miljörörelsen" vill påstå, försumbar. I så fall är det bättre att tex stänga av datorer när man inte använder dem, men vem orkar det?
 
Jag orkar och gör det i alla fall på kvällen. :)
 
Tja, jag stänger bara av datorer under två omständigheter:

1. Jag behöver serva dem.
2. De ryker.
 
Har brytare till hela tv-möbeln som inkluderar TV, DVD och digitalbox. Den används hyffsat ordentligt. Timer har vi till köksbänken som inkluderar kaffekokare, espressomaskin och vattenkokare. Herregud vad vi är duktiga! Men egentligen handlar det mest om att lillgrabben inte ska kunna starta en massa grejer som sen kan skapa oreda!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.